Dołącz do czytelników
Brak wyników

BB info

14 września 2020

NR 43 (Wrzesień 2020)

BB INFO

Kellys Theos F 

Kompozyt węglowy nie jest tworzywem n

POLECAMY

owym, jego kariera trwa od wielu dziesięcioleci i choć producenci coraz bardziej doskonalą sposoby fabrykacji, a produkty laminowane mają coraz lepsze parametry, to co do zasady operujemy już na poziomie marginal gains. Czy nie da się wyciągnąć więcej z tego tworzywa? Oczywiście że tak, co udowadnia choćby marka Dyneema, która twórczo wykorzystuje włókno węglowe do tworzenia tak zwanych kompozytów hybrydowych. Połączenie włókien węglowych o szalenie dużej odporności na zrywanie z mega elastycznym polipropylenem wydaje się zabawą przypominającą robienie zupy z błota – fajne ale bezcelowe. Okazuje się jednak, że wykorzystanie dwóch materiałów o przeciwstawnych parametrach pozwala wykonać tkaniny o fenomenalnej lekkości i odporności na zrywanie większej niż samo włókno węglowe! W branży rowerowej Dynema przydaje się w produkcji ultra lekkich kurtek, plecaków i hamaków. A komponenty, a ramy? Po raz pierwszy o próbach wprowadzenia do produkcji nowego kompozytu hybrydowego przez belgijską firmę REIN4CED usłyszeliśmy w 2016 roku. Od tamtego czasu trwały bardzo intensywne prace nad wprowadzeniem go do fabrykacji. W kompozyt wpleciona jest sieć cieniutkich stalowych drucików, po to, żeby uczynić carbon odporniejszym na uderzenia i wytrzymalszym bez zwiększenia masy materiału. Thermoplastic Hybrid Steel-Carbon Composite o handlowej nazwie Feather ma być o 200% odporniejszy na udary i 200% trwalszy. W jego nazwie zaklęto jeszcze inną fundamentalną z punktu widzenia ekologii nazwę. Thermoplast – to cecha odróżniająca nowy kompozyt od stosowanego powszechnie w branży rowerowej. W przypadku Feather kompozyt nasączony masą termoplastyczną należy podgrzać do formowania, bo wtedy mięknie, a podczas schładzania się utwardza. Powszechnie stosowane do produkcji ram kompozyty termoutwardzalne układa się w formach na zimno. Proces jest najczęściej ręczny, w konkretnych obszarach można dodawać formatki o różnych parametrach wytrzymałości (np. włókno hi modulus dla zwiększania wytrzymałości/sztywności/lekkości), a następnie formę z kompozytowym nadzieniem poddaje długotrwałej obróbce termicznej w autoklawach, w których uzyskuje kształt i odpowiednią twardość. Potem wystarczy tylko kosmetycznie wyszlifować (co jest procesem trudniejszym i bardziej pracochłonnym niż wszystkie wcześniejsze). W procesie termoplastycznym materiał podgrzewa się tylko raz, proces ten trwa krótko, co jest korzystne z punktu widzenia energetycznego, ale nie da się układać go w formie ręcznie – lepi się, więc trzeba skorzystać z procesów układania robotem. Technologia pozwala jednak wyplatać laminat z włókien o różnych parametrach, a nawet jak w przypadku Feather łączyć je z nitkami metalu. Proces laminacji jest około 6-krotnie szybszy niż w przypadku thermosetu, co daje niebagatelne korzyści energetyczne. Ale dla ekologii materiału hybrydowego najważniejsze jest to, że kompozyt termoplastyczny w odróżnieniu od termoutwardzalnego można poddać recyclingowi!

Po trzech latach prac projektowo-wdrożeniowych, Kellys i jego europejscy kooperanci z REIN4CED, wprowadzili technologię do najnowszej platformy enduro Theos F. To całkowicie nowa konstrukcja, w której oprócz innowacyjnej metody produkcji ramy wykorzystuje się premierowy silnik wspomagający Shimano STEPS EP8. Nowa jest też zintegrowana bateria akumulatorów o pojemności 720 Wh i 20 Ah, a konstrukcja ramy pozwala ją w razie potrzeby wysunąć. Nowa platforma Theos wykorzystuje się zawieszenie Think Link z niesymetrycznie umieszczonym damperem i występuje w dwóch odmianach Super Enduro o skoku 180/170 mm oraz Enduro ze skokiem zredukowanym do 150/140 mm. W obu przypadkach przednie koło ma średnicę 29” dla lepszego przetaczania się przez przeszkody, a tylne 27,5+ dla lepszej trakcji. 

Restrap Adventure Race

Pochodząca z Leeds w Wielkiej Brytanii firma znana jest z wysokiej jakości sakw, toreb i akcesoriów do bikepackingu. Wszystkie produktu są projektowane, testowane i szyte ręcznie w Europie, a każda torba jest objęta dożywotnią gwarancją na wady produkcyjne i materiałowe oraz opatrzona własnoręcznie podpisaną metką osoby, która ją uszyła. Seria Carry Everything – najbardziej wszechstronna linia produktowa – obejmuje wszystko, co potrzebne do bikepackingu. Seria Expedition to sakwy i torby do używania wraz z bagażnikami, ale najpopularniejszą jest seria Adventure Race – ultralekkich produktów projektowanych do wyścigów na długich dystansach. Zestaw składający się z toreb na kierownicę, górną rurę i ramę, podsiodłowej oraz „musetki” – waży poniżej 1 kg! Torby podsiodłowe oraz na kierownicę wyróżnia innowacyjna konstrukcja „stelażu z wkładem”. Półsztywny stelaż przypięty jest do roweru, a „wkład” w postaci wodoszczelnego worka można bardzo łatwo z niego wyjąć, odpinając tylko jedno zapięcie. Bardzo ułatwia to dostanie się do zawartości worka bez konieczności odpinania całości z roweru. Proste i przemyślane! Torby oferowane są w różnych wielkościach, co pozwala zapakować wszystko na krótką, jednodniową wycieczkę lub długą wyprawę w nieznane. (KCh)

Kask Voronoja 

Wiecie, co to są diagramy lub komórki Woronoja. Nie? Ja też nie wiedziałem. To, co na szybko można znaleźć w sieci, niewiele wyjaśnia: „w przestrzeni dwuwymiarowej, dla danego zbioru n punktów, dzieli się płaszczyznę na n obszarów, w taki sposób, że każdy punkt w dowolnym obszarze znajduje się bliżej określonego punktu ze zbioru n punktów, niż od pozostałych n-1 punktów”. Z bardziej wnikliwego researchu można się dowiedzieć, że teoria ta ma bardzo istotne znaczenie w geometrii obliczeniowej i jest wykorzystywana bardzo szeroko w grafice komputerowej, systemach informacji geograficznej, robotyce i wielu innych dziedzinach. Chińscy designerzy Zhecheng Xu i Yuefeng Zhou udowodnili, że może mieć również zastosowanie przy projektowaniu idealnej struktury kasku, przy której Koroyd czy WaveCel wydają się nudne i sztampowe. Kask składa się z dwóch warstw, z których zewnętrzna naśladuje wzory Woronoja, tworząc przestrzenną strukturą, mającą dawać maksymalną skuteczność amortyzacji uderzeń przy minimalnym wykorzystaniu materiału. Tuż pod nią znajduje się druga zwarta struktura wykonana z włókna węglowego, która bezpośrednio chroni czaszkę. W efekcie powstaje niesamowita nieomalże bioniczna forma, dająca możliwości sterowania parametrem gęstości, a tym samym indywidualnym dopasowywaniem parametrów kasku do różnych użytkowników i stylów jazdy. Jeżeli połączone zostałoby to z technologią druku 3D, to możliwości wydają się niesamowite. Ale na razie to tylko projekt, który został uhonorowany nagrodą A’Design Award & Competition 2020. A czy przejdzie do fazy realizacji? Czas pokaże. (PK)

 

 

Thule Rail Hip Pack

 

Szwedzi uzupełniają kolekcję rowerową o zyskujące na popularności torebki biodrowe. W ofercie znajdują się dwa rozmiary, mniejsza dwulitrowa oraz większa czterolitrowa zawierająca półtoralitrowy bukłak z piciem. Wnętrze komory głównej ma szereg przegródek ułatwiających zachowanie porządku, a dodatkowo jest wyłożone żółtym materiałem dla lepszej przejrzystości wnętrza. Na zewnątrz są dwie kieszonki boczne z łatwym dostępem w czasie jazdy, nadające się na transport przekąsek czy żeli. Dodatkowa usztywniona kieszeń na telefon jest na plecach i umożliwia łatwy dostęp jedną ręką. Miejsce na drobiazgi jest jeszcze w klapie. Rurka systemu nawadniania wypos...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy