Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

21 listopada 2022

NR 64 (Listopad 2022)

Canyon Ultimate CF SL 8 Aero

0 57

Wrażenia z jazdy

Testowany model, określany słowem: Aero, jest jednym w całej rodzinie Ultimate wyposażonym w aerodynamiczne koła o tak wysokich profilach obręczy. Jednoznacznie wskazują, na prędkość jako dominujący atut tego roweru, ale na szczęście nie upośledzają innej wybitnej jego cechy. Ultimate manewruje jak marzenie! Wystarczy pomyśleć, dosłownie tylko minimalnie zwiększyć nacisk na jedną stronę kierownicy, a Ultimate już zmienia kierunek jazdy. Leciutka kontra i błyskawicznie prostuje tor jazdy albo przechodzi w przeciwskręt, a wszystko z szybkością atakującego grzechotnika. Ten rower to wojownik, w którego DNA wpisano nieprawdopodobną zwinność i błyskawiczność reakcji. A przy tym jest szybki, naprawdę szybki. Przez cały czas trwania testu nie mogłem się do tego przyzwyczaić, że zaburzał moje wewnętrzne poczucie prędkości i wielokrotnie łapałem się na tym, że przy znanych mi wartościach kadencji i mocy jadę o dobre parę kilometrów szybciej niż zazwyczaj. Koła to na pewno jeden z kluczowych elementów decydujących o tak dobrych osiągach roweru. Co istotne, w wyniku zastosowania różnej wysokości obręczy odczuwalnie ograniczony został negatywny wpływ na sterowanie. W zakresie prędkości do 40 km/h nawet przy „kręcącym” się wietrze siły odczuwalne na kierownicy są niewielkie i łatwe do skontrowania. Praktycznie nie czułem różnicy w porównaniu z moimi „trzydziestkamisiódemkami". Tylko nagłe uderzenia bocznego wiatru wymagają szybkiej, zdecydowanej reakcji, szczególnie trzeba uważać przy podmuchach wywoływanych przez wyprzedzające samochody, w Canyonie odczuwalne są ze zdwojoną siłą. Mimo to dawno nie miałem do czynienia z rowerem, na którym czułbym się tak pewnie na zjazdach – wraz z rosnącą prędkością koła zwiększają stabilność roweru, dzięki czemu szybkie zjazdy to sama radość, czysty strumień endorfin – które zachęcają, by nie dotykać hamulców i pędzić jak najszybciej. Świetna aerodynamika obręczy sprawia, że koła nie „wkręcają” się w strugi powietrza i nawet przy dużych prędkościach rower bardzo łatwo wchodzi w wiraże.

Ultimate jest zaskakująco wygodny, przy 6 barach ciśnienia w oponach większość drgań i uderzeń zostaje rozproszona przez konstrukcję lub ich amplituda zostaje na tyle spłaszczona, że odczuwalne są w niewielkim stopniu. Zaryzykuję stwierdzenie, że nowy Ultimate przebija pod tym względem wiele szosówek, także endurance, na kórych miałem okazję jeździć. Nowa Ultegra oprócz napędu to także nowe hamulce. Wyczuwalna jest większa szerokość dźwigni oraz inny kształt obudowy klamkomanetek, jednak naprawdę istotną zmianą jest mechanizm ServoWave. Chociaż zwiększył się skok dźwigni, to hamulce wymagają zdecydowanie mniej siły i jej dozowanie jest też lepsze. Skończyło się też irytujące podzwanianie rozgrzanych klocków o tarcze. Moim zdaniem, skok jakości pracy systemu hamulcowego, względem poprzedniej wersji, jest dużo lepiej wyczuwalny niż nawet samego napędu.

Geometria

Dotychczasowej wersji na pewno nie można było zarzucić, że nie jest rasową wyścigową maszyną, a mimo to nowy Ultimate został jeszcze trochę „podkręcony”, czyniąc z niego bardziej efektywnego, dynamicznego i zadziornego zawodnika. W rozmiarze S współczynnik pozycji ramy wynosi 1,39, co oznacza bardzo zagiętą pozycję. Można ją trochę zmodyfikować, ale do dyspozycji jest zaledwie 15 milimetrów podkładek, czyli niewiele. Jednym słowem, decydując się na ten rower, trzeba być na niego gotowym. Kąty ramy i ciąg widelca to standard dla współczesnych rowerów szosowych, ale niewielka długość tylnego trójkąta oraz rozstaw osi nadają mu ponadprzeciętnej manewrowości. Unikatową funkcją Ultimate jest możliwość zmiany szerokości kokpitu, co ma spory wpływ na ustawienie sylwetki, o czym piszemy więcej w podpisie zdjęcia obok.

Zintegrowany kokpit z możliwością zmiany szerokości znany jest z modelu Aeroad. W najmniejszych rozmiarach ram, do eSki włącznie, jego minimalna szerokość „na łapach” wynosi 390 mm, we wszystkich pozostałych rozmiarach jest powiększona do 410 mm. Kokpit ma wysuwane boczne części, dzięki czemu można zmienić szerokość kierownicy o 20 lub 40 mm, wystarczy odkręcić dwie pary śrub mocujących końcówki. Daje to użytkownikowi unikalną możliwość bardzo łatwego poeksperymentowania ze znalezieniem optymalnego ustawienia szerokości kokpitu, a także zmiany jego geometrii zależnie od profilu i charakteru trasy lub wyścigu. Po wysunięciu końcówek tworzy się widoczna, również wyczuwalna pod ręką, szczelina (na zdjęciu prezentowana jest pozycja środkowa, przy maksymalnym rozsunięciu szczelina jest dwukrotnie szersza). Szczelinę można zakryć, nawijając owijkę, jednak chcąc zachować możliwość łatwej zmiany szerokości lub demontażu kokpitu do transportu, trzeba się pogodzić z takim widokiem. Specyficzna konstrukcja sterów również pochodzi z modelu Aeroad. Ciekawostką jest wbudowany ogranicznik, blokujący skręt kierownicy przy wychyleniu ok. 80 stopni. To funkcja rzadko spotykana w szosówkach, ale mogąca pomóc ochronić górna rurę przed uszkodzeniami w razie kraksy. 
Do kokpitu Canyon oferuje drukowany uchwyt komputera treningowego opracowany we współpracy z BASF i Forward AM 3D. Lekki, z tytanowymi śrubami, waży tylko 17 g, a przy tym jest aerodynamiczny i wytrzymały dzięki jednoczęściowej konstrukcji (sprawdzony przez zawodowych kolarzy na brukach Paryża-Roubaix). Kosztuje 249,95 zł i dostępny jest w wersjach kompatybilnych z urządzeniami Garmin lub Wahoo. 

Podobnie jak w poprzedniej generacji ramy mechanizm zacisku wspornika siodła uukryto wewnątrz jej struktury, co jest rozwiązaniem bardzo eleganckim. Jednak w nowej wersji mechanizm został obrócony o 180°, dzięki czemu gniazdo śruby regulacyjnej znalazło się wewnątrz trójkąta ramy, gdzie nie jest narażone na działanie wody i brudu podnoszonych przez tylne koło.  
Na lewej korbie umieszczony jest miernik mocy 4iiii Precision 3 Powermeter. Wykorzystanie opatentowanej technologii 3D Strain Gauge, w której mierzone są zarówno boczne odchylenia, jak i pociągnięcia oraz skręcenia ramienia, umożliwiło zredukowanie błędu pomiaru mocy do poziomu zaledwie +/- 1%. W Canyonie zamontowana jest jednostronna wersja miernika, aby mieć pomiar obustronny, konieczna byłaby wymiana korby na wersję z zamontowanym drugim czujnikiem. Zakres pomiaru 4iiii wynosi od 0 do 4000 W, a czas pracy baterii do 800 godzin. Urządzenie jest wodoszczelne zgodnie z protokołem IPX7 i waży zaledwie 9 g. Wbudowane moduły łączności ANT+ i Bluetooth zapewniają łączność z urządzeniami treningowymi, a także aplikacjami, tj. Zwift, TrainerRoad czy Wahoo. 

Zaprojektowana przez Canyona i wykonana z kompozytu sztyca SP0055 ma przekrój litery D i 20 mm offset, stanowi wyposażenie wszystkich modeli z serii CF SL i SLX. Canyon w swoich materiałach podaje dla niej bardzo niską masę 110 g, jednak nasza waga pokazała 166 g. W rowerach serii CFR zastosowany jest bardzo podobny model wspornika – SP0064, o identycznym kształcie profilu, ale lżejszy o 40 gramów i z zerowym offsetem.  
Koła DT Swiss ARC 1600 DB to model oferowany przez szwajcarskiego producenta tylko dla producentów rowerów. Od bardziej wyrafinowanego modelu 1400 są cięższe głównie z uwagi na niższej klasy piasty „350” w miejsce „240”. Jednak aerodynamika obręczy, opracowana przy współpracy z ekspertami z firmy SwissSide, jest identyczna.

Osprzęt

Rama: carbon CF | Przedni widelec: Canyon FK01104 CF Disc | Koła: DT Swiss ARC 1600 50/62 mm | Opony: Continental Grand Prix 5000 700x25/28C (223/246 g, dętka 101 g) | Korby: Shimano Ultegra FC-R8100 4iii Precision 3 Powermeter 52/36 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Token Ninja Lite BB4124 | Kaseta: Shimano Ultegra RD-R8100 (11–30) 12-rz. | Łańcuch: Shimano CN-M8100 | Przerzutka przód: Shimano Ultegra Di2 FD-M8150 | Przerzutka tył: Shi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy