bB info

BB info

SRAM pracuje nad rewolucyjną przednią przerzutką?

SRAM osiągnął niebywały sukces, promując napędy rowerowe z jedną przednią tarczą. Złośliwi mówią, że Amerykanie poszli w to rozwiązanie, bo nie mogli zrobić dobrej przedniej przerzutki, ale kto pojeździł chwilę na dojrzałym napędzie 1x z dwunastoma trybami, wie, że to ma sens w jeździe terenowej, zwłaszcza z tylnym zawieszeniem. Portal Cyclingtips zauważył, że w maju SRAM złożył w USA, UE, w Niemczech i w Chinach bardzo obszerny wniosek patentowy (89 stron, 62 skomplikowane ilustracje) opisujący mechanizm zmiany przełożeń między dwoma tarczami korbowymi. W tym niewiarygodnie skomplikowanym rozwiązaniu wszystkie części są zintegrowane w korbie i nic nie jest mocowane do ramy. Sterowanie przerzutką jest elektroniczne i bezprzewodowe. System wygląda na przeznaczony do rowerów sportowych i wyczynowych. SRAM trzyma się niektórych zasad klasycznych – dwie zębatki, np. sportretowane na rysunkach patentowych 48/32, mocowane są w systemie Direct Mount do standardowych korb i osi suportu na osiem śrub. I tu koniec normalności. W zasadzie przerzutka jest nie jedna, nie dwie, ale trzy, a patent dopuszcza nawet cztery. Wszystkie są zintegrowane z zębatkami i z nimi się obracają. Dwa naprzeciwległe „zrzutniki” (nasze określenie) odpowiadają za zepchnięcie łańcucha z dużej tarczy na małą. Jedna lub potencjalnie dwie przypominające „łapy borsuka” (zdecydowanie nasze określenie) wciągają łańcuch z małej na dużą. Radiowy sygnał z manetki odbiera elektronika przerzutki i przekazuje do silnika (jednego na te wszystkie przerzutki, zasilanego z wbudowanego w mechanizm akumulatora), który w zależności od potrzeby – albo wychyla w kierunku ramy jeden z „zrzutników”, który akurat jest we właściwej pozycji, żeby zepchnąć łańcuch, albo we właściwym momencie wysuwa „łapę borsuka”, która podnosi łańcuch w górę. Za określenie, który „zrzutnik” jest we właściwej pozycji i kiedy wypchnąć pazury, odpowiada elektronika – akcelerometry, które wiedzą, jak obrócona jest korba, a nawet w którą stronę się kręci, żeby nie dać się nabrać na zmianę przy kręceniu wstecz. System krzywek, przekładni i sprężyn jest bardzo skomplikowany, serwisowalny bardziej u z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy