Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

15 czerwca 2021

NR 50 (Czerwiec 2021)

Rower dla małego ridera

56

Dzieciaki wyrastają nie tylko z ubrań, ale również z butów. Wyrastają również z rowerów. Tym razem wraz z moim 7-letnim synem Arturem przetestowałem dla Was rowery na kołach o wielkości 20”.

Rowery tej wielkości przeznaczone są mniej więcej dla dzieciaków w wieku 5–9 lat. Nie muszę chyba nikogo przekonywać, że różnice we wzroście np. 7-latków mogą sięgać już kilkunastu centymetrów. Stąd nie można się sugerować jedynie wiekiem dziecka. Warto sprawdzić zalecany zakres wzrostu podawany przez producenta. Artur w momencie testowania rowerów ma dokładnie 7 lat i 7 miesięcy. Mierzy 120 cm wzrostu, a długość jego nogi to 54 cm (pomiary bez butów). Spoglądając do tzw. siatki centylowej, jaka określa rozwój fizyczny dzieci, jego linia wzrostu plasuje się na 10 centylu. Oznacza to, że 10% rówieśników jest niższych, a pozostali są wyżsi. Siatki centylowe bez problemu można wyszukać w internecie, są również na stronach niektórych książeczek zdrowia dziecka. Śledząc linie wzrostu, możemy określić z wyprzedzeniem, do jakiego wieku rower posłuży naszemu dziecku. Oczywiście centyli nie traktujmy jako ostatecznej wyroczni, ponieważ dzieciaki w różnym okresie mogą „przeskakiwać” między centylami. Żeby sprawiać frajdę, wybierany rower nie może być zbyt mały, ale nie może być też zbyt duży. Nie kupujmy dziecku roweru na wyrost! Jazda na zbyt dużym rowerze jest tak samo przyjemna jak bieganie w za dużych butach. W obecnych czasach wybór modeli i rozmiarów jest tak duży, że bez problemu uda się znaleźć przynajmniej kilka o dostosowanej wielkości. Dobre rowery nie są tanie, to prawda, ale nie nadszarpniesz budżetu, jeżeli rower będziesz wymieniać na odpowiednio dobrany do wzrostu. Przy mniejszych dzieciach przeskoki między rowerami na kołach 12, 14, 16, 20 cali następują szybko. Dopasowujemy jednak rower do dziecka, a nie dziecko do roweru. Pierwszym trikiem jest wyszukanie fajnego używanego roweru. Po drugie, biorąc pod uwagę nawet krótki czas używania, warto pamiętać o małym spadku wartości. Osobiście udało mi się sprzedać trzy wcześniejsze, kupowane co roku, rowery mojego syna o wartości do 1000 zł ze stratą 15–20%. Dzieląc to przez liczbę miesięcy, okazuje się, że miesiąc jazdy na fajnym rowerze kosztował stosunkowo niedużo. Oczywiście trzeba nauczyć dziecko dbałości o swój sprzęt. Za kilkanaście złotych możesz kupić przeźroczystą folię do zabezpieczenia rowerowych ram. Folię przyklejamy w miejsca, gdzie rower najczęściej narażony jest na obicia i otarcia od pancerzy linek czy uchwytu bagażnika, na jakim go ewentualnie wozimy.
Takie zabiegi powinny zwiększyć szansę w miarę bezstratnej sprzedaży.
Wybierając rower, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych punktów. 
 

POLECAMY


Geometria

Ramy wszystkich testowanych rowerów są do siebie dość podobne. Nie będę się zagłębiać w szczegóły, jakie opisujemy przy rowerach dla dorosłych, takie jak kąt główki ramy czy długość tylnego trójkąta. Jednak wartości, takie jak wysokość kierownicy, jej kształt, wysokość osi suportu będą determinować pozycję dziecka. Rowery z niżej umieszczoną kierownicą, jak Puky czy Wahoo, pochylają małego ridera do przodu, nadając mu bardziej sportową sylwetkę. Na takim rowerze lepiej się podjeżdża krótkie i strome górki, a rower lepiej się prowadzi w zakrętach, bo ułatwia dociążenie przedniego koła. Minusem może być szybsze męczenie się rąk u mniej wprawionych dzieciaków lub nawet odczuwanie drętwienia na długich dystansach. Z drugiej strony, taki rower jak Precaliber, w którym kierownica jest najwyżej, skłania do bardziej wyprostowanej pozycji. Owszem była wygodna, ale Arturowi po przesiadce z Wahoo zdarzyło się szybko przekonać, że przednie koło na szutrowym zakręcie szybciej traci przyczepność. W prezentowanych rowerach dostępna jest regulacja wysokości kierownicy za pomocą podkładek. W ostateczności, jeżeli zajdzie potrzeba, możemy wymienić mostek lub kierownicę. Na oryginalny i wart pochwalenia pomysł wpadł Woom z regulowanym mostkiem. W prezentowanych rowerach nie było problemu z parametrem przekroku ramy. Artur stojąc stabilnie na ziemi mógł wziąć między nogi każdy z modeli bez problemu.
 

Zalecany zakres wzrostu: 115–130 cm; * zakres regulacji jaką umożliwia zmiana konfiguracji mostka;** masa roweru z pedałami (www.rowerowawaga.pl)

 

Osprzęt

Rama: aluminium 6061 | Przedni widelec: aluminiowy | Piasty: przednia na szybkozamykacz, tylna na śruby inbusowe 5 mm  | Obręcze: aluminiowe | Opony: Schwalbe Little Joe 20x1.4” | Korby: Woom 28 z. (110 mm) | Kaseta: SunRace (11–28) 8-rz. | Łańcuch: KMC Z8 | Przerzutka tył: SRAM X-4 | Manetki: SRAM X4 Gripshift | Hamulce: V-brake | Kierownica: Woom, 540 mm | Wspornik kierownicy: Woom, 0–85 mm | Łożyska sterów: 1” | Wspornik siodełka: Woom, 250 mm | Siodełko: Woom

 

Możliwość łatwego ustawienia kierownicy w najwyższym położeniu oraz jej gięcie sprawiają, że na tym rowerze pozycja jest równie komfortowa jak w Precalibrze. Jednak szybsza regulacja może obniżyć kierownicę o 40 mm i usportowić pozycję. Stosunek długości korby i wysokości suportu sprawia, że właściwie wysunięte siodełko jest umieszczone na takiej samej wysokości, jak w innych rowerach. Lekko podgięta górna rura zapewnia komfortowy przekrok.

 

Mostek Woom jako jedyny ma możliwość prostej zmiany wysokości położenia kierownicy. Wystarczy pokręcić dwoma śrubami, by ją podnieść lub obniżyć.

 

Zalecany zakres wzrostu: 114-132 cm; * uwzględnia możliwość przełożnie 30 mm podkładek;** masa roweru z pedałami (www.rowerowawaga.pl)

 

Osprzęt

Rama: aluminium Alpha Silver | Przedni widelec: Zoom, skok 35 mm | Piasty: mocowane śrubami M15 | Obręcze: aluminiowe | Opony: Bontrager XR1 20x2,25” | Korby: Prowheel 32 z. (127 mm) | Kaseta: SunRun (14–28) 7-rz. | Łańcuch: KMC Z7 | Przerzutka tył: Shimano Tourney RD-TY300 | Manetki: Shimano Revoshift SL-RS45 | Hamulce: dźwignie aluminiowe, szczęki typu V | Kierownica: Bontrager stalowa, 560 mm | Wspornik kierownicy: Bontrager Approved aluminiowy, 60 mm | Łożyska sterów: 1i1/8” | Wspornik siodełka: stalowy, 27,2x250 mm | Siodełko: Bontrager

 

Spośród testowanych rowerów Precaliber ma najwyżej umieszczoną kierownicę. Przekłada się to na bardziej wyprostowaną pozycję, ale rower nieco traci na zwinności. Suport ustawiony jest wysoko, a korba ma 127 mm, czyli aż o 25 mm więcej niż w Pukym. Z tego względu w obu przypadkach oś pedału wypada dokładnie na tej samej wysokości i podparcie palcami wygląda dokładnie tak samo. Rama zapewnia Arturowi przekrok z dużym zapasem.

 

Sprężynowy amortyzator w rowerze Trek Precaliber. Poprawia nieco komfort jazdy po nierównościach (nawet tych miejskich) i na pewno dodaje kilka punktów do atrakcyjności. Nie posiada żadnych regulacji.


Masa – nie będzie tu żadnego zaskoczenia. Im rower lżejszy, tym lepiej. Trzeba pamiętać, że dzieciaki w tym przedziale wiekowym ważą czasami tylko dwa–trzy razy więcej niż rower, na jakim jeżdżą. Pomyśl teraz, ile ważysz i ile waży Twój rower? Czy nie marudziłbyś, jadąc pod górę na rowerze stanowiącym np. ⅓ wagi Twojego ciała? Masa rowerów dziecięcych wynika niestety z norm wytrzymałościowych komponentów. Są one takie same zarówno dla rowerów dziecięcych, jak i dla dorosłych. Najlżejszy w teście rower waży 7,86 kg, najcięższy 11,24 kg. Daje to 3,38 kg różnicy – a to bardzo dużo, biorąc zwłaszcza pod uwagę, że przedział cenowy testowanych przez nas rowerków jest wyrównany.

Napęd – w rowerach o 20-calowych kołach nie ma już problemu ze zmieszczeniem tylnej przerzutki. I jedna w zupełności wystarcza, a dla wielu dzieciaków jest to i tak pierwszy kontakt z opcją zmiany biegów. Producenci proponują napędy 7- i 8-rzędowe. Na tym etapie rowerowej przygody jest to dobra propozycja. Jednak nie w każdym modelu zakres uzyskanych przełożeń jest taki sam. Zdecydowana większość modeli dostępnych na rynku wyposażona jest w obrotowe manetki zmiany biegów. W zestawieniu wyróżnia się Trek Wahoo, mający zarówno manetkę cynglową, jak i szeroki zakres przełożeń dzięki przedniej zębatce 32 i tylnej kasecie z zakresem 11–34. Wygrywa zarówno jako rower z przełożeniem najszybszym, jak i najlepszym na podjazdy.
 


Amortyzatory w rowerach z kołami do 20 cali nie oferują raczej zbyt dużych możliwości, a znacząco podnoszą wagę roweru. Chcąc poprawić komfort, lepiej zainwestować w szerokie opony, dzięki którym zredukujemy ciśnienie – opony będą bardziej miękkie i zapewnią amortyzację. Wymieniając opony na szersze należy koniecznie sprawdzić, jaki prześwit zapewnia rama i widelec. Nie można przesadzić z szerokością opony. Miękka opona będzie pracować i odkształcać się. Prześwit musi mieć przynajmniej kilkanaście milimetrów, tak by pracująca opona nie ocierała o ramę, widelec czy błotniki. Trzeba też pamiętać, że szersze i bardziej miękkie opony dużo gorzej toczą się po asfalcie.  
 

Dźwignie hamulcowe są bardzo ważnym elementem roweru. Odpowiedni profil ułatwia sprawne hamowanie małymi dłońmi. Najlepszy kształt, położenie oraz płynność działania mają klamki w rowerze Woom. Montując rower samodzielnie w domu, trzeba pamiętać o odpowiednim ustawieniu dźwigni. Powinna być skierowana lekko w dół. Opierające się o nią palce powinny utworzyć jedną prostą linię z ręką. Na zdjęciach regulacja odstawienia klamki od kierownicy jest całkiem wykręcona.


Hamulce – wszystkie prezentowane rowery mają hamulce typu v-brake. Klamki hamulcowe w każdym modelu są metalowe i dostosowane do mniejszych dłoni. Wszystkie mają możliwość regulacji odległości od kierownicy. Nie stwierdziliśmy większych różnic w mocy, jednak w Wahoo dźwignia tylnego hamulca pracowała wyraźnie ciężej niż u konkurencji. Najlepszy kształt dźwigni oraz największą płynność pracy zanotowaliśmy w rowerze Woom.
 

Zalecany zakres wzrostu: 114–132 cm; * uwzględnia możliwość obrócenia mostka na wznos dodatni lub ujemny oraz przełożnie 20 mm podkładek;** masa roweru z pedałami (www.rowerowawaga.pl)

 

Osprzęt

Rama: aluminium Silver | Przedni widelec: aluminiowy | Piasty: mocowane śrubami inbusowymi 5 mm | Obręcze: aluminiowe | Opony: CST C-1280D-7 20x1,95” | Korby: Aluminiowe 32 z. (140 mm) | Kaseta: Shimano CS-HG31-8 (11–34) 8-rz. | Łańcuch: KMC Z51 | Przerzutka tył: Shimano Altus RD-M310 | Manetki: Shimano Acera SL-M360 | Hamulce: dźwignie aluminiowe, szczęki typu V | Kierownica: Bontrager aluminiowa, 580 mm | Wspornik kierownicy: Bontrager aluminiowy, 60 mm | Łożyska sterów: VP 1i1/8” | Wspornik siodełka: Bontrager aluminiowy, 27,2x250 mm | Siodełko: Bontrager

 

Wahoo to również rower z bardziej sportowym zacięciem i nisko umieszczoną kierownicą. Porównując zdjęcia, można zauważyć, że pozycja jest nawet jeszcze bardziej sportowa niż w rowerze Puky. Mimo tej samej długości górnej rury, trzeba wziąć pod uwagę, że kierownica w Wahoo jest prosta i nieco szersza. Różnica wysokości idealnie ustawionego siodełka w stosunku do dwóch wcześniejszych rowerów wynosi jedynie 10 mm, co, jak widać, praktycznie jest różnicą niezauważalną przy opuszczeniu nóg w kierunku ziemi. Górna rura jest najwyżej w teście, ale dla Artura przekrok nie stanowił problemu.

 

Dzieciaki uwielbiają jeździć po kałużach. Jeżeli chcesz mieć trochę mniej intensywnego prania, można rozważyć montaż błotników. Te w rowerze Precaliber wyglądają super, ale są zbyt krótkie, by stanowić dobrą ochronę przed wodą i błotem. Ale już te z Treka Wahoo oferują właściwą ochronę. Do pozostałych dwóch rowerów można dokupić dedykowane pełne błotniki, Puky za 129 zł i Woom za 135 zł.

 

 

Wymiary opon można porównywać, gdyż zdjęcia wykonano, uwzględniając tę samą skalę. Wszystkie opony mają gęsto rozmieszczone klocki, co sprzyja dobremu toczeniu się po twardych drogach, bez względu czy będzie to asfalt, leśne ścieżki czy szutrowe drogi. Rozrzut rozmiarów jest dość spory od 20 x 1.4 w rowerze Woom, do 20 x 2.25 w Precalibrze. Najbardziej uniwersalne rozmiary naszym zdaniem powinny zawierać się w przedziale 1.5–2.0, węższe jednak lepiej toczą się na twardych nawierzchniach.


Puky LS-Pro 20

Niemiecka firma z bardzo długą historią. Po latach trwania przy swoich kultowych modelach wreszcie dodała coś nowego do swojego portfolio. LS-Pro 20 jest bardzo zgrabnym sprzętem o przyzwoitej wadze. Bardzo szybko się rozpędza dzięki wąskim oponom. Na trudniejszych nawierzchniach radzi sobie nieco gorzej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by założyć mu szersze opony. Nieco chaotycznie poprowadzone pancerze w dwóch kolorach odbierają mu nieco uroku. Na wyposażeniu jest stopka, błotniki – przeznaczone do tego długie Puky w cenie 129 zł trzeba dokupić. Wewnętrzny trójkąt ramy jest tak mały, że nie udało nam się zmieścić nawet niewielkiego bidonu. Może jest coś na rzeczy, bo na stronie producenta są wszelkiego rodzaju akcesoria oprócz bidonów.

Trek Precaliber

Amortyzator mógłby sugerować, że jest to rower na trudniejsze wycieczki w góry. Jednak chyba bardziej w dół niż w górę. Owszem, amortyzator pracuje nawet pod dzieciakiem, ale nie można oczekiwać po nim zbyt wiele. Pyskaty tester na wyboistej drodze podsumował krótko: Coś tam działa, ale szału nie ma. Szerokie opony zapewne również poprawią komfort, jednak ich masa sprawia, że ten rower trud...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy