Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sportowe buty MTB dla zaawansowanych

Artykuł | 3 czerwca 2019 | NR 30
172

Prezentowane przez nas buty MTB to modele za ok. 600 zł. Spełnią oczekiwania zarówno zaawansowanych amatorów jazdy w terenie, jak i osób ścigających się w maratonach MTB. Szczególnie zwróciliśmy uwagę na takie ich elementy, jak: podeszwa, cholewka i sposób zapięcia.

Cena, masa i sztywność

Cechy te zbadaliśmy we własnym zakresie, dwie ostatnie (masa i sztywność) uzyskaliśmy w naszym laboratorium. Buty zostały zważone bez bloków jako para. Przy parametrze masy podajemy rozmiar, w jakim została ona osiągnięta. Sztywność podeszwy, według naszej skali, informuje o odporności buta na obciążenia powstające w wyniku nacisku na pedał. Im wyższa liczba, tym wykazana w naszym laboratorium większa odporność podeszwy na odkształcenie. W opisach znalazły się także informacje o indeksie sztywności nadawanym przez producenta – służą one do identyfikacji w jego hierarchii i nie są porównywalne między butami różnych firm.

Konstrukcja buta

Wierzch buta, czyli cholewka, składa się z przyszwy osłaniającej palce i boki stopy oraz obłożyny obejmującej tylną część stopy. Piętę stabilizuje zapiętek, przyszwa układa się na stopie dzięki językowi – niezależnej części cholewki. Wszystko to jest mocowane do podeszwy. Całość uzupełnia wkładka.

Podeszwy

Buty MTB mają dużo sztywniejszą podeszwę od modeli turystycznych. Sztywniejsza podeszwa lepiej przekazuje energię. Ale buty z elastycznymi podeszwami zmniejszają obciążenia na kostkach i kolanach, niwelując ryzyko wystąpienia kontuzji przeciążeniowej. Podeszwa nie może być też zbyt sztywna (tak jak w butach do jazdy szosowej), ponieważ buty testowanego przez nas typu muszą umożliwiać także podchodzenie, a bez elastyczności w palcach nie byłoby to wygodne. Producenci szukają więc kompromisu między sztywnością a przyczepnością. Podeszwy butów najczęściej wykonywane są przez wtrysk tworzywa do formy. Aby poprawić własności, materiał bazowy bywa mieszany z ciętymi włóknami nylonu, włókna szklanego, włókna węglowego lub mieszanek.

Nie bez znaczenia jest spodnia część podeszwy, czyli bieżnik. Powinien być dość agresywny, aby noga nie ślizgała się po błocie, ale również wykonany z gumowego materiału. We wszystkich prezentowanych modelach jest możliwość zamontowania wymiennych kolców ułatwiających pokonywanie wzniesień przy śliskiej nawierzchni. Wszystkie mają również ten sam system mocowania bloków, czyli SPD.
 


 

 


Cholewka

To równie istotna część buta, co podeszwa. Od niej też zależą komfort i wygoda użytkowania. Wszystkie zaprezentowane buty wykonane są z tworzyw sztucznych. Tworzywa te są mocne i dobrze opinające, a użyte materiały są szybkoschnące, co jest istotne z punktu widzenia użytkowania w terenie i przekraczania kałuż czy potoków oraz zachowania higieny. Problemem jest utrudnione odprowadzanie potu na zewnątrz, więc zastosowano liczne perforacje (prawie każdy testowany model) oraz panele z siateczki (Mavic, Northwave, Specialized czy Giant). Warto zauważyć, że im więcej na cholewce paneli, przeszyć i innych „zakamarków”, tym trudniej jest zachować obuwie w czystości. Gład...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy