Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

27 stycznia 2021

NR 46 (Styczeń 2021)

3T Exploro Max

0 359

Włoska marka pod przewodnictwem niespożytego Vroomena oferuje obecnie superaerodynamiczną szosówkę Strada, czyli Exploro Race, do której można wcisnąć opony 35–42 mm szerokości. Jest też oryginalne Exploro pełniące w tej kolekcji funkcję budżetowej gravelówki (3800–4999 euro, bo kto bogatemu zabroni?). Prezentowany tu Exploro Max to kolejny aerogravel kolekcji, nie wypiera jednak Exploro, tylko uzupełnia wybór jako model, który jest bardziej... Bardziej co? Bardziej wszystko.

 

POLECAMY

Nowa rama występuje aż w sześciu rozmiarach i ma całkiem inny rysunek boczny. Powierzchnię czołową minimalizowano, zwężając główkę ramy (1,1/4– 1,5”) i koronę widelca. Dolna rura ma przy główce ramy szerokość 46 mm, czyli trochę mniej niż oryginalne Exploro, ale przy bidonie gwałtownie się rozszerza do 75 mm, co ma z niej uczynić osłaniający go spojler aerodynamiczny. Profil jest w tym miejscu tak szeroki i płaski, że można by pokroić kiełbasę toruńską. Żeby sprostać zasadom aerodynamiki, Vroomen musiał docisnąć koła do ramy, więc tylne jest schowane w cieniu wytwarzanym przez podsiodłówkę, dokładnie tak samo jak w szosowej Stradzie, a przednie nie odstaje zbytnio od spojlera dolnej rury. I to wszystko udało się zrealizować dla opon o niewiarygodnej wręcz szerokości maksymalnej 700×42 lub 650×61 mm. Po co? Żeby odwzorować parametry aerodynamiczne szosówki na oponach 700×28 mm i umożliwić bardzo szybką jazdę poza bitumenem, a nawet w całkiem trudnym terenie.

 

Jeden z założycieli Cervelo wprowadza kolejne pojęcia do słownika rowerów. Wiele lat temu do opisu ram Cervelo użyto nowatorskich pojęć: reach i stack. Branża przyjęła je jak własne i dziś powszechnie się je stosuje, bo lepiej niż długość górnej rury czy kąty opisuje geometrię roweru w ujęciu sylwetki rowerzysty. Dziś Vroomen proponuje dwa kolejne pojęcia: WAM, czyli zmierzona szerokość i RAM, czyli zmierzony promień. Mają ostatecznie przeciąć dyskusje o tym, jakie opony wchodzą do ramy. 3T zmierzyło szereg opon na obręczach o trzech różnych szerokościach i zgodnie z doświadczeniami okazało się, że cyferki na boku opony nie dają prawdziwej i porównywalnej informacji. WAM i RAM to realne pomiary i dopiero na ich podstawie można dobierać ogumienie, jeśli ma idealnie mieścić się w ramie i widelcu. Ciekawe, kiedy reszta rowerówki, z oponiarzami włącznie, będzie mierzyć i obwieszczać rozmiary w ten sam sposób? 
 

 


1. Szeroki spojler do bidonu. 2. Nowy hak przerzutki mocowany jest w ramie i wyjęcie osi nie powoduje jego zsunięcia, to krok w lepszą stronę. 3. Geometria ramy ma większą wysokość (stack) niż oryginalne Exploro. W zależności od rozmiaru zmienia się ciąg widelca i wysokość suportu. 4. Nowe jarzmo siodła jest mniej wyszukane, ale działa i firmuje je Ritchey. 5. Cytatu ze św. Augustyna z Hippony też się nie spodziewaliśmy... 6. Tylny trójkąt jest symetryczny, żeby zwiększyć tolerancję na szerszą oponę. 7. Widzieliście coś takiego
 

 

Rozmiary: XXS, 51, 54, 56 (rozmiar testowany), 58, 61 cm; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 
25 mm podkładek;** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy, 
*** cena wersji GRX 2X której...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy