Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

23 listopada 2021

NR 55 (Listopad 2021)

3T Exploro Race Ekar

0 69

Koncepcja tego roweru pochodzi od holenderskiego promotora aerodynamiki w rowerach, a nie tylko w kolarstwie – Gerarda Vroomena. Pierwszą wersję Exploro Team testowaliśmy w bB#6/2017 i nasz entuzjazm był umiarkowany. Ale kolejna wersja Pro przygotowana specjalnie dla BMW bB#1–2/2021 pokazała ewolucję w kierunku, jaki odpowiada większości naszych testerów.

W ubiegłym roku anonsowaliśmy już premierę koncepcji Exploro Race/Max. A możliwości wykorzystania konceptu aerodynamicznej gravelówki przeprawowej na kołach 650c przedstawiliśmy w teście 3T Exploro Max z bB#1–2/2021. Przyszedł czas na test najbardziej szosowo nastawionej spośród gravelówek 3T – Exploro Race, uwzględniający wszelkie możliwości obiektywizacji oceny.
Rama skonstruowana jest ze ścisłym uwzględnieniem uniwersalności. Od pierwszej kreski szkicu tego roweru uwzględniano możliwości stosowania w niej kół w dwóch rozmiarach. W założeniach konstruktorów dzięki kołom 700c35 można z Exploro Race korzystać jak z szosowego endurance. Co najciekawsze, przygotowany dla niej plan aerodynamiczny był optymalizowany nie tylko dla opon o szerokości od 35 mm, lecz także 61 mm! Nie mamy wątpliwości, że Cervelo otwarły użytkowników na zagadnienie aerodynamiki. Późniejsze doświadczenia Vroomen zbierał, przygotowując rowery dla własnej marki Open. 
3T Exploro Race ma cienką główkę ramy łatwiej rozcinającą powietrze, ale zasadniczym wyzwaniem dla jego twórców było opanowanie opływu strug powietrza spływającego z koła przedniego i owiewającego tylne. W tym celu dolna rura ramy poprowadzona jest tak blisko przedniego koła jak w rowerach szosowych. Gabaryty dolnej rury i jej kształt uwzględniają zawirowania, jakie mogą powstać pomiędzy nią a kołem, utrzymując poprawny opływ także wokół bidonów. Rura podsiodłowa stanowi spojler tylnej opony, kształtując na niej laminarny opływ strug. Efekt jest wynikiem prac w tunelu aerodynamicznym. 3T uwzględniło jednak realistyczne prędkości i badania prowadzono w specjalnym tunelu niskich prędkości. Vroomen w swojej prezentacji sugeruje, że opór aerodynamiczny na gravelu ma jeszcze większe znaczenie niż podczas jazdy indywidualnej na czas ze względu na długość trwania zmagań i mniejsze moce generowane przez amatorów. Czy to wystarczy, żeby dowieść niezbędności poprawnej aerodynamiki w gravelingu?
 

POLECAMY

1. O tak! Ekar jest doprawdy fantastyczny i na dodatek ma aż trzynaście przełożeń, co wystarcza w gravelingu bez konieczności montażu podwójnego blatu. Ale na tym zdjęciu ważniejszy jest symetryczny kształt obu rurek łańcuchowych, dzięki temu mieszczą się szerokie opony. Jak widać na zdjęciu z profilu, rama jest tak ukształtowana, że spoiler, jakim jest rura podsiodłowa, ciasno otacza oponę. Parametr określany przez Vroomena „Radius as measured” – RAM w tym przypadku jest bliski maksimum. WAM czyli „witdh as measured” dla docelowej opony mógłby być większy. 2. Kierownica wyprowadza przewody z bardzo wygodnych, płaskich profili i choć przebieg pancerzy nie wydaje się najszczęśliwszy, to łuki mają odpowiedni promień i w tym układzie nie zawadzają o kolana podczas jazdy na stojąco. 3. Praktycznie całkiem łyse Speedero są ciche i lekko toczą się po bitumenie. W terenie elastyczne boki, wsparte niskim ciśnieniem, dopasowują się do przeszkód i zaskakująco dobrze trzymają. 4. Rozdęta dolna rura wygląda źle bez bidonu. Po włożeniu go, od razu staje się jasne, że w ten sposób tworzy się spoiler regulujący opływ strug powietrza, a opory aerodynamiczne maleją.
 

Rozmiary: XXS, 51, 54, 56 (rozmiar testowany), 58, 61 cm; * podana wartość nie uwzględnia 40 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Punkty podparcia są rozmieszczone w dość klasycznych miejscach. Wyznaczają to klasyczne kąty i nieprzesadny zasięg oraz wysokość ramy. W zasadzie można powiedzieć, że geometria kopiuje rozwiązania stosowane w MTB początków pierwszej dekady XXI w. Wygodne, efektywne i skuteczne na łatwych trasach. Podoba nam się ustawienie osi kół względem suportu, bo reprezentuje złoty środek pomiędzy szalonymi wartościami z amerykańskich gravelówek i niepraktycznymi wartościami z szosówek. Kierownicę ustawiliśmy dość wysoko, wykorzystując wszystkie podkładki, ale wraz z upływem czasu testerzy lepiej poczuli się w pozycji o 1,5 cm niższej.


Wrażenia z jazdy

Exploro Race jedzie bardzo lekko nie tylko dlatego, że jest lekki sam w sobie. Oferuje bardzo naturalną pozycję i można w niej przez wiele godzin wyzwalać wysoką moc. Co więcej, ułożenie ciała ułatwia nie tylko jazdę na wiatr, ale też zmagania w całkiem trudnym technicznie terenie. Genialnie tłumi nierówności terenu, tył jest lepszy niż przód. Siedząc, ma się wrażenie niedopompowanej opony. To dlatego ten rower jest świetnym narzędziem do pokonywania trudnych dystansów i dróg słabej jakości. Exploro Race ma werwę szosówki, ale nie jest zbyt łatwy w trudniejszym terenie. Mimo to można go okiełznać nawet na ścieżkach MTB, co jest satysfakcjonujące. Skręca żwawo, lecz solidnie, a napędzanie nie wygina ramy.
 


3T Exploro Race nie jest monolitem granitu. Jednocześnie nie sprawia problemu w czasie jazdy. Odporność na pracę napędu jest dobrze dobrana do potrzeb. Testerzy nie zwracali na nią uwagi, a to można interpretować jako zaletę. Warto wspom­nieć, że Topstone, do którego porównujemy tu 3T, jest jedną z najsztywniejszych bocznie gravelówek, jakie mieliśmy okazję testować w naszym labie. Gorzej jest, jeśli chodzi o sztywność przodu, jednak biorąc pod uwagę szersze pole porównawcze, możemy stwierdzić, że mimo wszystko 3T plasuje się powyżej średniej. Stabilność sterowania jest dostateczna, jednak precyzja w warunkach pełnej przyczepności wymaga uwagi.
 

Osprzęt

Rama: carbon HM/HS | Przedni widelec: 3T Fango RaceMax carbon | Koła: Campagnolo Shamal Carbon (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Tufo Gravel Speedero 700x40C (430 g, uszczelniacz) | Korby: Campag­nolo Ekar 40 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Campagnolo Ekar Pro-Tech | Kaseta: Campagnolo Ekar (9-42) 13-rz. | Łańcuch: Campagnolo Ekar C13 | Przerzutka tył: Campagnolo Ekar | Manetki: Campag­nolo Ekar  | Hamulce: Campagnolo Ekar, tarcze Campagnolo Ekar 160 mm | Kierownica: 3T Superghiaia LTD Stealth, 415/495 mm, zasięg 77 mm, głębokość 110 mm | Wspornik...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy