Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

9 sierpnia 2019

NR 33 (Sierpień 2019)

Scott Scale 940

0 147

Wrażenia z jazdy

Trudno podejść do czegoś, co nazywa się Scale, bez żadnych oczekiwań. Nazwa kojarzy się z czołówką stawki w peletonie XC. Skoro tak, to za tymi skojarzeniami idą pewne wyobrażenia, również nie byle jakie. Rowery te zawsze zawierały technologie, które pozwalały wygrywać najtrudniejsze wyścigi. Zatem jak wypada nowa 940? 

Na dzień dobry wita nas fantastyczna węglowa rama. Nie wiem, czy ona jest najmocniejszym punktem programu, czy cena, z jaką rower zobaczymy w sklepie, a może połączenie tych dwóch wiadomości. Scale prowadzi się pewnie, zadziornie wyrywając się na krótkich, ostrych podjazdach do przodu. Utrzymanie trakcji i tempa nie pozostawia nic do życzenia. Opony trzymają podłoże pewnie i nie zawiodły mnie nawet w trudnych warunkach, a kadencję utrzymywałem jak do metronomu [autor wie, co mówi, jest  bowiem dyplomowanym muzykiem – przyp. red.]. Należy jednak pamiętać, że trzeba się przyzwyczaić do użytkowania systemu 1x12, gdyż zmiana biegów jest ciut wolniejsza i może sprawiać wrażenie twardości, zwłaszcza na górnych trybach. SRAM NX Eagle jest wciąż nowym tworem, ale i przemyślaną konstrukcją. Zatem mimo że jest najtańszym oraz najcięższym z „dwunastobiegowych Orłów”, działa naprawdę przyzwoicie, oferując szeroką gamę przełożeń, i amatorowi niczego nie zabraknie. Niestety, jazda na długich, wymagających podjazdach albo prostych i niezbyt trudnych odcinkach była męczącym doświadczeniem. Dlaczego? Masa kół robi swoje i w miarę upływu czasu miałem wrażenie jazdy po coraz głębszym piachu. Na szczęście nie czuje się tego na zjazdach: Scale prowadzi się płynnie i miękko oraz jest przewidywalny. Daje frajdę i przy dużej prędkości pozwala na naprawdę sporo. Można nim nawet polatać, a rewelacyjna rama i spore balony opon pomogą nie tylko wylądować, lecz również odjechać bez żadnych dodatkowych atrakcji. 
 

 

  1. Zintegrowana osłona ramy ochroni ją przed uderzeniami łańcucha przez cały okres użytkowania.
  2. Estetyczne i praktyczne gniazdo do wprowadzenia linek do wnętrza ramy. To lubimy!
  3. Sprytne rozwiązanie zacisku – rozcięcie z przodu uchroni ramę i sztycę przed gromadzeniem się nadmiernej ilości brudu.

GEOMETRIA  6599 zł | Scott Sportech Poland, www.scott.pl
 

Rozmiary: S, M, L (rozmiar testowany), XL; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Kąt rury podsiodłowej wynosi 73,3° i można śmiało rzec, że jest to klasyczne wyścigowe rozwiązanie. Zapewnia tylnemu kołu sporo przyczepności na podjazdach. Z kolei przednie koło się nie unosi – wciąż pewnie sterujemy rowerem, który nie ucieka na boki. Co za tym idzie, jazda w górę jest efektywna. Z kolei kąt główki ramy to 68,3°. W porównaniu z konkurencją jest bardziej płaski, co czuć podczas agresywnych zjazdów: jest stabilniej, moim zdaniem, bezpieczniej. Dzięki temu można sobie pozwolić na obranie bardziej wymagającej, szybszej linii, gdyż nie zabraknie nam kontroli. Tym bardziej, że 940, jak na sportowego hardtaila, ma wysoko zawieszoną oś suportu.


SZTYWNOŚCI
 


To bardzo sztywny bocznie rower i dlatego tak chwalimy go za prowadzenie – spójrzcie na parametr sztywności widelca i główki ramy. Podobnie ma się rzez z boczną sztywnością tyłu, która w dużej mierze przyczynia się do odporności na wygięcia pod wpływem pedałowania. Ogromny odpór bocznym siłom dają koła, co także przelicza się na precyzję sterowania. Ogółem całość najlepiej sprawdzi się pod ciężkim, agresywnie jeżdżącym użytkownikiem.  
 

Osprzęt

Rama: carbon HMF     | Przedni widelec: Rock Shox Judy Silver TK Solo Air, aluminiowa stożkowa rura sterowa (2354 g) | Piasty / Obręcze: Shimano MT400 (15x110 i 12x148 mm) / Syncros X2.5 | Opony: WTB Ranger 29x2.25” (880 g, dętka 177 g) drut | Korby: SRAM NX Eagle DUB 32 z. | Łożyska suportu: SRAM DUB Pressfit | Kaseta: SRAM NX Eagle PG-1230 (11–50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM NX Eagle | Przerzutka tył: SRAM NX Eagle | Manetki: SRAM NX Eagle | Hamulce: Shimano MT200, tarcze Shimano SH-RT10 180/160 mm | Kierownica: Syncros T-bar, 720 mm | W...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy