Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

14 marca 2019

NR 24 (Wrzesień 2018)

Canyon Grail CF SL 8.0

0 152

Rower, do którego trzeba się przekonać - ale warto.

 

Wrażenia z jazdy

To jeden z najbardziej charakterystycznych rowerów jakie miały premierę w tym roku. Wszystko przez kokpit, który ma dwie poprzeczne części, a mostek łączy się z kierownicą mniej więcej w połowie baranka. Bardzo specyficzna konstrukcja mająca wpływ na komfort jazdy, o czym w dalszej części testu, wymusiła także zmiany w geometrii ramy roweru. Producent nie podaje długości górnej rury, a ten parametr w rowerach szosowych jest bardzo istotny. Ponadto parametr reach i stack zupełnie nie oddaje rzeczywistej długości i wysokości roweru. Dlatego rozmiar należy dobierać szczególnie uważnie. Na szczęście podane na stronie producenta przedziały wzrostu mniej więcej odpowiadają rzeczywistości. Patrząc na rower wydaje się, jakby zajmowana pozycja miała być ekstremalnie wysoka, jednak tak nie jest. Trzymając za klamkomanetki odczucia są podobne jak na modelu Endurace, choć Grail jest bardziej zrelaksowany. Charakterystyczny kokpit został tak skonstruowany, by jak najbardziej amortyzować wstrząsy. Działa jak resor, ponieważ górna część nie jest przymocowana do mostka. Dodatkowo, środkowa część jest mocno zwężona by uzyskać jak najlepszą elastyczność. Najwygodniejszy chwyt jest blisko jej środka, jednak pozwolić na to można sobie tylko przy jeździe w bardzo łatwym terenie, gdzie nie zaskoczą nas większe nierówności, ponieważ jest to bardzo mało stabilna pozycja. Nawet jak rozstawimy ręce szerzej praca kokpitu jest wyraźnie wyczuwalna.

Wiemy już, że w modelach z edycji 2019 przewężenie tego elementu ma być jeszcze wyraźniejsze, z czego można wnioskować, że jego zdolność pochłaniania nierówności jeszcze wzrośnie. Do nietypowej konstrukcji kokpitu trzeba się przyzwyczaić. W górnym chwycie łuk pomiędzy częścią, gdzie są klamkomanetki, a poprzecznym elementem jest bardzo ciasny. Natomiast w dolnym chwycie, na łuku, w miejscu gdzie zwykle trzyma się dłoń, jest element łączący kokpit z mostkiem. Obie te cechy wymagają zmiany niektórych nawyków jakie mamy z klasycznej kierownicy szosowej.

Rama również jest komfortowa, ale do pełni szczęścia brakuje elastycznej sztycy VCLS 2.0, w którą wyposażono droższe modele. Mimo to komfort jazdy jest świetny. Grail jest gravelówką pełną gębą i najlepiej spisuje się na szutrze i to tym bardziej wymagającym. Nie brakuje mu sportowego charakteru. Świetnie podjeżdża a dzięki niskiej masie można uzyskać bardzo przyzwoite prędkości. Na zjazdach również pokazuje się z bardzo dobrej strony. Opony świetnie trzymają na szutrze a do tego przy większych prędkościach rower jest stabilny. Bardzo gęsto rozmieszczone niewielkie klocki bieżnika sprawiają, że opony mają małe opory toczenia - to sprawi, że Grail z powodzeniem może również służyć do poruszania się po asfaltowych drogach. Prawie szosowy napęd z kasetą o dużym zakresie jest bardzo uniwersalny. Spore różnice pomiędzy poszczególnymi zębatkami kasety powodują, że przy zmianie przełożeń traci się rytm pedałowania, ale tylko przy próbie intensywnej jazdy.

 

  1. Ten charakterystyczny kokpit wprowadza trochę zamieszania zarówno do geometrii roweru jak i wrażeń z jazdy. Ale bez wątpienia jest bardzo komfortowy i świetnie tłumi drgania. My testowaliśmy wersję 2018, natomiast jest już dostępny model 2019 ze zmienioną strukturą górne części, wizualnie jest praktycznie identyczna, ale ma być jeszcze bardziej elastyczna.
  2. W modelu na przyszły sezon będzie gravelowa wersja tylnej przerzutki Ultegra RX z wbudowanym sprzęgłem. Dzięki czemu napęd będzie bardziej cichy na wybojach i zmniejszy się ryzyko spadnięcia łańcucha. 
  3. Zacisk zintegrowany z ramą ma nie tylko wizualne walory. Dzięki takiej konstrukcji można było zrównać podsiodłówkę z górną rurą, a tym samym wydłużyć część sztycy ponad ramą, by efektywniej pracowała na nierównościach.


Geometria

12 003 zł*** | Canyon, www.canyon.com 

 

Rozmiary: 2XS, S, M (rozmiar testowany), L, XL, 2XL; * podana wartość nie uwzględnia 15 mm podkładek, baza kierownicy znajduje się niżej o 52 mm; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy; *** cena zawiera koszt wysyłki 203 zł; (1) pomiar razem z mostkiem i podkładkami

Przy opisie kątów bardzo duże znaczenie ma konstrukcja kokpitu. Aby górna część mogła być elastyczna, poprzeczny element razem z mostkiem jest niżej - mniej więcej w połowie baranka. Ze względów estetycznych, producent zrównał górną część mostka z górną rurą ramy. Tak jak to się robi w rowerach triathlonowych. Tyle tylko, że miejsce gdzie trzyma się dłonie na kokpicie jest tutaj znacznie wyżej. Dlatego w przypadku Graila parametr długości i wysokości ramy zmierzyliśmy do miejsca przecięcia osi widelca z górną powierzchnią mostka a nie, jak w zwykłym rowerach, główki ramy. Taki pomiar lepiej oddaje geometrię tej ramy, której częścią składową jest też kokpit. I pozwala na porównywać go do innych mierzonych w naszym labie. Długość mostka w rzeczywistości wynosi 125 mm, ale odległość do osi górnej poprzeczki wynosi 75 mm i ten parametr odpowiada długości mostka w rowerach z klasycznym kokpitem. Kąt podsiodłowy oraz główki ma wartość niemal jak w rowerze szosowym, ale dłuższa baza kół daje stabilność przy większych prędkościach. Długość tylnego trójkąta jest typowa dla gravelówek, ponieważ tył musi pomieścić szersze opony. 

SZTYWNOŚCI

 

W teście oceniającym napędzanie rama Canyona uzyskała przeciętny wynik. Nie tylko w odniesieniu do rowerów porównywalnych, ale również patrząc na szersze tło. Być może podczas sprintów silni kolarze będą wyczuwali jej elastyczność, ale w rowerze tego typu nie ma to fundamentalnego znaczenia. W odróżnieniu od precyzji sterowania, która jest na bardzo wysokim poziomie. Canyon jest minimalnie lepszy od Rondo, który miał bardzo masywny widelec. Na taki wynik w Grailu mają wpływ nie tylko mocne widełki, ale...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy