Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

14 marca 2019

NR 24 (Wrzesień 2018)

Specialized Enduro Pro 29

0 209

Wzorcowe enduro, z lekkim błyskiem w oku.

 

Wrażenia z jazdy

Pomimo kilku uaktualnień, charakterystyczna sylwetka ramy wciąż opiera się na formie zaproponowanej w 2010 roku. Uwagę skupia niepodrobione skrzyżowanie rur jej przedniej części. Poprzednie wcielenia na bieżąco adaptowały nowinki techniczne, ale były tylko na czasie, bez kontrowersji, choć specyfikacją trafiały dokładnie w oczekiwania klientów. Czy tym razem Enduro wyskoczy przed szereg? 

Za platformę testową posłużyła wersja Pro, co w języku polskim oznacza „na bogato”. Choć specyfikacja wyglądała na idealną, zbyt twarde zawieszenie szybko ostudziło mój entuzjazm. Okazało się, że zakres regulacji twardości sprężyny w widelcu jest znikomy, dlatego decydując się na zakup tego konkretnego modelu trzeba zadbać o poprawne dobranie twardości zawieszenia przed zakupem. Rower ma dość dużo miejsca za kierownicą, co naturalnie przekłada się na pochyloną pozycję na podjazdach. Pozwoli dostać się na szczyt w zadowalającym czasie, dając jednak odpocząć plecom. Efektywność napędzania jest dobra, wprawione w ruch masywne koła dobrze utrzymują pęd i nie dają się z niego wytrącić nierównościom. Przy sprintach na stojąco rower zachowuje swoją geometrię, czego nie do końca się spodziewałem biorąc pod uwagę dość czuły tylny amortyzator. Na zjazdach Enduro pozwala na bardzo szybką jazdę bez najmniejszych obaw. Rozsądna długość ramy jak i dość wysoka kierownica wzbudzają zaufanie, rower wychodzi z opresji zanim w ogóle zdążysz pomyśleć o przeleceniu przez kierownicę. Świetna sztywność przekłada się na precyzję sterowania – jedziesz dokładnie tam, gdzie chcesz. Inicjacja skrętu jest prostsza niż u bezpośrednich konkurentów, jednak przy nagłych nawrotach trzeba mieć na uwadze opony, które w losowych przypadkach nie nadążają za torem jazdy. Zawieszenie, nawet pomimo zbyt twardego ustawienia, trafiło w moje gusta. Czułość sprężynowego dampera jest w pewnym momencie zdominowana przez progresywną charakterystykę działania samego zawiasu. Utrzymuje niski suport na wysokości pozwalającej na pociągnięcie paru obrotów nawet na wyboistym terenie. Skręcenie tłumienia powrotu do skrajnej, najwolniejszej wartości nie upośledziło skocznego charakteru maszyny. Masa może przeszkadzać w impulsowaniu lecącego roweru ale po chwili obycia można pokusić się o jakieś wygibasy.  


Geometria

32 399 zł | Specialized Europe B.V. www.specialized.com 

 

Rozmiary: S, M, L (rozmiar testowany), XL; * podana wartość nie uwzględnia 15 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

Rozmiar L dla kogoś oscylującego w okolicach 185 cm wysokości netto będzie akurat. Patrząc na wartości w tabelce ciężko się do czegokolwiek przyczepić. Każda z nich wygląda jak średnia wyliczona z danych konkurencji. Jest wygodny, ale na pewno nie rozleniwiający. Na zjazdach wymusza poprawną sylwetkę i zapewnia duży margines bezpieczeństwa przed wyskokiem przez kierownicę. 

SZTYWNOŚCI

 

Koła to potęga! 30% ponad konkurencję, składającą się także z rowerów enduro, a nie jakiś cieniasów, budzi to szacunek. Sztywność układu sterowania także nie pozostawia wątpliwości, że w najtrudniejszych warunkach Spec da radę. Efektywność napędzania wypada na ich tle najmniej spektakularnie, ale trzyma poziom. 

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania, im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach, im większe są zielone słupki, tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o tym jak testujemy znajdziecie na www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy

OSPRZĘT

Rama: carbon FACT IS-X 11m | Przedni widelec: Öhlins RFX 36 TTX22 Coil, aluminiowa stożkowa rura (2388 g) | Damper: Öhlins TTX Coil | Piasty / Obręcze: Specialized i DT Swiss 350 (15x110 mm i 12x148 mm) / Roval Traverse Carbon 29 | Opony: Specialized Butcher GRID Gripton 2BlissReady 29x2.6/2.3” (969/770 g, dętka 250 g) | Korby: SRAM DUB Descendant  30 z. (170 mm) | Łożyska suportu: SRAM DUB | Kaseta: SRAM XG-1295 Eagle (10-50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM GX Eagle | Przerzutka tył: SRAM X01 Eagle | Manetki: SRAM GX Eagle | Hamulce: SRAM Code R, tarcze SRAM Centerline 200/180 mm | Kierownica: Specialized, 800 mm | Wspornik kierownicy: Specialized Trail, 55 mm | Łożyska sterów: 1i1/8”-1i1/2” | Wspornik siode...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy