Ekwipunek
Shimano 105 Di2 – R7100
Najważniejsza szosowa premiera 2022
Wielu marzyło od lat o tanim elektronicznym osprzęcie. Marketingowcy i menadżerowie produktów Shimano zgodnie komunikowali: ¡No pasarán! – elektronika tylko dla prosów w Dura-Ace i wkręconych w Ultegrę. Szosowe Di2 było postrzegane jako niekonkurencyjnie drogie i niepotrzebnie skomplikowane dla klienta masowego, używającego roweru okazjonalnie, zamiast inwestować w niego wszystkie oszczędności. Aż Amerykanie ze SRAM postanowili zrobić Rivala AXS. Zaryzykowali i podobnie jak z 1x w MTB i ten ruch okazał się strzałem w dziesiątkę. Na rynku zaroiło się od drogich rowerów na Rivalu. To skruszyło japoński beton i voilà – 105 Di2 nadchodzi. Zauważmy jednak, że grupa została przy tej okazji nobilitowana. O ile Shimano nie zmieni ponownie zdania, o tyle generacja R7100 będzie występować tylko w wersji elektronicznej, jak dwie droższe grupy. Ponieważ jednak ceny poszły w górę, będzie ją można zobaczyć raczej na droższych rowerach, niż przyzwyczaiła nas stopiątka. Na pocieszenie, tańszy, linkowy osprzęt, R7000 będzie na razie dostępny.
Di2 jak w Ultegrze i Dura-Ace
Tak samo jak w R8100 i R9200 system Di2 w nowej „105” jest częściowo bezprzewodowy – z klamkomanetek wychodzą tylko przewody hydraulicznych hamulców, manetki komunikują się radiowo z tylną przerzutką pełniącą funkcję kontrolera całego systemu. Nie ma niezbędnych w poprzednich generacjach Di2 łączników kablowych – łącznik A został całkowicie wyeliminowany, a rolę łącznika B przejął chowany w sztycy lub gdzieś w ramie akumulator z trzema portami, do którego podłącza się nowymi cienkimi kabelkami SD300 obie przerzutki. System ładuje się specjalnym kabelkiem podłączanym do tylnej przerzutki. Części Di2 i mechaniczne serii R7100 są kompatybilne z grupami R8100 i R9200 i mogą być z nimi mieszane. Grupy wykorzystują nawet te same komponenty – akumulator, kable do połączenia przerzutek i kabelek do ładowania. Funkcjonalność, jak np. zmiana przypisania akcji do przycisków, konfiguruje się po Bluetooth tą samą smartfonową apką e-Tube Project. Nie trzeba dokupować nadajnika jak dawniej – radio jest wbudowane standardowo w tylną przerzutkę. Podobno jej elektronika jest też ta sama jak w pozostałych grupach 12-rzędowych, tylko ustawienia firmware’u dla 105 mają być inne, żeby sprawnie radziła sobie z dużymi skokami między największymi zębatkami. Przednia przerzutka jest większa niż te z R8100 i R9200 i wygląda jak poprzednia generacja elektronicznej Ultegry – nieco wolniejsza niż najnowsza, ale i wcześniej nikt nie narzekał. Nowe klamki 105 mają ten sam kształt co DA i Ultegra i wygodniejsze wydłużone chwyty.
Komponent | Shimano Ultegra R8100 (zł) | SRAM Rival eTap AXS (zł) | Shimano 105 R7100 (zł) | 105 R7100 vs. Ultegra R8100 (zł) |
105 R7100 vs. Rival AXS (zł) |
|
Napęd | Tylna przerzutka | 1843 | 1288 | 1182 | -661 | ...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!