Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

11 kwietnia 2022

NR 58 (Kwiecień 2022)

CANYON Grizl CF SL 8 Suspension 1by

0 244

Wrażenia z jazdy

W okolicach Krakowa pozostało trochę dróg przygotowanych na manewrowanie wojskiem w czasie I wojny światowej. W porównaniu do nich nawierzchnia Trouée d’Arenberg to plac zabaw przedszkolaków. Bruk z wapienia jest pofalowany, nierównej wielkości i silnie zerodowany w przepastne dziury z ostrymi krawędziami, a po wierzchu walają się kamienie wielkości pięści karateki. Taka nawierzchnia praktycznie wyklucza jazdę gravelem, a testowany Grizl radził sobie w takich warunkach świetnie i jechał przynajmniej tak szybko jak MTB bez tylnego zawieszenia. Kontrola linii i widoczność, jaką oferuje amortyzowany wideł, jest nieporównywalna do konkurencyjnych rozwiązań gravelowych. I to wszystko na dętkach! Znaczy, może być lepiej. W czasie jazdy po innych drogach, nawet asfaltowych, Rudy wspomaga też na przełomach, zaskakujących uskokach i korzeniach. Natomiast „pralki” ma całkowicie w nosie. Szutrowe odcinki z małymi nierównościami poprzecznymi też ignoruje i dla jadącego nie jest to komfortowe, w takich sytuacjach przewaga dobrego widelca carbonowego czy nawet stalowego jest zauważalna, bo lepiej wychwytują wysokie częstotliwości drgań. Czuć to też dlatego, że rama jest wspaniale podatna i odwala robotę, którą powinna załatwiać sztyca. Zamontowany dropper jest sztywny i przenosi drgania. Tylko do pewnego stopnia równoważy to znakomite siodło. W terenie Grizl jest kapitalny dopiero skaliste fragmenty ścieżek o dużym nachyleniu powstrzymują jego zwycięski pochód, bo środek ciężkości jest niebezpiecznie blisko przedniej osi. Teleskopowa sztyca niewiele w takich momentach pomaga ze względu na symboliczny skok. Niby łatwiej wtedy manewrować, ale all mountainową technikę skręcania rotacją bioder blokuje wąskość kierownicy i nie da się uzyskać spodziewanego flow. Trochę łatwiej jest za to zjechać strome progi.
Grizl nieźle się napędza, choć obiektywne dane tego nie potwierdzają (o czym dalej), nie ma w nim dynamiki innych wybitnych graveli, ale jest do niej blisko. Jak go już się rozkręci, konserwuje prędkość i cieszy mijającymi krajobrazami, bo dzięki dość wyprostowanej sylwetce można je podziwiać. Aerodynamika na tym nie cierpi, bo zastosowano wąską kierownicę z mikroskopijną flarą, więc da się też zagiąć i cisnąć w dolnym chwycie i jest on w tej pozycji wygodny. Dopiero w czasie jazd z szosowcami zorientowałem się w sporych odstępach pomiędzy szybkimi przełożeniami i tym, że trudno utrzymać perfekcyjną kadencję, bo kaseta stopniowana jest jak w MTB.
 

POLECAMY

 

Rozmiary: S, M, L (rozmiar testowany), XL, 2XL; * podana wartość nie uwzględnia 27 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy


Nie daje poczucia przesadnego rozciągnięcia, choć zasięg ramy jest spory. Skombinowano go z dużą wysokością ramy i dzięki niej Grizl na stromych zjazdach jest bardziej przewidywalny niż inne oraz zapewnia lepsze pole widzenia. Pozostałe parametry są bardzo „NORBA”, czyli pokrywają się z założeniami geo dla MTB z lat 90. XX w. Zwłaszcza w łatwym technicznie terenie daje to dużo przewag i pozwala efektywnie ustawić aparat ruchu pedałującego, bo szczególnie w zakresie średnich kadencji pozwala dobrze dysponować mocą. Biorąc pod uwagę jazdę długodystansową, ma to sens, bo w długim czasie trudno cały czas walczyć o szybki rytm obrotów, zwłaszcza jeśli dziurawa nawierzchnia podbija z siodełka.
 

Osprzęt

Rama: carbon CF SL | Przedni widelec: Rock Shox Rudy (1309 g, aluminiowa stożkowa rura sterowa) | Koła: DT Swiss G1800 Spline (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Schwalbe G-One Bite TLE 700x45C (601 g, dętka 177 g) | Korby: Shimano GRX FC-RX810 40 z. (175 mm) | Łożyska suportu: Token Ninja Lite BB4124 | Kaseta: Shimano SLX CS-M7100 (11–42) 11-rz. | Łańcuch: Shimano CN-HG701 | Przerzutka tył: Shimano GRX RD-RX812-GS | Manetki: Shimano GRX ST-RX810 | Hamulce: Shimano GRX RX810, tarcze Shimano SM-MT800 160 mm | Kierownica: Canyon HB063, 420/460 mm, zasięg 70 mm, głębokość 125 mm | Wspornik kierownicy: Canyon V13, 90 mm | Łożyska sterów: Acros 1i1/4”–1i1/2” | Wspornik siodełka: Iridium SP0058 Dropper Post 80 mm, 27,2 mm | Siodełko: Fi’zi:k Argo Terra X5

Napęd skomponowano z myślą o szybkiej jeździe w trudnym terenie. Jak na parametry kół (masa, opory toczenia), szybkich przełożeń jest w sam raz, w górskich nachyleniach, do których ten Grizl jest predysponowany, mocnych biegów jest ciut za mało. Nawet bez ładunku stromizny wymagają silnych nacisków i łatwo zgubić przyczepność. Ale to w końcu tylko 11 przełożeń, więc jakiś kompromis musiał być, a dzięki niemu dziury pomiędzy przełożenia...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy