Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Trening

29 czerwca 2019

Czy kolarz powinien biegać?

0 204

Po okresie roztrenowania i odpoczynku od roweru, pojawia się odwieczne pytanie: biegać czy nie biegać?

W zależności od tego, czy jesteś kolarzem szosowym, górskim czy przełajowym, odpowiedź będzie inna. Zanim jednak przejdziemy do analizy konkretnych przypadków, musimy wiedzieć, że z punktu widzenia fizjologii, zarówno przy rowerze, jak i bieganiu, możemy wykonywać pracę tlenową (aerobową), ale dla naszych mięśni będzie to zupełnie inny bodziec. Podczas biegu dochodzi do skurczu koncentryczno-ekscentrycznego (koncentryka podczas wybicia oraz ekscentryka podczas hamowania biegu), natomiast w trakcie treningu na rowerze dochodzi do skurczu koncentrycznego (skracania mięśnia). Dlatego też koszt mechaniczny pracy naszych mięśni będzie zupełnie różny. 

Podczas biegania dochodzi do znacznie większych uszkodzeń włókien mięśniowych w stosunku do treningu/jazdy na rowerze. Tym samym dwugodzinny trening biegowy w strefie tlenowej będzie o wiele większym obciążeniem od tak samo długiego ćwiczenia tlenowego na rowerze. Drugim aspektem jest fakt, że podczas biegu nie wyrabiamy specyficznych ścieżek nerwowo-mięśniowych dla kolarstwa. Innymi słowy, bieganie nie podniesie naszej mocy progowej na rowerze ani nie spowoduje lepszego „czucia korby”. 

Czy zatem kolarz może/powinien biegać?

Dla kolarzy szosowych po okresie roztrenowania w fazie treningu ogólnorozwojowego można zacząć od marszobiegów. Przykładowo 4-minutowy bieg i 2 minuty marszu naprzemiennie przez ok. 20 – 30 minut. Ważne, aby podczas adaptacji układu kostno-szkieletowego postawić na częstotliwość biegu, a nie objętość, tzn. lepszym rozwiązaniem będzie 3x30 min. marszobieg w tygodniu od jednego biegu metodą ciągłą przez 1,5 h. Bieg na tym etapie pozwoli utrzymać kondycję układu sercowo-oddechowego oraz wprowadzi urozmaicenie treningu kolarskiego. Wraz z przejściem do bardziej zaawansowanych treningów kolarz szosowy powinien całkowicie zrezygnować z biegania, głównie z powodu wysokiego narażenia na kontuzje.

Dla kolarzy górskich nieco większe znaczenie ma ogólna sprawność fizyczna, dlatego też bieganie można nieco dłużej traktować...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy