Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

10 lutego 2021

NR 46 (Styczeń 2021)

BMW 3T for Exploro TEAM

209

 

Wrażenia z jazdy

Gerhard Vroomen kojarzony z Cervelo (były prezes) i Open (współwłaściciel) w 2016 r. wypuścił szosówkę na grubych oponach, która „przy wolnej jeździe miała być szybsza” od konkurencji. Badania, jakie przeprowadzono dla 3T wykazały, że Exploro pozwala oszczędzić 7 W energii kolarza jadącego z prędkością 32 km/h i 24 W przy 48 km/h. Publicyści kręcili nosami z powątpiewaniem, my też w teście nie zauważyliśmy wspomnianych zalet, ale za to zwróciliśmy uwagę na twardość spłaszczonej dla lepszego opływu powietrza ramy. Kiedy po czterech latach w naszych progach zagościł 3T for BMW, nie udawaliśmy entuzjazmu, bo spodziewaliśmy się nowej odsłony 3T Exploro w wersji Max (patrz str. 102). Kiedy jednak zaczęliśmy porównywać 3T for BMW i zdjęcia Exploro sprzed czterech lat, okazało się, że choć rama jest niezwykle podobna, to nie identyczna. 

POLECAMY

 


3T nie chwali się zmianami w Exploro, a powinno. Taki szczegół jak nowatorski zacisk sztycy może i fajnie wyglądał, ale nowe, które testujemy w wersji dla BMW, jest dalece bardziej ergonomiczne i przede wszystkim pozwala dokręcić sztycę na amen, choćby i mikronarzędziem. Punkt! Zmienił się interfejs hamulców (na Flat Mount), fajnie i ładnie. Inny, lżejszy jest widelec (400 g), zmieniono geometrię ramy, o czym jeszcze będzie, ale najważniejsze się okazało, że nowe Exploro w wersji 3T for BMW jest zachwycająco wygodne zwłaszcza dla siedzącego na siodełku. Ponieważ profile zewnętrzne wydają się co najmniej podobne, należy przypuszczać, że zmienił się układ formatek, a może i sam materiał laminatu. Obszerny profil mufy suportu wciąż skutecznie powstrzymuje korby przed odchylaniem i waty idą w łańcuch, a nie gięcie ramy i testowany teraz rower jest lepszy na tle innych rowerów tej klasy i typu. 3T for BMW jest efektywne, zwarte i spoiste, lecz nie twarde.

 

Maszt podsiodłowy, na całej długości od mufy suportu po jarzmo siodła, odchyla się do tyłu bardzo sprężyście, co pozwala dokręcać, siedząc nawet gdy koło podskakuje na szutrowych wybojach. Exploro pozostało eksplozywne w zakrętach, ale przybliżenie kątów do standardów MTB z lat 90. ubiegłego wieku ułatwia prowadzenie poza bitumenem. Reakcje są szybkie, ale nie zaskakujące czy nerwowe, jak to zapamiętaliśmy z poprzedniej wersji. Mimo to nawet na zjazdach serpentynami Exploro pozostaje gravelówką. Z daleka widać, że nie jest to szosówka, tylko bardzo ciekawy miks cech górala i szosy, doskonale sytuujący 3T for BMW Exploro w Mainstreamie  rowerów na szutry. 

 


 

 

  1. Fantastyczna jest sztyca Sqaero trzyma poziom, pozwala na dokładną regulację, ale żeby zmienić kąt nachylenia, trzeba całkowicie zdemontować siodełko i odradzam tę regulację w terenie – za dużo ruchomych części do zgubienia. Brooks wygląda cudnie i doskonale skomponowano go kolorystycznie z kapitalnie wygodną owijką i oponami. A najciekawsze jest to, że to bardzo szerokie siodło jest megawygodne mimo przedpotopowego kształtu. Gdybym nie jeździł, to bym nie uwierzył.
  2. Korby 3T Torno to arcydzieło łączące geniusz inżynierski z czystym pięknem. Wykonano je z pietyzmem... i w niczym nie zawiodło oczekiwań. Cud! 
  3. Kokpit 3T jest przepiękny i bardzo aerodynamiczny, ale łebki śrub skierowane do tyłu w mostku Apto Stealth uniemożliwiają dokręcenie kluczem dynamometrycznym. Nie podoba nam się też wyprowadzenie linki przerzutki i przewodu hamulca z górnej rury, bo drażni kolano w czasie pedałowania na stojąco.
     
Rozmiary: XXS, 51, 54 (rozmiar testowany), 56, 58, 61 cm; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 
25 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy. 

 

 

Kąt podsiodłowy doskonale ustawia biodra względem środka ciężkości roweru i bardzo ułatwia szybki obrót korbą. Nie ma w nim przesady utrudniającej pchanie twardych biegów. Przód ramy nie jest przestrzenny, ale nie przeszkadza, bardziej przeszkadzają kable wypuszczone z wnętrza ramy. Doskonale dobrane gięcie baranka pozwala cieszyć się ze wszystkich trzech pozycji. Dolny chwyt jest aero, bo na szczęście 3T nie zdecydowało się na radykalną flarę i dołem kierownica ma całkiem szosową szerokość. Przejście na łapy daje optymalną różnicę w nachyleniu grzbietu i pozwala na wielogodzinną jazdą w tej pozycji, a górny chwyt jest spłaszczony, co dodatkowo ułatwia podjeżdżanie. 

 

 

 

 

Konstruktorom udało się zbilansować opływowość kształtów z bardzo dobrą sztywnością boczną. Podczas pedałowania czuć, jak cudownie efektywny jest ten rower. Także prowadzenie 3T for BMW jest takie, jakiego oczekujemy po sportowym wizerunku obu marek. Nasze testy laboratoryjne potwierdzają to na wykresach. Exploro pojedzie dokładnie tam, gdzie zaplanujesz, bez względu na promień zakrętu, nierówności czy przyczepność.

 

 

Osprzęt

Rama: carbon HM/HR | Przedni widelec: 3T Fango Team | Koła: Fulcrum Racing 7 DB (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Schwalbe G-One Speed EVO TLE 650x50 mm  (539 g, dętka 238 g) | Korby: 3...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy