bB info

BB info

SCOTT SPARK RC HYPERSONIC
BY DANGERHOLM

 


Spark to jedna z najlżejszych cross-countrówek o skoku 120 mm o udowodnionej w zawodach wydajności. Ale mieszkający w Szwecji Norweg postanowił go odchudzić. Gustav Gullholm ma reputację, zatem nie zdziwiła nas jego obecność na oficjalnym stoisku Scotta. Miała to być chyba rekompensata za brak możliwości obejrzenia nadchodzącej kolekcji w pełnym blasku reflektorów. Dangerholm odchudził rower, na jakim Scott team rozstawia świat po kątach, do 9,19 kg, ale popis związany z kolekcją części robi większe wrażenie niż suche liczby.
Ramę Sparka RC dokładnie zeszlifował i jeszcze mocniej wydobył warstwową strukturę, pokazującą, w których miejscach Scott stosuje laminat z jednokierunkowych włókien, a gdzie wykorzystuje się warstwy z plecionki. Od patrzenia motyle latały w brzuchu każdemu, kto przyglądał się tak dopracowanej szlifierką ramie i kokpitowi Syncros Fraser iC SL. 
 


Ale czerń jest nudna, dlatego przód roweru polakierowano na blady lilaróż, co pogłębiało stan zachwytu obserwatorów. Gustav wykorzystał także swój inny talent i spolerował metalowy wahacz przekazujący obciążenia w głąb ramy na damper, co świetnie współgra z dekorem wykorzystującym logotypy manufaktur zaangażowanych w projekt. To nie jedyny polerowany na wysoki połysk element. Samurai CC to upsidedown niemieckiej marki Intend uznawany aktualnie za najlżejszy widelec o skoku 120 mm. Dangerholm wyznał, że przekazano mu widelec w wersji surowej, więc polerowanie zajęło wyłącznie jeden dzień roboczy. Efekt zwala z nóg, ale nie tylko z zewnątrz nas zachwycił. Warto pamiętać, że lekkość bierze się nie tylko z układu teleskopu i sposobu jego wykonania, ale i węglowej rury sterowej. Ciekawostką jest wykorzystanie tłumika Charger Raceday rockszokowskiej produkcji połączonej ze sterowaniem charakterystycznym dla Scotta. Gustav nie byłby sobą, gdyby i w tym nie namieszał. Oczywiście manetka jest wypolerowana na lustro, a połączenie jej konstrukcji z elementami RideLock z 2017 roku pozwoliło zmniejszyć masę o 20 g.
Dangerholm wykorzystał linkową (sic!) przerzutkę XX1. Nie poznajesz? Bo doszpejował ją zestawem od Hopp Carbonparts za 499,9 euro. W prezentowanej tu wersji carbonowe są obie płytki pantografu, kłykieć B, ogranicznik śrubki B oraz sworznie. Węglowy wózek sobie darował i użył elementu od innej niemieckiej manufaktury – Kogel. Wycięty CNC z aluminium to model Kolossos i został przez Dangerholma wypolerowany, a kółeczka (12/19 z.) pomalowane pod kolor ramy. Obłęd, bo same części do tuningu to prawie 800 euro. Rozumiem, że jak kogoś stać na takie fanaberie, to może też zatrudnić gościa z miotłą, który przed przejazdem zamiata ścieżkę z wszelkich patyków. W Sparku Hypersonic zastosowano dwunastorzędową kasetę Rotor oraz prototypową korbę Garbaruka z bardzo ładną koronką 40 z. Podkrakowski producent rodem z Ukrainy zapewnia, że taki zestaw będzie lżejszy od carbonowej i zakłada, że drążona z aluminium 7075 korba będzie ważyć 370–380 g. Oczywiście, że koła też nie są seryjne. Do piast Extralite zapleciono (niezidentyfikowanymi srebrnymi szprychami) węglowe obręcze Radsporttechnik Muller XCR, a ich producent jest tak niszowy, że nie ma nawet działającej strony www. My wiemy jednak, że obręcze będą najlżejsze na świecie przy szerokości wewnętrznej 30 mm i 29”. Ładnie. Budujące jest zastosowanie opon 2,4” Pirelli XC RC Lite, co oznacza, że tym rowerem naprawdę można jeździć. Ale mam jeszcze jeden wniosek: srebrne komponenty wracają do łask. (MK)

HAPTOLOGY
SZTUKA DOTYKU

 


Shimano Di2 do MTB na wiele lat odstręczyło mnie od chęci przejścia z cięgieł Bowdena na kabelki. W tym systemie wszystko jest złe: umieszczenie przycisków, ich wielkość i bliskość. Hapt...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy