Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

12 kwietnia 2021

NR 48 (Kwiecień 2021)

CANYON Exceed CF 6

40

Premiera drugiej generacji tego wyścigowego hardtaila odbyła się w sierpniu ubiegłego roku, a już miesiąc później Pauline Ferrand Prévot pokazała jego możliwości, zdobywając na topowej wersji CFR tytuł Mistrzyni Świata XCO 2020. My też mieliśmy okazję przetestować Exceed CFR zaraz po premierze, a opis naszych wrażeń znajdziecie w bB#9/2020.
 

POLECAMY

1. Sporej średnicy przykrywka pod mostkiem kryje zintegrowany z ramą ogranicznik skrętu, mający zapobiegać uderzeniu kierownicą o górną rurę, np. w przypadku wywrotki. W jego przedniej części znajdują się dwie pary otworów, przez które do wnętrza ramy wprowadzone są przewody sterujące. Jedna jest zajęta przez przewody hamulca i przerzutki, ale druga jest wolna i może zostać użyta, jeżeli przyjdzie nam ochota na zamontowanie w rowerze regulowanej sztycy. 2. Mocarny węzeł podsiodłowy, kryjący w sobie zintegrowany zacisk wspornika siodła, to jeden z charakterystycznych elementów nowej ramy. Gniazdo śruby zaciskowej umieszczone jest w zagięciu rur górnej oraz podsiodłowej. 3. Siodło Novus Boost EVO Superflow to przykład nowej szkoły projektowania siodeł. Ma zaledwie 245 mm długości, wyraźnie opadające boczne krawędzie, szeroki kanał ulżeniowy oraz szeroki nos ułatwiający przenoszenie ciężaru do przodu.

Exceed oferowany jest w trzech liniach: CFR, CF SLX i CF. Do produkcji wszystkich wykorzystywana jest ta sama forma, co oznacza, że mają taką samą geometrię oraz podstawowe elementy konstrukcji, ale różni je rodzaj oraz sposób ułożenia kompozytu. Rama topowego CFR waży zaledwie 835 g, wersja CF SLX już 1015 g, a rama najmniej zaawansowanej linii CF – 1312 g. Jak przekonaliśmy się w naszym laboratorium większa masa ramy nie przekłada się na wyższą sztywność boczną. Zarówno topowy CFR, jak i prezentowany dzisiaj znacznie tańszy CF praktycznie osiągnęły takie same wyniki. Nie ma co ukrywać – w obu przypadkach znacznie poniżej wyników konkurencji, co widać na wykresie obok. Exceed premiuje lekkich zawodników, którym taki poziom sztywności na pewno nie przeszkodzi w drodze na podium. 
Exceed CF 6 wyposażony jest w lekkie koła o przyzwoitej sztywności, a to parametry mające znaczący wpływ na poprawę dynamiki i efektywność roweru. Szkoda tylko, że opony nie są TLE i przerobienie kół na bezdętkowe wymaga dodatkowych nakładów finansowych. Największym atutem, z którego Exceed jest znany od swojego powstania, jest bardzo nowoczesna geometria – nie radykalna, ale doskonale wspierająca użytkownika w każdych warunkach. Płaski kąt główki oraz umiarkowana wartość ciągu widelca to pomoc na szybkich zjazdach, krótki ogon wspiera w dynamicznych skrętach, a wydłużony zasięg ramy w połączeniu z krótkim, 80 mm, mostkiem to efektywna pozycja na podjazdy i zarazem precyzja manewrów na trudnych technicznie odcinkach. Warto też wspomnieć o kierownicy, której szerokość wynosi aż 760 mm, a dla części potencjalnych nabywców istotne będzie to, że rower nawet w rozmiarze XS postawiony jest na kołach 29”. SLX w rowerze za 11 tys.!? W poprzednich sezonach można by strzelić focha, ale rzeczywistość A.D. 2021, dotkliwego niedoboru komponentów przy jednoczesnym wyraźnym wzroście ich cen odcisnęła swoje piętno na specyfikacjach rowerów. Na tle konkurencji Exceed ma najbardziej kozacką konfigurację i z przednią koronką 34 z. wyraźnie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy