Kellys Theos F
Kompozyt węglowy nie jest tworzywem n

owym, jego kariera trwa od wielu dziesięcioleci i choć producenci coraz bardziej doskonalą sposoby fabrykacji, a produkty laminowane mają coraz lepsze parametry, to co do zasady operujemy już na poziomie marginal gains. Czy nie da się wyciągnąć więcej z tego tworzywa? Oczywiście że tak, co udowadnia choćby marka Dyneema, która twórczo wykorzystuje włókno węglowe do tworzenia tak zwanych kompozytów hybrydowych. Połączenie włókien węglowych o szalenie dużej odporności na zrywanie z mega elastycznym polipropylenem wydaje się zabawą przypominającą robienie zupy z błota – fajne ale bezcelowe. Okazuje się jednak, że wykorzystanie dwóch materiałów o przeciwstawnych parametrach pozwala wykonać tkaniny o fenomenalnej lekkości i odporności na zrywanie większej niż samo włókno węglowe! W branży rowerowej Dynema przydaje się w produkcji ultra lekkich kurtek, plecaków i hamaków. A komponenty, a ramy? Po raz pierwszy o próbach wprowadzenia do produkcji nowego kompozytu hybrydowego przez belgijską firmę REIN4CED usłyszeliśmy w 2016 roku. Od tamtego czasu trwały bardzo intensywne prace nad wprowadzeniem go do fabrykacji. W kompozyt wpleciona jest sieć cieniutkich stalowych drucików, po to, żeby u...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!