Dołącz do czytelników
Brak wyników

Bolą mnie plecy – co teraz?

Artykuł | 14 marca 2019 | NR 24
139

Coraz częściej odczuwasz dyskomfort dolnego odcinka kręgosłupa? Ból pojawia się nagle, nawet w spoczynku? Niestety nie mam dobrej wiadomości. Bóle kręgosłupa stają się powoli chorobą cywilizacyjną i zaczynają dotyczyć osób w coraz młodszym wieku. 

Badania prowadzone na całym świecie pokazują, że ponad 70% osób przeszło w swoim życiu przez etap bólu dolnego odcinka kręgosłupa, czyli obszaru poniżej dolnych żeber a górnej krawędzi pośladków. 

Pochodzenie bólu można podzielić na kilka kategorii. Pierwszą z nich są czynniki genetyczne. Jeśli ktoś w twojej rodzinie cierpi na dysfunkcje kręgosłupa to jest duża szansa, że ty też znajdziesz się w tej grupie.

Drugą kategorią są urazy. Przyznaj szczerze ile razy zdarzyło ci się coś podnieść na zaokrąglonych plecach lub w jakiejś dziwnej pozycji? Niestety, takie działanie mocno nadwyręża wytrzymałość kręgosłupa powodując mikroprzeciążenia, które sumując się w czasie prowadzą do dużego urazu. Inną przyczyną bólu kręgosłupa są wypadki komunikacyjne oraz te podczas uprawiania sportu. Nawet niewinnie wyglądający upadek może mieć bardzo poważne konsekwencje, które odbiją się na jakości twojego życia. Trzecia grupa to niespecyficzne bóle kręgosłupa i tutaj sprawa wygląda najgorzej. Dotyczą one coraz większej grupy osób i leczenie polega na działaniu przeciwbólowym i profilaktyce. 

Jeśli odczuwasz ból w ciągu dnia, podczas uprawiania sportu, skonsultuj to z lekarzem lub fizjoterapeutą w celu znalezienia przyczyny i przeciwdziałania zmianom degeneracyjnym. Może okazać się, że nie dbasz o swoją postawę i przez złe nawyki przeciążasz swój kręgosłup. W innych wypadkach może okazać się konieczne leczenie u fizjoterapeuty i/lub lekarza ortopedy.  

Czy czasami odczuwasz dyskomfort podczas dłuższego siedzenia, długo utrzymywanej pozycji na rowerze lub po biegu? Skonsultuj się ze specjalistą. Ale jeśli to nic poważnego to czas na profilaktykę i ćwiczenia! 

  • Zmień pozycję przy komputerze. Maksymalnie dosuń się do biurka, wyprostuj oparcie fotela w taki sposób, by jak największa powierzchnia pleców miała oparcie. Monitor ustaw na wysokości wzroku. Stopy muszą mieć oparcie na podłodze. Wysokość fotela dopasuj tak, by łokcie swobodnie opierały się o blat.
  • Naucz się podnosić. Nawet najlżejsza rzecz podniesiona w nieprawidłowy sposób może spowodować ból....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy