Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

16 listopada 2020

NR 45 (Listopad 2020)

XTC SLR 29 1

14

Wrażenia z jazdy 

Jest neutralny i spokojny w prowadzeniu, co od razu przypadło mi do gustu. Bardzo szybko przyzwyczaiłem się też do zachowania roweru, ponieważ pozycja dystrybuuje ciężar równo na obydwie osie, co ułatwia sterowanie i nie wymaga gimnastyki przy zmianie kierunków jazdy. Z tego względu łatwiej uzyskać płynność przejazdu na pokręconych singlach. Należy też zwrócić uwagę na łatwość dociskania bieżnika do gruntu. Dłuższe i strome podjazdy spokojnie można pokonać w siodle, tylne koło nie traci przyczepności, a przednie nie myszkuje. Nawet na superciasnych agrafkach łatwo utrzymać równowagę. 
Spokojny kąt główki i umiarkowanie krótki ogon nie czynią z XTC SLR mistrza szybkich zmian kierunku. Lepiej pasują mu dłuższe proste i płynnie przechodzące ze skrętu w skręt ścieżki typu flow. Przyjemnie i pewnie wybija się z rollerów, a na odcinkach silnie wciskających kierownicę w dół sztywny w osi strzałkowej widelec powstrzymuje koło przed chowaniem się pod ramę i skutecznie wzmaga stabilność. Opony mają spory balon, a Giant seryjnie przygotowuje koła bezdętkowe. Jeśli przyłożysz się do dobrego doboru ciśnienia w ogumieniu, poczujesz, w jak dużym stopniu pomagają amortyzować nierówności. 
 

POLECAMY

 

  1. Widelec własnej konstrukcji Gianta opisujemy szerzej na kolejnych stronach. Opony Rekon Race na ubitym trzymają się zaskakująco dobrze, nawet jak jest mokro, do tego mają słusznej wielkości balon poprawiający współpracę na systemie tubeless. 
  2. Węzeł podsiodłowy wizualnie jest zbliżony do modeli carbonowych. Tradycyjny zacisk ułatwia podjęcie decyzji o zakupie sztycy teleskopowej i zachęca do eksperymentowania z opuszczaniem siodła. Szeroko gięte rurki podsiodłowe zaczepiają o buty, szczególnie przy szerszym i większym obuwiu. 
  3. Zdjęcie nieźle odwzorowuje barwę ale i tak nie oddaje urody lakieru, choć uważam pomarańczową wstawkę na górnej rurze za kontrowersyjną. Wewnętrzne prowadzenie linek uwzględnia też sztycę teleskopową i – o dziwo – nie wywołuje klekotu pancerzy wewnątrz. Kierownicę polecam odwiesić na wieszak i zalecam jej niezwłoczną wymianę. 

 

Rozmiary: S, M (rozmiar testowany), L, XL; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 27 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy.

 

Zasięg ramy nie wymaga gibkości rumuńskiej gimnastyczki, ale kierownicę można umieścić nisko. Kąt główki jest łagodniejszy, niż podaje Giant i to lepiej pasuje przeznaczeniu takiego roweru. Do tego dłuższa rura i krótszy mostek dają kompromis między sprawnymi reakcjami na polecenia a brakiem przesadnej żywiołowości. Kąt podsiodłowy sprzyja mocnemu obrotowi, ale pozwala też wykrzesać szybkość obrotu. Szybkości na prostych XCT SLR też się nie boi, proszę zwrócić uwagę na to, jak duży ma rozstaw osi. 

 


Lekka budowa ramy i podginanie tylnych widełek dało o sobie znać. Mocno spłaszczone widełki łańcuchowe nie będą sztywne, nieważne jak mocnych zaklęć użyją inżynierowie. Wyniki te są maskowane przez sztywne koła i lżejsi użytkownicy deficytów nie odczują. Zresztą znamy maszyny wykonane z carbonu, które gną się bardziej. 

Osprzęt

Rama: aluminium AluxX SLR | Przedni widelec: Giant Crest 34 RRL, aluminiowa stożkowa rura sterowa (2008 g) | Piasty / Obręcze: Shimano MT410-B / Giant XCT 29 | Opony: Maxxis Recon Race EXO TR 29x2.25” ( 555 g, mleko) | Korby: Shimano SLX FC-M7100 32 z. (175 mm) | Łożyska suportu: Shimano BB-MT500 | Kaseta: Shimano SLX CS-M7100 (10–51) 12-rz. | Łańcuch: KMC X-12 | Przerzutka tył: Shimano XT RD-M8100-SGS | Manetki: Shimano SLX SL-M7100 | Hamulce: Shimano MT501/500, tarcze Shimano SM-RT54180/160 mm | Kierownica: Giant Connect XC, 740 mm | Wspornik kierownicy: Giant Contact, 70 mm | Łożyska sterów: 1i1/8” – 1i1/2” | Wspornik siodełka: Giant Connect, 30,9x375 mm | Siodełko: Giant Sport

Przerzutka XT do pełnej grupy SLX schlebia gustom, ale u nas zapala kontrolkę ostrzegawczą z podpisem „na czym zaoszczędzili?”. Mimo takiej kompozycji rower nie ma...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy