Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Rowery

21 października 2020

NR 44 (Październik 2020)

Cannondale Topstone Lefty 3

55

Wrażenia z jazdy

To jeden z najładniejszych rowerów, z jakimi miałem do czynienia w ostatnim czasie. Fenomenalny lakier i niebanalna kolorystyka zwalają z nóg, podobnie jak przystojny niczym kulturysta z okładki „Men’s Health” Oliver. Lefty Oliver. Rewelacyjnie wyglądająca muskulatura Olivera zapowiada więcej niż otrzymujemy. Nie mam pretensji o ograniczony do 35 mm skok ani specyficzną charakterystykę pracy, bo doceniam pomysł na eliminację ugięcia wstępnego i oporność na małe obciążenia. Oliver nie jest subtelny i komfortowy, na szczęście, jak mu silnie przyłożyć, bierze na klatę wyboje, które w innym wypadku pozbawiłyby uzębienia. Kłopot, jaki mam z Oliverem, to stosunek ciężaru do użyteczności w realnej jeździe. Amortyzacja systemu Kingpin z tyłu też nie jest wygodna, ale nie musi, ponieważ jest bardzo skuteczna na największych wybojach. Testowana w bB wersja Carbon Force E Tap na znacznie węższych i niższych oponach Riddler 700x37C dawała bardzo zbliżone poczucie z tyłu. Efekt osiągnięto przy pomocy węglowego wspornika sztycy SI i siodełka na tytanowych prętach. W testowanej tu wersji zamontowano opony szersze o centymetr, a komfortu wciąż jest tak samo mało. Szersze ale mniejszej średnicy w Topstone Lefty koła częściej utykają w dziurach i łatwiej są podbijane przez wypukłości. To jednak nie koniec złych wiadomości. Wielkość ogumienia przytłacza jakąkolwiek dynamikę. Nawet pojedynki z krosiarzami na startowych rowerach Topstone przegrywa się z kretesem. Rezon odzyskuje dopiero na ścieżkach i w trudnym terenie, ale ze względu na kokpit rower XC pozostaje niedościgły. Czarować można tylko innych gravelistów. Dopiero jazda po najgorszych szutrach i wojennych drogach Jury pozwoliła odzyskać dobrą opinię dla Topstone z Leftym. Przy ograniczonej prędkości napęd 1x tak nie przeszkadza, ponieważ tego roweru używa się z prędkościami roweru MTB, więc zarówno zakres przełożeń, jak i stopniowanie oceniam dobrze. 

POLECAMY

 

Uwaga! to nie jest gravelówka, to jest bardzo dzielny terenowo rower do poruszania się po płaskich, ale skrajnie nierównych trasach. Optymalnie w terenie bezdrzewnym, gdzie w walce z przeciwnym wiatrem przyda się silne pochylenie nad kierownicą. Słowem, konstrukcja wyspecjalizowana i niestety mało użyteczna na asfaltowych odcinkach oraz słabo radząca sobie ze stromiznami z powodu sporej nadwagi. 

 Są trzy elementy odróżniające Topstone Lefty od innych gravelówek: koła w formacie 650b oraz amortyzowane zawieszenie przedniego i tylnego koła.
Lefty Olivier ma 35 mm skoku i hydrauliczne tłumienie blokadą skoku na szczycie laski.
Bardzo wygodny jest szybkozamykacz zacisku hamulca, pozwalający prędko zdjąć koło np. do transportu.
Korby Si wyglądają znakomicie, a łańcuch jest bardzo dobrze zabezpieczony przed spadaniem nie tylko konstrukcją zębów WSW,
lecz także wymyślnym prowadnikiem, który niestety szura. 
Zawieszenie Kingpin zależy od elastyczności rurek łańcuchowych i podsiodłówki potęgowanej zwężeniem ich średnicy w kluczowych rejonach.
Łożyskowane połączenie z podsiodłówką wyzwala ugięcie wspomnianych wcześniej. 

GEOMETRIA

18 699 zł | Aspire, www.cannondalebikes.pl 

 

Typowa geometria ścigacza XC z końca XX wieku. Ba, nawet lepsza, bo Topstone ma ciut większe koła. Siedzi się na nim wygodnie jak w wysiedzianym fotelu. I na szutrach i na ścieżkach wszystko jest tam, gdzie potrzeba. Na bitumenie daje radę z akcentem na „daje”, bo przejście z siedzenia do pedałowania stojąc, nie jest po szosowemu szybkie. Aerodynamiką ze względu na wysokość kierownicy oraz niemałą flarę kierownicy nie zachwyca. Z drugiej strony panowanie w trudnym terenie zakłóca wyłącznie dość bliskie osi przedniego koła położenie środka ciężkości. Krótszy mostek i centymetr większy zasięg ramy uciszyłyby krytykantów. 

SZTYWNOŚCI

 

OSPRZĘT

Rama: carbon BallisTec , system KingPin | Przedni widelec: Lefty Oliver, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1568 g) | Piasty/Obręcze: Lefty i Formula DHT-142 mm (Lefty  i 12x142 mm) / WTB ST i23 TCS | Opony: WTB Ventura Road Plus TCS 650x47C (578 g, dętka 147 g) | Korby: Cannondale 1 40 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Cannondale BB30 | Kaseta: Shimano SLX CS-M5700 (11–42) 11-rz. | Łańcuch: Shimano CN-HG601 | Przerzutka tył: Shimano GRX RD-RX812-GS | Manetki: Shimano GRX ST-RX600 | Hamulce: Shimano GRX BR-RX400, tarcze Shimano SM-RT76 160 mm | Kierownica: Cannondale 3, 420/490 mm, zasięg 85 mm, głębokość 145 mm | Wspornik kierownicy: Cannondale 2, 90 mm | Łożyska sterów: Tange Seiki 1i1/2” i 1i1/8” | Wspornik siodełka: 
Cannondale 2 UD Carbon, 27,2x400 mm | Siodełko: Fabric Scoop Shallow Elite, pręty Cr-mo

Lefty Oliver jak na amortyzator nie jest bardzo ciężki, ale 1568 to niebagatelna liczba gramów. Widelec działa bez SAG-u, czyli uaktywnia się dopiero na solidnych nierównościach, co współgra z KingPinem. Blokada skoku z megawygodną dźwignią, przydaje się na stojąco, bo Oliver, nawet ustawiony na sztywno, pompuje. Nie filtruje jednak małych nierówności. Zresztą ani koła o za małej w mojej ocenie średnicy, ani ogumienie o twardych ściankach nie rozpraszają drgań tak jak należy. Sytuację pogarszają ciężkie dętki . W sumie ogumienie nie jest ani nośne, ani sprężyste. Bieżnik bardzo dobrze trzyma na suchej przypudrowanej glinie, w innym terenie jest taki sobie, a na asfalcie, zwłaszcza w zakrętach, nie jest wart zaufania. Geometria kokpitu odpowiada pozostałym cechom Topstone, a siodełka wręcz nie mogę się nachwalić. Myślę jednak, że brak węglowej sztycy Si w dotkliwy sposób upośledza komfort jazdy tej wersji i osobiście skłaniałbym się ku wersjom bez laski, za to na kołach 700c. 

PODOBNE TYPY BIKEBOARDU

Specialized Diverge Comp Carbon
18 699 zł
Canyon Grail CF SL 8 eTAP
18 802 zł
Wykaz różnic względem testowanego rowe...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy