Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

12 maja 2021

NR 48 (Kwiecień 2021)

AURUM Magma

183

 

Wrażenia z jazdy

Aurum to marka założona przez dwóch znanych i utytułowanych zawodników zawodowego peletonu – Alberto Contadora i Ivana Basso. Będąc już na kolarskiej emeryturze, zapragnęli spełnić jedno ze swoich marzeń, jakim było stworzenie najszybszego wyścigowego roweru na rynku. Takiego, który równie skutecznie będzie mógł dominować zarówno na płaskich, jak i górskich etapach. Cel bardzo ambitny, w realizacji którego wspomógł słynnych kolarzy zespół doświadczonych specjalistów: projektantów, inżynierów i menadżerów produktu. Genezę powstawania roweru wraz z obszernymi opisami jego konstrukcji prezentowaliśmy już w pierwszym tegorocznym numerze naszego magazynu (Najlepsze górskie szosówki 2021 bB#1–2/2021) i tam odsyłamy zainteresowanych. Natomiast tutaj skupiliśmy się na tym, co najważniejsze, czyli faktach i emocjach, jakie pozostawiła w nas jazda na tej niecodziennej maszynie. 

POLECAMY


Wyścigowa efektywność pozostająca w równowadze z ergonomią jazdy na długich dystansach to jedno z kluczowych założeń projektu. Współczynnik pozycji 1,4 wynikający ze stosunku wysokości ramy do jej zasięgu, moim zdaniem, spełnia te założenia w pełni, a 37 mm regulacji wysokości kokpitu daje bardzo duży zakres dopasowania. Kierownica o niewielkim zasięgu nie wyciąga dodatkowo pozycji, ale jej głębokość zapewnia atakującą, aerodynamiczną pozycję na sprinty i szybką jazdę. Nie tylko w zawodowym peletonie wymagana jest lekkość połączona z wysoką odpornością na nacisk pedałami. Aurum łączy te cechy w stopniu dającym wybitną efektywność wspomaganą lekkimi, aerodynamicznymi kołami. Na podjazdach jest rozkoszna. Lubię pokonywać podjazdy na stojąco, z blatu, dlatego bardzo ucieszył mnie fakt, że rower został wyposażony w kierownicę 420 mm, chociaż nie jest to standardowa szerokość dla rozmiaru S. Jednak zamawiając Aurum, klient ma możliwość wyboru, także długości mostka czy ramion korb.


Magma jest bardzo czuła na impulsy z kierownicy, w zasadzie wystarczy lekka zmiana nacisku na chwyt a już inicjuje zmianę kierunku jazdy. Równie łatwo kładzie się w głębokie wiraże na pełnej prędkości, co serią szybkich manewrów wymija dziury na drodze. Przy tym nie ma tendencji do samoistnej zmiany zadanego toru jazdy, co sprawia, że jest bardzo precyzyjna i przewidywalna. Od pierwszych kilometrów zauważyłem, że rower zaskakująco dobrze radzi sobie z rozpraszaniem drgań. Czuć to nie tylko na odcinkach gorszego asfaltu, ale także na kostce brukowej, o czym mogłem przekonać się na znanym zjeździe w podkrakowskim Ojcowie. Moje pozytywne zaskoczenie jest tym większe, że nasza testówka była wyposażona w koła z szytkami 25 mm, na których jeździłem z ciśnieniem 8 bar. A w specyfikacji sprzedażowej przewidziane są koła Zipp 303 NSW na oponę z szerokością wewnętrzną obręczy 21 mm, co oznacza, że będzie można spokojnie stosować ciśnienie o 1 bar niższe, a tym samym komfort jazdy jeszcze wzrośnie.


 

Rozmiary: 50, 52 (rozmiar testowany), 54, 56, 58, 61 cm; * mostek na -/+, podana wartość przy niskiej przykrywce sterów,
nie uwzględnia 25 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Kokpit na wysokości 844 mm robi wrażenie ekstremalnie niskiego, ale trzeba wziąć pod uwagę mały rozmiar ramy. W większym rozmiarze, np. 56 cm, kierownica będzie o 37 mm 
wyżej, co oznacza pozycję bez wątpienia wyścigową, ale nie radykalnie niską. Dodatkowo w zestawie otrzymujemy drugą, wyższą przykrywkę sterów, którą można podnieść kokpit o kolejne 12 mm względem tego co podajemy powyżej. 


Trochę zaskakującą może być niska wartość kąta główki ramy, prawie jak w grawelówce, jednak to również tylko i wyłącznie efekt rozmiaru ramy, w większych, wartość kąta wynosi standardowe 73°. Ponieważ wartość ciągu widelca na poziomie 59 mm była jednym z kluczowych założeń projektu, dlatego dla dwóch najmniejszych rozmiarów ramy (50 i 52 cm) powstała dodatkowa wersja widelca o powiększonym offsecie, aby zniwelować efekt bardziej płaskiego kąta główki. Dzięki temu Magma w każdym rozmiarze manewruje tak samo dobrze co jest również zasługą bardzo krótkiego tyłu. Jeszcze do niedawna rowery z hamulcami tarczowym miały tył dłuższy od klasycznych rowerów nawet o 10 mm, natomiast w Aurum jest on radykalnie krótki, co oczywiście przekłada się na niewielki rozstaw osi i korzystnie wpływa na zwinność roweru.

 


Masy

Zmierzona przez nas masa roweru jest na poziomie jakiego należy oczekiwać po dreambike'u, ale od razu trzeba zaznaczyć, że nie jest to wynik rekordowy. W naszej bazie danych wśród zważonych rowerów, mamy tylko Giant TCR Advanced SL 0 Disc, który w pełni odpowiada Magmie klasą i ceną, ale nawet on z masą 6,56 kg pokazuje, że rower może być znacząco lżejszy. Sprawdzając inne porównywlane super rowery, dla których producenci podali masy, można znaleźć: Canyon Ultimate CFR Disc EPS – 6,29 kg, Trek Emonda SLR 9 eTAP – 6,74 kg, a dla modelu S-Works Aethos Specialized deklaruje masę 5,9 kg. Dla równowagi są też rowery cięższe od testowanego: Cannondale SuperSix EVO Ho-mod Disc Dura Ace Di2 – 7,18 kg, Look 785 Huez RS Disc – 7 kg czy Willier Triestina Filante SLR DA Di2 – 7,15 kg. Jednak dla dopełnienia obrazu, należy wziąć pod uwagę również dwa fakty: Magma w specyfikacji sprzedażowej wyposażona w korby z miernikiem mocy oraz koła Zipp 303 NSW z oponami będzie cięższa ok. 200 g, ale jest też tańsza (niejednokrotnie bardzo wyraźnie) od większości wymienionych wyżej rowerów.


 

1.  Z przodu główki umieszczony jest specjalny otwór służący do wprowadzenia do wnętrza ramy przewodów hamulca, a także w razie potrzeby również mechanicznych przerzutek. Rozwiązanie nazwane Head Tunnel ułatwia serwis roweru również dzięki temu, że wykorzystuje standardowe łożyska sterowe. Przewody wewnątrz ramy puszczone są w dodatkowych piankowych otulinach, dzięki czemu nie rezonują w czasie jazdy.

2. Carbonowy mostek Zipp SL Speed waży zaledwie 127 g (110 mm), ale wizualnie robi wrażenie masywnego, dlatego w projekcie roweru zabrakło mi aerodynamicznych podkładek, które wizualnie lepiej wypełniłyby przestrzeń między mostkiem a ramą. Na zdjęciu widoczna jest niska, 8 mm, przykrywka sterów. W zestawie z rowrem otrzymujemy jeszcze drugą o wysokości 20 mm.

3. Smukłe rurki podsiodłowe i mocarny węzeł suportu to elementy odpowiedzialne za wysoką efektywności i komfort jazdy Magmy. Ale nie tylko. Rama zbudowana jest z sześciu różnych rodzajów włókien, których parametry oraz sposób ułożenia zostały dopasowane do obciążeń, jakie ma przenosić dany element, zwiększając jego sztywność lub podatność. Carbonowa struktura ramy uformowana została przy użyciu wysokiego ciśnienia i rdzeni z pianki pokrytej lateksem ułatwiających optymalny przepływ żywicy oraz właściwe zagęszczanie materiału bez zagnieceń i naddatków materiału. Cały proces Aurum nazywa ECT (Experience Carbon Technology), a jego efektem jest rama i widelec ważące odpowiednio 805 i 366 g.

4. Testowy rower miał  koła Zipp 303 Firecrest z szytkami jednak w docelowej specyfikacji rower wyposażony jest w lepszy model kół 303 NSW Carbon kompatybilny z oponami, także bezdętkowymi. Rama i widelec Magmy zoptymalizowano dla opon w rozmiarze 25 lub 28 mm, ale w razie potrzeby miejsca jest wystarczająco, aby zmieściły się także opony o rzeczywistej szerokości 30 mm.

5.  Aurum dostępny jest w wybranych sklepach, jak na razie te najbliżej Polski znajdują się w Danii, Holandii lub Włoszech (lista dostępna jest na stronie internetowej), ale rower można również zamówić przez internet. Przychodzi bardzo sprytnie złożony, w zasadzie gotowy do jazdy, wystarczy wyregulować ustawienie kokpitu, wsunąć sztycę i założyć przednie koło. Bardzo miłym prezentem dla nowego właściciela jest karta powitalna podpisana przez obu słynnych kolarzy.


 

 

 

Sztywność ramy jest wysoka, a co dodatkowo widać z przebiegu krzywej – rośnie wraz z rosnącym obciążeniem. Oznacza to, że nie zawiodą się na niej nawet bardzo mocni kolarze lubiący ostre finisze. Przód roweru również uzyskał dobry wynik, co jest potwierdzeniem dla zaobserwowanej w czasie testu wysokiej precyzji sterowania. Jedynie wynik sztywności kół jest sporo poniżej średniej konkurencyjnych zestawów, chociaż nadal w zakresie, jaki odnotowujemy dla superlekkich kół. Jednak tutaj znowu trzeba uwzględnić fakt, że w specyfikacji sprzedażowej rower wyposażony jest w koła na opony zbudowane na szerszych obręczach niż testowana przez nas wersja na szytki, w zawiązku z tym należy spodziewać się lepszego wyniku sztywności. 

 

 

Osprzęt

Rama: carbon ECT | Przedni widelec: carbon ECT | Koła: Zip 303 Firecrest Tubular (12x100 i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy