Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

21 listopada 2022

NR 64 (Listopad 2022)

Trek Marlin 8 Gen.3

0 28

Niezły zawadiaka

Wrażenia z jazdy

Marlin po zmianach nabrał wigoru. Już przy pierwszych obrotach korbą pokazuje, że jest chętny do ostrych skrętów, zmian tempa, a najchętniej by gdzieś wyskoczył. Z kumplami na podmiejskie ścieżki albo przynajmniej w powietrze z jakiegoś krawężnika. Pozycja nie jest ani przesadnie niska, ani zbytnio rozciągnięta. Dla większości rowerzystów, pod warunkiem dobrania odpowiedniego rozmiaru, będzie optymalna. Pazura rowerowi doda wyjęcie podkładek spod mostka i obniżenie kierownicy. Koła będą wtedy optymalnie dociążone, a kierowanie intuicyjne. Marlin zwinnie się prowadzi w seriach następujących po sobie zakrętów (tak, mam na myśli flow-traile), ale wolna techniczna jazda w dół, na granicy przyczepności i z dokładnością do kilku centymetrów, również nie jest żadnym problemem. Na pewno w technicznej jeździe pomaga opuszczana sztyca, której nie było w poprzednim modelu. Zaskoczył nas na trudnych, stromych podjazdach. Mimo niezbyt niskiej pozycji i opon z dużym ciśnieniem zapewniającym jazdę z małym prawdopodobieństwem flaka Marlin nie miał tendencji do wybierania własnej drogi wbrew intencjom kierującego i wdrapywał się na ścianki i odzyskiwał trakcję w sytuacjach, wydawałoby się, beznadziejnych. Spora w tym zasługa geometrii i długiego tylnego widelca. Trek zapewnia niezły komfort na niewielkich nierównościach. Opony, koła i rama dzielnie sekundują amortyzatorowi i dobrze tłumią drgania o małej amplitudzie, zazwyczaj mocno uprzykrzające jazdę. Co ciekawe, komfort ten z łatwością może uśpić czujność kierującego, który oczekuje zmiękczenia również dużych wybojów. Nic z tego – większa dziura lub kamień błyskawicznie wyczerpują potencjał amortyzacyjny roweru i boleśnie dają znać o sobie. Opony dobrze trzymają w zakrętach i mają niezłą trakcję nawet na wilgotnym podłożu. Kapitulują dopiero w prawdziwym jesiennym błocie. Potencjał Marlina nieco ograniczają hamulce. O ile siła ścisku przy sporadycznych dohamowaniach jest wystarczająca, to niestety na długich stromych zjazdach hamulce wyraźnie słabną i klamki trzeba zaciskać z coraz większą siłą. Na szczęście nigdy nie doprowadziło to do sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu, ale wymiana hamulców wydaje się sensownym upgradem dla osób myślących o używaniu Marlina do ostrej sportowej jazdy.

Geometria
 


Ciekawostką tego modelu jest to, że oferowany jest aż na trzech wielkościach kół, które rosną wraz z rozmiarem ramy. W geometrii projektanci postawili na dwójki. W stosunku do wcześniejszej wersji dodali mniej więcej 2 cm do zasięgu ramy i po około 2 stopnie do kątów rury podsiodłowej i główki ramy. 2 + 2 = 4 i o blisko tyle zwiększył się rozstaw osi. Stack również jest nieco niższy. Mamy zatem słynne od kilku lat: longer, slacker, lower, tym razem na średniej półce rowerów służących do rekreacyjnego XC. Zalety trendu rozpoczętego kiedyś w rowerach enduro są niewątpliwe i poprawiają własności jezdne rowerów we wszystkich segmentach, więc nie jesteśmy zaskoczeni tym, że uniwersalne hardtaile podążają przetartą ścieżką.

 

Dropper ma skok o 50% większy niż przedni amortyzator. Warto zwrócić uwagę, jak niska jest rama i o ile trzeba wysunąć z niej sztycę, żeby osiągnąć wysokość umożliwiającą efektywne pedałowanie.

Plastikowa manetka sztycy TranzX działa lżej i bardziej precyzyjnie niż wiele dużo droższych produktów, które testowaliśmy. 
Rama pozwala zamontować nie tylko błotniki, ale również nóżkę i rozszerzyć spektrum możliwych zastosowań roweru. 
Opony o szerokości 2,4 i wadze zbliżającej się do jednego kilograma to po pierwsze dobry wybór do tego typu roweru, a po drugie teraz to już rynkowy standard, który będzie wywoływał grymas niezadowolenia jedynie u wychudzonych krosiarzy. Normalsi, szukający przyczepności i bezpieczeństwa bez wybitnych umiejętności i nadmiernego ryzykowania, powinni się przyzwyczaić.

Osprzęt

Rama: aluminium Alpha Silver | Przedni widelec: Rock Shox Judy Silver (2194 g, aluminiowa stożkowa rura sterowa) | Koła: Bontrager Kovee TLR (QR9x100 i 10x135 mm) | Opony: Maxxis Ardent EXO TR 29x2,4” (943 g, dętka 285 g) | Korby: SRAM SX Eagle 30 z. (175 mm) | Łożyska suportu: SRAM BSA | Kaseta: SRAM SX Eagle PG-1210 (11–50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM SX Eagle | Przerzutka tył: SRAM SX Eagle | Manetki: SRAM SX Eagle | Hamulce: Shimano MT200, tarcze Shimano SM-RT26 160 mm | Kierownica: Bontrager, 750 mm | Wspornik kierownicy: Bontrager, 45 mm | Łożyska sterów: VP 1i1/8” | Wspornik siodełka: TranzX JD-YSP18 150 mm, 31,6 mm | Siodełko: Bontrager Arvada

Napęd Marlina zbudowano, opierając się na grupie SRAM SX, najtańszej grupie amerykańskiego producenta pozwalającej cieszyć się 12 przełożeniami. Działa bez większych zarzutów w każdych warunkach, choć kulturą pracy odbiega od droższych zestawów. Miło, że korba ma 30 zębów, to na pewno będzie sprzyjać na długich mozolnych podjazdach, zwłaszcza osobom z nieco słabszą kondycją. Ciekawe jest to, że długość korb zmienia się w zależności od rozmiaru ramy, od 155 mm (XXS) do 175 mm (od ML w górę). Amortyzację zapewnia Judy Silver ze sprężyną Solo Air – bardzo dobrze działająca na mniejszych nierównościach. Przy większych prędkościach i agresywnej jeździe w trudnym terenie nieco dawało się odczuć nie najlepszą sztywność boczną widelca i pewne braki w dziedzinie tłumienia, ale powtarzam, przy agresywnej jeździe. Największe zastrzeżenia mieliśmy do hamulców, ale MT200 to najtańszy model hydraulicznej tarczówki Shimano i trudno od niego oczekiwać wybitnej pracy. Od producenta oczekiwalibyśmy jednak innego modelu w specyfikacji. Dropper TranzX zebrał bardzo dobre opinie. Duży skok, płynna praca, brak luzów i dobry wygląd, czego chcieć więcej? Na pewno lekko działającej manetki, i taka właśnie zamontowana jest po lewej stronie kierownicy.

Masa

Jeżeli weźmiemy pod uwagę średnią z całej porównywanej populacji, masa Marina jest tylko o około 200 g wyższa. Gdy jednak spojrzeć na rowery o porównywaln...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy