Dołącz do czytelników
Brak wyników

BB info

1 sierpnia 2022

NR 61 (Lipiec 2022)

bB info

0 275

Ekwipunek
Shimano 105 Di2 – R7100
Najważniejsza szosowa premiera 2022 

 


Wielu marzyło od lat o tanim elektronicznym osprzęcie. Marketingowcy i menadżerowie produktów Shimano zgodnie komunikowali: ¡No pasarán! – elektronika tylko dla prosów w Dura-Ace i wkręconych w Ultegrę. Szosowe Di2 było postrzegane jako niekonkurencyjnie drogie i niepotrzebnie skomplikowane dla klienta masowego, używającego roweru okazjonalnie, zamiast inwestować w niego wszystkie oszczędności. Aż Amerykanie ze SRAM postanowili zrobić Rivala AXS. Zaryzykowali i podobnie jak z 1x w MTB i ten ruch okazał się strzałem w dziesiątkę. Na rynku zaroiło się od drogich rowerów na Rivalu. To skruszyło japoński beton i voilà – 105 Di2 nadchodzi. Zauważmy jednak, że grupa została przy tej okazji nobilitowana. O ile Shimano nie zmieni ponownie zdania, o tyle generacja R7100 będzie występować tylko w wersji elektronicznej, jak dwie droższe grupy. Ponieważ jednak ceny poszły w górę, będzie ją można zobaczyć raczej na droższych rowerach, niż przyzwyczaiła nas stopiątka. Na pocieszenie, tańszy, linkowy osprzęt, R7000 będzie na razie dostępny.

Di2 jak w Ultegrze i Dura-Ace

Tak samo jak w R8100 i R9200 system Di2 w nowej „105” jest częściowo bezprzewodowy –  z klamkomanetek wychodzą tylko przewody hydraulicznych hamulców, manetki komunikują się radiowo z tylną przerzutką pełniącą funkcję kontrolera całego systemu. Nie ma niezbędnych w poprzednich generacjach Di2 łączników kablowych – łącznik A został całkowicie wyeliminowany, a rolę łącznika B przejął chowany w sztycy lub gdzieś w ramie akumulator z trzema portami, do którego podłącza się nowymi cienkimi kabelkami SD300 obie przerzutki. System ładuje się specjalnym kabelkiem podłączanym do tylnej przerzutki. Części Di2 i mechaniczne serii R7100 są kompatybilne z grupami R8100 i R9200 i mogą być z nimi mieszane. Grupy wykorzystują nawet te same komponenty – akumulator, kable do połączenia przerzutek i kabelek do ładowania. Funkcjonalność, jak np. zmiana przypisania akcji do przycisków, konfiguruje się po Bluetooth tą samą smartfonową apką e-Tube Project. Nie trzeba dokupować nadajnika jak dawniej – radio jest wbudowane standardowo w tylną przerzutkę. Podobno jej elektronika jest też ta sama jak w pozostałych grupach 12-rzędowych, tylko ustawienia firmware’u dla 105 mają być inne, żeby sprawnie radziła sobie z dużymi skokami między największymi zębatkami. Przednia przerzutka jest większa niż te z R8100 i R9200 i wygląda jak poprzednia generacja elektronicznej Ultegry – nieco wolniejsza niż najnowsza, ale i wcześniej nikt nie narzekał. Nowe klamki 105 mają ten sam kształt co DA i Ultegra i wygodniejsze wydłużone chwyty.
 

...
  Komponent Shimano Ultegra R8100 (zł) SRAM Rival eTap AXS (zł) Shimano 105 R7100 (zł) 105 R7100 vs. 
Ultegra R8100 (zł)
105 R7100 vs.
Rival AXS (zł)
Napęd Tylna przerzutka 1843 1288 1182 -661

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy