Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

23 listopada 2021

NR 55 (Listopad 2021)

Zycle ZDrive

0 342

Cena: 3699 zł, Masa: 17 kg
Polsport, www.pol-sport.com

ZDrive, to środkowy model w gamie interaktywnych trenażerów Zycle, firmy, którą przedstawiliśmy na str. 30 przy teście wieńczącego kolekcję roweru treningowego ZBike. 

ZDrive, jak sugeruje nazwa, należy do klasy direct drive – czyli bezpośrednio łączy napęd wpiętego roweru. Dzięki dołączonym beznarzędziowym końcówkom obsługuje ramy z klasycznymi osiami 9 mm oraz modele z osiami wkręcanymi 12 x 142 i 12 x 148. Na bębenek trenażera standardu Shimano HG można założyć kasetę od siedmiorzędowej do jedenastorzędowej – nie ma jej w zestawie. Moc maksymalna urządzenia to 1800 W przy 40 km/h. Zakres symulacji podjazdów – do 20%. Standardy transmisji i kontroli – ANT+ FE-C, Bluetooth FTMS. ZDrive przesyła do aplikacji dane o mocy, kadencji i prędkości. Unikalną funkcjonalnością ZDrive jest możliwość podłączenia do PC przez kabel USB (w zestawie, 3 m), zamiast radiowo via ANT+ czy BT. Dzięki temu można uniknąć interferencji, którym zdarza się zakłócić trening lub wyścig przy dużej liczbie urządzeń elektronicznych w domu lub w sąsiedztwie.

Montaż, podłączenie lub niepodłączenie

Trenażer przychodzi w opakowaniu, z którego całkowicie wyeliminowano styropian. Eko! Dołączono kody 30-dniowych subskrypcji Fulgaz, Rouvy i Kinomap oraz 3-miesięcznej Bkool. Nie ma natomiast szybkozamykacza – w sumie logiczne, bo coraz popularniejsze osie przelotowe są elementami ram. Nie ma też podstawki pod przednie koło. Montaż jest banalny – polega na przykręceniu czterema śrubami dwóch poprzecznych nóżek – klucz dołączono. Trenażera nie składa się do przechowywania. Zapytaliśmy, dlaczego? Wybór ten wynika z potrzeby wspierania rowerów MTB 29" za pomocą tych samych nóg, wystarczy przykręcić je odwrotnie – brzmiała odpowiedź ze strony Zycle. 
Dzięki temu trenażer można dopasować do wielu różnych typów rowerów, a zresztą znakomita większość klientów nie demontuje całego zestawu (trenażer + rower) do każdej jednostki treningowej. System stoi i czeka. Zgadzamy się z tym. Parowanie z aplikacjami po BT i ANT+ odbyło się bezproblemowo.
Połączenie przez USB było początkowo trochę kapryśne. Jedną z opcji rozwiązania problemu była próba aktualizacji oprogramowania przy pomocy apki. Niestety spełzła na niczym. Na wieść o tym Zycle poinformował nas o tym, że: Aktualizacja firmware'u dla ZDrive nie jest jeszcze aktywna wewnątrz naszej aplikacji ZYCLE. Planujemy udostępnić do końca listopada nową wersję aplikacji obsługującą ZDrive. Czyli, kiedy czytasz ten test, problem już zniknie. W naszym wypadku kilka resetów ostatecznie pomogło i okazało się, że Hiszpanie sprytnie emulują ANT+ na kablu, więc każda aplikacja obsługująca ten standard będzie kompatybilna. Trzeba przyznać, że w Zycle zrobili w aspekcie połączeń zdecydowanie więcej niż wszyscy inni w branży – chapeau bas.
Opcjonalny akumulator – power bank – pozwala zasilać ZDrive przez 5–10 h (wg deklaracji producenta) bez dostępu do sieci energetycznej. Akumulator nie ma wskaźnika stanu naładowania, tylko dwa LED-y – wskazujące ładowanie i podłączenie do trenażera. Producent nie podaje pojemności. Dzięki wbudowanemu portowi USB-A można go też wykorzystać jako źródło prądu do małych urządzeń elektronicznych. ZDrive nie można zasilać z dowolnego power banka. Koszt Zycle Power Bank to 299,90 zł.
 

 1. W nałożonych zapisach mocy ZDrive i miernika kontrolnego widać, że odchyły mieszczą się w deklarowanym przedziale dokładności, zwłaszcza biorąc pod uwagę kilka watów strat na napędzie między pedałami a oporem trenażera. Wykres w uśrednieniu 5 s. dla przejrzystości. 

 

 2. W teście obciążeniowym na Alpe du Zwift po wcześniejszym rozgrzaniu i dociążeniu jazdą z mocą ok. 270 W przez ponad 30 min., ZDrive trzymał się deklarowanej dokładności kilka minut, po czym zaczął zauważalnie zawyżać. Na ostatnich zakrętach współczynnik optymizmu sięgał ponad 30 W, błąd większy niż 10%.


ZDrive w praktyce

ZDrive nie został zaprojektowany do stałego podłączenia do zasilania. Nawet bezczynny stale emituje dźwięk wewnętrznego wentylatorka – nie jest głośny, ale zachęca do odłączania między sesjami, również przez rozświetlające, spore, migające zawsze zielone światełko gotowości. W czasie jazdy w trybie ERG, w którym to aplikacja kontroluje obciążenie, na małej zębatce z przodu i 3, 4 z ty...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy