Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

21 listopada 2022

NR 64 (Listopad 2022)

Canyon Ultimate – 5. generacji

0 31

Ultimate to w ofercie Canyona najbardziej uniwersalna wyścigowa szosówka, a zarazem też najbardziej utytułowana.

Od 2004 roku, gdy zadebiutował w peletonie, przy jego pomocy wygrano trzy Wielkie Toury, zdobyto dwa tytuły mistrza świata, a także uzyskano niezliczoną ilość zwycięstw etapowych i klasyfikacji generalnych na najbardziej prestiżowych wyścigach. W jego najnowszej, piątej odsłonie nie widać rewolucyjnych rozwiązań, ale bez wątpienia jest kolejnym krokiem na drodze ewolucji szosowego Canyona w drodze do doskonałości. Efektem długiego i żmudnego procesu rozwojowego jest ponadczasowy projekt, który idealnie równoważy lekkość, sztywność, aerodynamikę, komfort i wytrzymałość – tak filozofię projektu nowego Ultimate wyjaśnia dr Florian Imgrund, Canyon Global Category Director Road. Od strony aerodynamicznej pracę nad nowym rowerem wsparła szwajcarska firma Swiss Side, specjalizująca się w projektowaniu innowacyjnych konstrukcji, materiałów i rozwiązań aerodynamicznych, która swój know-how opiera na doświadczeniach z wyścigów Formuły 1, bo współzałożyciel firmy Jean-Paul Ballard spędził 14 lat, pracując dla teamów F1, w tym także jako główny szef projektu koncepcyjnego bolidu w zespole Sauber F1. Zamieszczone obok grafiki ilustrują, jak przebiegała ewolucja ramy Ulitimate w poszczególnych generacjach, widać też na nich zmiany wprowadzone w jej najnowszej wersji. By uzyskać dodatkowe korzyści aerodynamiczne, przemodelowany został obszar łączenia główki ramy z widelcem. Dla wzmocnienia przeprojektowany został węzeł suportu, węzeł podsiodłowy kryje nowy zacisk sztycy a konstrukcja tylnych haków została uproszczona i odchudzona. Canyon podaje, że dzięki tym zmianom moc potrzebna do jazdy z prędkością 45 km/h spadła dla nowej ramy o 10 W względem poprzedniej generacji testowanej z tymi samymi komponentami. Jednocześnie producent podaje, że mimo zmniejszonej powierzchni czołowej sztywność węzła główki ramy zwiększyła się o 15% w porównaniu do ramy poprzedniej generacji. W zeszłym sezonie testowaliśmy Ultimata CF SL 4. generacji (Ultimate CF SLX 8 Disc eTAP bB#6/2021) i porównując wyniki badań sztywności, zauważamy także bardzo znaczący, wynoszący 21%, wzrost sztywności bocznej konstrukcji, który będzie miał wpływ na efektywność napędzania. Chociaż w materiałach promocyjnych Canyon tego nie akcentuje, to należy odnotować, że w Ultimate Gen 5 nastąpiły także pewne zmiany w geometrii. Nowa rama ma zmienione proporcje zasięgu i wysokości, jest dłuższa i niższa. Zmiany nie są duże, od 2 do 5 milimetrów, zależnie od rozmiaru, ale to wystarcza, aby pozycja stała się bardziej agresywna, na co wskazują niższe wartości współczynnika pozycji. „Podkręcona” została także manewrowość roweru. W poprzedniej generacji długość tylnego trójkąta była stała i wynosiła 415 mm, w nowej ramie zmienia się wraz z rozmiarem. Tylko dwie największe mają tył długości 415 mm, dla „elki” wynosi 413 mm, ale już od „emki” spada do 410 mm, a w najmniejszej ramie 2XS to 405 mm. Zauważalnie zmniejszył się także rozstaw osi kół, od 4 do nawet 25 mm w najmniejszym rozmiarze, a w najpopularniejszych M i L osie są bliżej o 8 milimetrów. Wszystkie opisane zmiany jednoznacznie wskazują na zwiększenie wyczynowej efektywności roweru.

Zawodowe zespoły, z którymi Canyon współpracuje, jeżdżą na nowym Ultimate już od początku tego sezonu, a Jay Vine (Alpecin-Deceuninck) jeszcze przed oficjalną premierą roweru wywalczył na nim dwa zwycięstwa etapowe w Vuelta Espana.

O komfort jazdy zadbano na trzy sposoby. Po pierwsze, wykorzystując wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i budowie konstrukcji carbonowych, w nowej ramie zoptymalizowano ilość kompozytu oraz wymiary...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy