Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

12 lipca 2021

NR 51 (Lipiec 2021)

Bagaż w stylu gravel

0 480

Bikepacking to połączenie minimalizmu z ergonomią rozmieszczenia bagażu w taki sposób, aby jak najmniej przeszkadzał w czasie jazdy. W miejsce wielkich sakw mamy zestawy małych toreb sprytnie porozmieszczanych w różnych miejscach roweru, a ich liczbę oraz pojemność można precyzyjnie dopasować do potrzeb.

Torby nie potrzebują bagażników ani żadnych specjalnych gniazd montażowych, więc pasują do każdego roweru. Powszechnie kojarzone są z gravelami, ale z równym powodzeniem można je założyć na carbonową szosówkę, hardtaila czy fulla enduro. Zarówno konstrukcja, jak i system mocowania toreb są projektowane z myślą o swobodnej jeździe nie tylko po asfalcie czy szutrze, ale także w trudniejszym terenie, tak aby nie utrudniać jazdy po wąskich ścieżkach i jak najmniej wpływać na własności manewrowe roweru.
Torby musi cechować mocna konstrukcja, która wytrzyma nie tylko wielokrotne przenoszenie, przedzieranie się przez krzaki, ale też wywrotkę oraz całkowita wodoodporność, aby bez względu na warunki przewożony wewnątrz bagaż pozostał czysty i suchy. Z uwagi na to, że wszystkie torby, niezależenie od rodzaju, montowane są bezpośrednio do ramy lub wsporników warto zwrócić uwagę na to, aby ich konstrukcja chroniła lakier przed porysowaniem, w przeciwnym razie dość szybko mogą się pojawić nieodwracalne zarysowania i obtarcia. Ze względu na miejsce montażu torby bikepackingowe dzielą się na cztery główne kategorie, które prezentujemy na kolejnych stronach.

Pod siodło

Stanowią podstawową przestrzeń bagażową, bo z całego zestawu oferują największą pojemność, która waha się od kilku do nawet 17 litrów. Jednak nie warto przesadzać z objętością, 12–15 litrów to optimum nawet na dłuższe wyprawy. Dobierając torbę, należy pamiętać o minimalnej odległości, jaką trzeba zachować między jej spodem a oponą roweru, większość producent podaje ten parametr i najczęściej jest to 20–25 cm. Istotną kwestią jest stabilność, „majtająca” się na boki ciężka torba będzie działała jak wahadło i może być niebezpieczna nawet na asfalcie, a tym bardziej w jeździe terenowej. W większości modeli system mocowania jest podobny, z paskami przewlekanymi przez pręty siodła i dodatkowym mocowaniem do sztycy, ale liczy się też sztywność konstrukcji torby, wynikająca z kroju oraz rodzaju użytych materiałów, sposób prowadzenia pasków i łatwość ich porządnego dociągnięcia. Torby powinny mieć możliwość dopasowania objętości do ilości przewożonego bagażu, tak aby dało się je skompensować do jak najmniejszej objętości. Przydatnym elementem są punkty do mocowania dodatkowych pasków oraz gumowe ściągacze pozwalające przypiąć dodatkowe rzeczy na zewnątrz, np. kurtkę czy prowiant, tak aby były pod ręką.
 

POD SIODŁO

Geosmina Small Seat Bag – wodoodporny materiał nylon 210D z powłoką PU, wodoodporna wyściółka wewnątrz w kolorze żółtym, wzmocnione panele boczne stabilizujące ładunek, podwójnie wzmocnione pasy mocujące, odporny na błoto panel dolny, wzmocniony panel tylny umożliwia instalację lampki oraz taśm pomocniczych, dodatkowy ściągacz na górnym panelu, pojemność 10 l, masa: 470 g, cena: 425 zł. Dostępna jest także wersja Large o pojemności 15 l za 465 zł.

 

Ortlieb Seat Pack – wodoodporna, wykonana ze wzmocnionego materiału, zoptymalizowana konstrukcja pasków zapewnia stabilność, regulowana pojemność dzięki rolowanemu zapięciu i zaworowi do upuszczania powietrza z wnętrza, pojemność: 11 lub 8–16,5 l, masa: 325 lub 430 g, cena: 549 lub 599 zł.

 

Restrap Race Saddle Bag – półsztywny stelaż z technicznego materiału X21, paski mocujące z Hypalonu, zapięcie z magnetyczną klamrą Fidlock, wyciągany w stu procentach wodoodporny worek na bagaż, pojemność: 7 l, masa: 234 g, cena: 589 zł.

 

Giant Scout – uszyta z wytrzymałego nylonu i poliestru, trzypunktowy system mocowania, rolowane zamknięcie, linka bungee na górnym panelu, zintegrowane mocowanie lampki, pojemność: 9 l, cena: 219 zł.

 

Apidura Expedition Saddle Pack – uszyta z trójwarstwowego, wodoodpornego laminatu, trzypunktowy system mocowania, paski wzmacniane Hypalonem, rolowane zapięcie, punkty do mocowania dodatkowego wyposażenia, ściągacz na górnym panelu, pojemność: 9, 14 lub 17 l, masa: 325, 350 lub 425 g, cena: 133–149 euro.

 

ProX Oregon 238 – uszyta z wytrzymałego poliestru, panele znajdujące się bezpośrednio przy kole pokryte wodoodpornym nylonem, rolowane zamknięcie, trzy zewnętrzne kieszenie zapinane na zamki, pojemność: 12 l, masa: 450 g, cena: 120 zł.


NA KIEROWNICĘ

Ortlieb Handlebar Pack – wodoodporna, mocowana wzmocnionymi paskami do kierownicy, rolowane zapięcia z obu stron dają łatwy dostęp do bagażu, ma dwa dodatkowe pasy, ściągacz i cztery zaczepy do mocowania akcesoriów i bagażu na zewnątrz, pojemność: 15 l, masa: 417 g, cena: 519 zł.

 

Restrap Bar Bag Large – zestaw składający się z przypinanej paskami do kierownicy uprzęży, w której przewożona jest 14-litrowa wodoszczelna torba na bagaż, na wierzchu dodatkowa 3-litrowa torba na przekąski lub akcesoria, dopinana na magnetyczne zatrzaski, masa: 656 g (zestaw), cena: 670 zł (zestaw). W ofercie jest jeszcze wersja Small o pojemności 14+1,5 l.

 

Giant Scout – uprząż wykonana z nylonu 210D przypinana dwoma paskami do kierownicy, paski kompensacyjne pozwalające regulować objętość i przewozić szerokie spektrum rzeczy, wodoszczelny worek na bagaż z rolowanym zapięciem, pojemność: 7 l, cena: 229 zł.

 

Restrap Bag Pack – uszyta ze stuprocentowego wodoodpornego nylonu, rolowane zamknięcie komory głównej, wodoszczelna kieszeń z przodu, uchwyt na lampkę i mini U-Locka, 
u góry ściągacz na dodatkowy bagaż, pojemność: 10 l, masa: 585 g, cena: 570 zł.

 

M-Wave BP Front – uprząż mocowana dwoma paskami, wodoszczelna kieszeń na mapę, worek na bagaż uszyty z nieprzemakalnego materiału Rip Stop, rolowane zamknięcie, pojemność: 10 l, cena: 149 zł.

 

Evoc Handlebar Pack BOA – wodoodporna konstrukcja, szybkie i łatwe mocowanie z systemem BOA, rolowane zamknięcie z obu stron, pojemność: 2,5 lub 5 l, masa: 200 lub 250 g, cena: 499 zł lub 599 zł.


Na kierownicę

Torby na kierownicę również oferują sporą przestrzeń bagażową, chociaż najczęściej mniejszą niż te pod siodło. W torbach o zamkniętej konstrukcji cały bagaż musi się zmieścić wewnątrz, w ramach dostępnej pojemności. Ale jest też drugi rodzaj składający się z uprzęży oraz umieszczonego w niej niezależnego worka z bagażem. Ten typ toreb pozwala przewozić również inne podłużne przedmioty, takie jak namiot, śpiwór czy zrolowaną karimatę. W rowerach z „barankiem” limitem będzie szerokość kierownicy. Torby na kierownicę najczęściej montowane są wzdłuż niej, ale są także modele specjalnie zaprojektowane do mocowania pod wysięgnikami nakładki aerodynamicznej, np. Restrap Adventure Race Aero Bar, której test jest na str. 63. Wiele modeli toreb wyposażone są w dodatkowe paski oraz gumowy ściągacz dające możliwość przypięcia rzeczy na zewnątrz.
 


Na ramę

Torby umieszczone wewnątrz przedniego trójkąta ramy są najlepiej zintegrowane z rowerem, jednak ze względu na specyfikę miejsca montażu, nie mogą oferować zbyt dużej objętości, przeważnie od dwóch do kilku litrów. Powierzchnia ładunkowa jest też specyf...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy