Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

25 listopada 2021

NR 55 (Listopad 2021)

CANYON Speedmax CF8 Disc

0 73

W 2016 roku, na targach Eurobike, niezaliczająca się do głównego nurtu marka Parlee Cycling pokazała rower triathlonowy z hamulcami tarczowymi, najprawdopodobniej pierwszy na świecie. W tamtym, wcale nie tak odległym, czasie, kiedy ciągle toczyła się dyskusja nad tarczami w rowerach szosowych, a duża część Pro Touru nadal jeździła na hamulcach szczękowych, taki projekt wydawał się tylko halobikem. Żadna z liczących się w branży marek nie miała takiego w swojej ofercie, i tylko pojedyncze projekty studyjne, takie jak Canyon Recognizer świadczyły o tym, że projektanci biorą pod uwagę także takie koncepcje. Jednak rynek nie był na to gotowy, dostępność kół aero z mocowaniem tarczy była znikoma, a w rowerze Parlee, nazwanym po prostu Tri, musiano zamontować hamulce mechaniczne, ponieważ żaden producent osprzętu nie oferował hydraulicznych dźwigni do kokpitów aero. Dlatego też w kolejnych latach premiery triathlonówek uwzględniały mniej lub bardziej skomplikowane hamulce szczękowe.
 

POLECAMY

 1. Trochę zaskakujące zastosowanie w rowerze systemu hamulcowego SRAM jest „zasługą” Shimano, które znowu przespało sprawę, i hydrauliczne klamki aero wprowadziło dopiero wraz z najnowszą wersją Dura Ace. Filigranowe klamki S-900 Aero wykonane są z carbonu, na powierzchni chwytu mają wytłoczone wypustki, które zapobiegają ześlizgiwaniu się mokrych palców. 
2. Bez skrępowania przepisami UCI, Canyon zaprojektował rurki tylnego trójkąta, których grubość wynosi zaledwie 10 mm, co minimalizuje opór aerodynamiczny, a także optymalizuje przepływ powietrza wokół tylnego koła dzięki zwiększeniu odległości pomiędzy samymi rurkami. 
3. Na tylnej ściance wspornika umieszczone są dwa otwory pozwalające na przykręcenie uchwytu z bidonami. Nie jest to jednak możliwe, gdy wspornik zostanie przycięty dla uzyskania dodatkowego wsunięcia w ramę (jest taka możliwość w zakresie do 45 mm). Ale siodło Fi’zi:k Mistica również ma w tylnej części gniazda pozwalające przykręcić uchwyt na dodatkowe akcesoria.


Minęły zaledwie trzy lata, a wysyp rowerów tri z tarczami stał się faktem. Do tego stopnia, że w obecnym sezonie oferowanych jest już dosłownie kilka modeli z hamulcami szczękowymi, a większość liczących się marek ma w kolekcjach wyłącznie triathlonówki z tarczami. I zupełnie nas to nie dziwi. Chociaż hamulce tarczowe nie są idealne i mają swoje słabe strony, to jako system są nieporównywalnie skuteczniejsze, nie niszczą obręczy bardzo drogich, carbonowych kół, a w większości przypadków są też mniej czasochłonne w serwisie. Znacząco uproszczają także projektowanie aerodynamicznych ram, widelców i kokpitów. Bo zaciski hamulców tarczowych łatwiej wkomponować w ramę niż szczęki hamulcowe, a dodatkowo przewody hydrauliczne są dużo łatwiejsze do poprowadzenia wewnątrz ramy i kokpitu bez negatywnego wpływu gwałtownie wygiętych pancerzy z linkami.
Zmiana typu hamulców to operacja rzutująca w zasadzie na całą konstrukcję ramy oraz widelca, dlatego nie dziwi fakt, że Canyon, wykorzystał okazję, aby stworzyć całkiem nowy projekt uwzględniający także inne cele: poprawę aerodynamiki, dopasowania, a także komfortu jazdy oraz integracji wszystkich elementów systemu. Poprawa aerodynamiki tego, co jeszcze kilka lat temu już wydawało się doskonałe, przypomina pogoń za horyzontem, a mimo to inżynierom ciągle udaje się znaleźć sposób, aby „urwać” kolejne waty. W nowej ramie zmodyfikowano profil główki ramy oraz widelca, kształt i sposób mocowania kierownicy bazowej oraz zwężono profil dolnej rury, co sprawiło, że Speedmax CF Disc jest praktycznie tak samo wydajny (0,2 W różnicy), jak poprzednia generacja flagowego modelu Speedmax CF SLX z hamulcami szczękowymi, który pięciokrotnie wygrywał zawody Ironman Kona.
 

 

Rozmiary: 650B – XS; 700C – S, M (rozmiar testowany), L, XL; * cena zawiera koszt wysyłki, 268 zł; 
** wartość minimalna nie uwzględnia 25 mm podkładki pod mostkiem; 
*** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Nowa rama Speedmaxa CF ma wyraźnie niższą główkę niż poprzednia wersja, a przez to obniżoną wysokość kokpitu. 835 mm, jakie można uzyskać po wyjęciu pojedynczej, 25 mm, podkładki spod mostka pozwala na uzyskanie bardzo niskiej pozycji, takiej samej jak w dotychczasowej wersji ramy CF SLX. O prawie jeden stopień wzrosła wartość kąta główki, co skutkuje także skróceniem ciągu widelca, a w efekcie dało dużą czułość na impulsy z kierownicy i prowadzenie porównywalne z szosówkami aero. Kąt podsiodłowy podawany przez Canyona wynosi 80,5° (mierzony na rurze podsiołowej), jednak jego efektywna wartość zmierzona przez nas (do osi suportu) jest trochę niższa, chociaż nadal mieści się w zakresie typowym dla rowerów tri. Konstrukcja jarzma siodła daje możliwość jego modyfikacji w zakresie 77–81°.

 

4. Speedmax CF wyposażony jest w trzy zintegrowane schowki. 
Na górnej rurze zamontowane jest zamykane pudełko Bento na batony i żele energetyczne. Dostępna jest też jego niższa wersja dopasowana do obniżonej wysokości kokpitu po wyjęciu podkładki spod mostka. 

 

 5. W dnie pudełka jest dodatkowa klapka zasłaniająca otwór w ramie, w który można wsunąć neoprenowy futerał zawierający łyżki do opon, dwa naboje i pompkę CO2.

 

6. Trzecim elementem przestrzeni bagażowej jest miękka, elastyczna gumowa skrzynka mocowana wewnątrz przedniego trójkąta nad węzłem suportu. Przeznaczona jest na dętkę i można się do niej dostać od góry.

 

OSPRZĘT
Rama: carbon CF | Przedni widelec: Canyon FK0077 CF Disc, aluminiowa rura sterowa | Koła: DT Swiss ARC 1600 Dicut DB 62/80 (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Continetal Grand Prix 5000 700x25/28C, (225/240 g, dętka) | Korby: Shimano Ultegra FC-R8000 52/36 z. (170 mm) | Łożyska suportu: Shimano SM-BB72-41 | Kaseta: Shimano Ultegra CS-R8000 (11-30) 11-rz. | Łańcuch: Shimano CN-HG701 | Przerzutka przód: Shimano Ultegra FD-R8000 | Przerzutka tył: Shimano Ultegra RD-R8000-SS | Manetki: Shimano SL-BSR1 | Hamulce: SRAM S-900 Aero HDR, tarcze SRAM Paceline 160 mm | Kierownica: Canyon H30 Basebar Flat CF (410 mm), wysięgniki Profile Design Subsonic Race 35A J-Bend | Wspornik kierownicy: Canyon V21 Aerostem, 80 mm | Łożyska sterów: 1i1/8” | Wspornik siodełka: 
Canyon SP0048 Aeropost CF, 340 mm | Siodełko: Fi’zi:k Mistica Regular

Napęd Ultegry z manetkami Dura Ace to konfiguracja sprawdzona i trudno znaleźć wśród systemów mechanicznych lepszą. Wątpliwości budził tylko dobór kasety, której zakres bardziej pasuje do enduransowej szosówki. Wyłączając nieliczne triathlony rozgrywane w górach, to na płaskie mazowieckie czy wielkopolskie trasy zdecydowanie lepiej sprawdzi się wersja 11–25 oferująca siedem przełożeń stopniowanych co jeden ząb, a pozostałe co dwa (albo nawet 12–25 z aż ośmioma ciasno stopniowanymi biegami). Obie kasety dają zdecydowanie lepszą możliwość precyzyjnego dopasowania kadencji do nawet najmniejszych zmian środowiska jazdy. Testowany przez nas rower pochodził z tegorocznej kolekcji i w momencie oddawania tego numeru do druku nie było jeszcze wiadomo, jak będą wyglądały konfiguracje modeli 2022. Od przedstawiciela marki dowiedzieliśmy się, że nie spodziewa się wielu zmian, ale jeżeli nastąpią, to mogą dotyczyć właśnie napędu. Jak wiadomo Shimano niedawno zaprezentowało nowe, 12-to rzędowe, elektrycznie sterowane wersje grup Dura Ace oraz Ultegra. Zastosowanie nowej Ultegry 12s. na pewno znacznie podniosłoby cenę roweru, ale wiemy także, że produkcja dotychczasowej, mechanicznej wersji zostanie utrzymana w nadchodzącym sezonie, więc jest też duże prawdopodobieństwo, że testowana przez nas wersja pozostanie w kolekcji niezmieniona. Na rynku pojawił się jednak także bardzo konkurencyjny cenowo napęd SRAM Rival AXS. Po teście, którego wyniki publikowaliśmy w bB#8/2021, bez wahania wybrałbym rower wyposażony w elementy tej grupy. Elektryczne sterowanie to w rowerze triathlonowym bardzo wygodna sprawa, pozwala zdublować manetki również na kierownicę bazową, dodatkowo 12-torzędowe kasety SRAM dają lepszą konfigurację przełożeń.
DT Swiss ARC 1600 DB to OEMowy model kół aero oferowany przez szwajcarskiego producenta. Od bardziej wyrafinowanego modelu 1400 są cięższe i mają niższej klasy piasty (350-tki zamiast 240-tek). Jednak to, co najważniejsze, czyli aerodynamika, opracowana przy współpracy z ekspertami z firmy SwissSide jest identyczna. Canyon jako jedna z niewielu marek konsekwentnie stosuje mieszane zestawy, niższej obręczy w przednim kole i wyższej w tylnym. Z pomiarów, jakie udostępnia na swoich stronach SwissSide, można się przekonać, że mix kół 62,5 i 80 mm generuje opór aerodynamiczny większy o niecałe 2% niż zestaw złożony z dwóch kół 80 mm. Ale za to siły działające na przednie koło pod wpływem bocznego wiatru są dla koła o wysokości 62,5 mm aż o 25% mniejsze niż w przypadku koła 80 mm. 
Dla większości użytkowników łatwiejsze prowadzenie kosztem minimalnie wyższego oporu jest bez wątpienia zyskiem.
Porównując dane techniczne testowanego Speedmaxa CF 8.0 Disc z modelem CF 8.0 Di2 wyposażonym jeszcze w hamulce szczękowe, jaki testowaliśmy w 2018 roku, widać, że masa kompletnego roweru wzrosła o 490 g. Jednak po bliższej analizie można się przekonać, że model sprzed trzech lat wyposażony był w lepszy model kół DT Swiss 1400 i praktycznie cała różnica, 470 g, zawiera się właśnie w masie kół. Oznacza to, że Canyonowi udało się na tyle odchudzić nową ramę, że nawet po zainstalowaniu cięższego systemu hamulcowego masa roweru (bez kół) się nie zwiększyła.


Dopasowanie

Do carbonowej, aerodynamicznej kierownicy projektu Canyona dopasowano pozostałe elementy kokpitu i dlatego zaczniemy od jej opisu. Dostępna jest tylko w jednej szerokości 410 mm z zerowym wznosem chwytów. Reszta aerodynamicznego kokpitu złożona została z aluminiowych komponentów z bieżącej kolekcji Profile Design. Chwyty wysięgników Subsonic charakteryzują się bardzo niski...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy