Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technika jazdy

2 sierpnia 2022

NR 61 (Lipiec 2022)

Specialized MTB Academy - Hopy

0 232

Nie oszukujmy się. Skakanie na rowerze to coś, co sprawia nam wszystkim największą frajdę. Adrenalina krążąca po naszym organizmie w trakcie przelotu nad kolejnymi fragmentami trasy jest nie do opisania. To trzeba przeżyć na własnej skórze i wbrew opinii wielu „rowerowych ekspertów” wcale nie trzeba się przewracać, by zrozumieć, o co tak naprawdę chodzi w skakaniu.

Wystarczy, że zabierzesz się za naukę porządnie i NA SPOKOJNIE przejdziesz przez wszystkie punkty, dostosowując wielkość hop do swoich umiejętności, a nie odwrotnie. Skakanie jest prostsze, niż się na pierwszy rzut oka wydaje. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku skakania sama technika nie wystarczy. Kluczowe są też koncentracja i odpowiednie nastawienie, bez których ta misja nie ma szans na pozytywne zakończenie.

Sam ruch i pozycja są bardzo zbliżone do tych, które próbujemy wykonać przy podrywaniu roweru do manuala. Różnice pojawiają się w późniejszych fazach skoku:

Pozycja

  • Przyjmij aktywną pozycję, w której zjeżdżasz po trasach. Wzrok skierowany daleko przed przednie koło, ręce ugięte w łokciach, plecy wyprostowane, kolana delikatnie ugięte, pięty skierowane delikatnie w dół. Jak zwykle staraj się złapać na rowerze luz i poczuć się na tyle komfortowo, by zacząć eksperymentować z przenoszeniem środka ciężkości.
  • Najeżdżając na wybicie, wykonuj płynny ruch, zginając kolana i obniżając środek ciężkości. W tym samym czasie uginaj również ręce, przybliżając klatkę piersiową do roweru.
  • Tuż przed przekroczeniem progu wybicia zaczynaj prostować stawy, wyciskając z zawieszenia skoncentrowaną energię. Kluczowe znaczenie ma odpowiedni „timing”. Wybicie nie może nastąpić ani za szybko, ani za wolno. Rower powinien w naturalny sposób wyjechać z wybicia na rozprężonym zawieszeniu.
  • W środkowej fazie lotu przyjmuj stabilną, równą pozycję z delikatnie ugiętymi kolanami i łokciami. Nie prostuj stawów w stu procentach, ponieważ muszą być gotowe na lądowanie. Pod żadnym pozorem nie zaciskaj hamulców w locie!
  • Lądując, nie wykonuj żadnych gwałtownych ruchów. Pozwalaj grawitacji odwalić całą robotę. Wykorzystuj skok zawieszenia oraz naturalne amortyzatory (stawy), by płynnie wylądować w dalszej części trasy.

Ćwiczenia wstępne

Bunny Hop – znajdź odcinek prostej, płaskiej drogi i połóż pachołki w miejscu, w którym będziesz się uczyć bunny hopa. To...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy