Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

5 stycznia 2022

NR 56 (Styczeń 2022)

CANYON Grizl 7

0 32

Wrażenia z jazdy

Pierwsze wrażenie jest takie, że aluminiowy Grizl jest po prostu duży. Ma spory przekrok, wysoko ustawiony kokpit i seryjnie krótki mostek, więc pozycja na tym rowerze jest wysoka, idealna do pokonywania długich dystansów, nawet takich kilkusetkilometrowych. W łatwym terenie jedzie się niemal jak na rowerze trekkingowym, tylko z „barankiem”. Z jednej strony taki rower to świetny wybór dla osób, które pierwszy raz chcą przesiąść się na rower z taką kierownicą. Często niczym nieuzasadniony lęk przed „sportową” pozycją odwodzi ludzi od zakupu gravela. W tym przypadku jest to świetny rower na początek gravelowej przygody, ale nie można od niego oczekiwać sportowej efektywności i ikry. Na szczęście w łatwym terenie nie ma to większego znaczenia. Rower po prostu jedzie w swoim tempie zarówno na asfalcie, jak i szutrze. Tym bardziej, że napęd z dwurzędową korbą dużo lepiej spisuje się na asfalcie, gdyż różnice pomiędzy maksymalnymi prędkościami a minimalnymi są większe niż w trudnym terenie. Na utwardzonej nawierzchni rower nie jest królem zakrętów. Przez wysoko usytuowany środek ciężkości Canyon niechętnie przechodzi z jednego skrętu w drugi. Ale z drugiej strony, jak ktoś myśli o wyprawie bikepackingowej, to stabilna geometria staje się największym plusem. Grizl najlepiej spisuje się na gładkich szutrach, jest łatwy w obsłudze i skuteczny. Zastosowane opony Schwalbe mają drobną kostkę, która dobrze spisuje się na luźnym podłożu. Trakcja na podjazdach jest wystarczająca, a na luźne kamienie oczywiście trzeba uważać, ale gumy są przewidywalne. Na podjazdach masa jest wyczuwalna i najwygodniej pokonywać dłuższe wzniesienia, siedząc na siodle. W trudnym terenie, zwłaszcza błotnistym, rower trudno się prowadzi. Opony szybko się zapychają i są śliskie, dodatkowo rower jest dość mułowaty, więc nie tak łatwo kontrować uślizgi. Strome podjazdy wymagają dociążenia przedniego koła. Na mniejszych nierównościach rama przenosi drgania wysokiej częstotliwości, co czuć w kościach. Zejście z ciśnieniem do ok. 2 barów pomaga, ale wtedy zdecydowanie trzeba przejść na system bezdętkowy, by uniknąć „snejków”.
 

POLECAMY

1. Carbon? Otóż nie. Zgrabne formowanie elementów i wygładzone spawy całkowicie maskują metal użyty do produkcji ramy. Na rurkach podsiodłowych widać skryte pod zaślepkami gniazda montażowe bagażnika. 2. Przekrój widelca jest spory i nie do końca pasuje wizualnie do nieco cieńszych, bardziej filigranowych rur ramy, jednak w tym przypadku przeważyły względy pragmatyczne,  widelec nawet pod obciążeniem sakw zachowuje sztywność. Potrójne gniazda zapewniają szerokie możliwości trasportu i pozwalają użyć Any Cage albo dopasowanego bagażnika Canyon Load Grizl Form (119,95 zł) czy też innych modeli bagażników i sakw bikepackingowych. Widoczna na zdjęciu opona Pirelli znalazła się w testowym rowerze przez przypadek, seryjnie rower jest wyposażony w dwie opony Schwalbe G-One Bite. 3. Siodło Selle Italia Novus Boost EVO Superflow ma duży kanał dla odbarczenia tkanek miękkich. Dodatkowo wyraźne zakrzywienie w tylnej części promuje rotację miednicy. W praktyce, przy dobrym ustawieniu ma bardzo łatwo wyczuwalne miejsce, które jest najbardziej komfortowe. W Grizlu zamontowana została najprostsza wersja tego siodła, co widać w każdym elemencie (gumowa wyściółka, plastikowa skorupa czy stalowe pręty), ale nawet w tak spartańskiej wersji zapewnia komfort na wysokim poziomie 4. Na tym zdjęciu widać niemal wszystkie elementy, które mają znaczący wpływ na komfort pozycji. Po pierwsze duża ilość podkładek 27 mm, które umożliwiają znaczące podniesienie sylwetkii. Krótki mostek 90 mm zbliża chwyt do siodełka, a kierownica to niemal szosowy model z bardzo małą flarą. Jest ona jedynie 4 cm szersza w dolnym chwycie co w małym stopniu poszerza łokcie dla zwiększenia stabilności. To dobry model na szutry i w łatwy teren, zachowujący walory szosowej aerodynamiki.

 

Rozmiary: 3XS, 2XS, XS, S, M, L (rozmiar testowany), XL, 2XL; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia
27 mm podkładek;** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy;
cena zawiera koszt wysyłki, 268 zł

 

To właśnie kąty nadają charakter tej maszynie i zdecydowanie wpływają na to, jak ten rower się prowadzi. W porównaniu do zorientowanego na wynik Canyon Graila, Grizl ma minimalnie krótszy zasięg ramy (wynosi 406 mm). Długość górnej rury również jest mniejsza (598 mm), co w połączeniu z krótkim mostkiem (jedynie 90 mm w rozmiarze L) daje bardzo krótką i dość wysoką pozycję. Cała kompozycja geometrii jest bezpretensjonalna, a użytkownik czuje się na aluminiowym Grizlu swobodnie i komfortowo.

 


Przy małych obciążeniach imitujących równą, jednostajną jazdę, rama uzyskała przeciętny wynik, bo pracuje na boki, ale wraz ze wzrostem obciążenia Canyon zaczyna doganiać konkurencję. Co ciekawe, wykres sztywności wygląda niemal identycznie jak uznane w środowisku Rondo. Za precyzję prowadzenia odpowiada w dużej mierze zespół widelca z kokpitem. W tym przypadku Canyon wypadł bardzo dobrze. Dzięki temu precyzyjnie się prowadzi. Wyraźnie lepiej niż porównywane tu Fuji i Cannondale. Jedynie Rondo uzyskało nieco lepszy wynik. Koła są bardzo mocne i sztywne. Wypadły zdecydowanie powyżej średniej, ustępując jedynie wyśmienitym od Fuji.
 


Przy koncepcji roweru wyprawowego ten parametr nie jest najistotniejszy, ale bez wątpienia ma wpływ na charakterystykę jazdy. Kompletny rower jest o 5% cięższy niż średnia rowerów porównywalnych, a to niemal pół kilograma „przewagi”. Dokładnie 1 kg do najlżejszego Fuji. Duża rozpiętość w znacznej mierze wynika z wysokiej masy kół. Mimo że jest to niezły systemowy zestaw DT Swiss, to po naciągnięciu opon waży aż o 12% więcej od średniej, co stanowi 442 g, czyli niemal tyle, ile brakuje do średniej kompletnego roweru. Takie różnice są wyraźnie odczuwalne na podjazdach, nawet jeśli nie zamierzamy zdobywać KOM-ów. W oponach nie ma co szukać oszczędności, ponieważ są one wysokiej klasy.
 

Osprzęt

Rama: aluminium | Przedni widelec: Canyon FK0087 CF Disc carbon | Koła: DT Swiss Gravel LN (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Pirelli Cinturato Gravel H/Schwalbe G-One Bite 700x45C (597/558 g, dętka 189 g) | Korby: Shimano GRX FC-RX600 46/30 z. (175 mm) | Łożyska suportu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy