Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

12 lipca 2021

NR 51 (Lipiec 2021)

RONDO RUUT AL 1 2x

20

Wrażenia z jazdy

W testowanym rozmiarze M kierownica jest nisko, a pozycja ma sportowy charakter. Bez względu na ustawienie geometrii przy pomocy widelca Twintip, Ruut zachęca do szybkiej jazdy, mocnego pedałowania i agresywnego pokonywania zakrętów. W skręcie, zarówno na szosie, jak i w terenie, jest precyzyjny, ale przewidywalny i nienerwowy. Nie bez przyczyny piszemy „w terenie”, bo na tym rowerze bez obaw można zapuścić się poza szutry i utwardzone drogi. Kręte ścieżki w górę i w dół, nawet z dużą szybkością, pokonuje się z szerokim uśmiechem, który znika dopiero tam, gdzie prawdziwym, a nie wydumanym ograniczeniem jest szerokość opon, brak amortyzatora i wysokość siodła. Konkretnie – na luźnych kamieniach, dużych korzeniach i bardzo stromych, terenowych zjazdach. Strome podjazdy o ograniczonej przyczepności wymagają doświadczenia i spokoju. Krótki tylny widelec i takaż baza kół sprawiają, że Ruut łatwo zjeżdża z obranego toru jazdy, co na technicznych uphillach, gdzie precyzyjne prowadzenie wąskich opon jest kluczowe, może być irytujące. Lekarstwem na to jest kręcenie młynka na miękkich biegach, a tych na szczęście nie powinno zabraknąć; nie można też narzekać na słabą przyczepność Riddlerów. Na szosie i twardych nawierzchniach sztywny kokpit zachęca do sprintów, ale dynamika roweru ograniczona jest nieco przez masę kół. Wyobrażam sobie ten rower z drugim zestawem lżejszych, szosowych kół i bynajmniej nie krzywię się na myśl o tym. Trudno mi sobie natomiast wyobrazić objuczenie Ruuta ciężkim bagażem. Jest to możliwe i całkiem łatwe, bo rama i widelec zapewniają mnóstwo możliwości przymocowania dodatkowego wyposażenia, ale byłoby to trochę jak przymocowanie wielkiego boksa dachowego do sportowego coupé i niezbyt współgrałoby z charakterem roweru.
 

POLECAMY

1. Widelec Twintip 2.0 jest smuklejszy od poprzedniej wersji i nadal umożliwia zmianę wysokości ustawienia osi, a przez to zmiany geometrii są wyraźnie odczuwalne. Niestety, wciąż mamy wrażenie, że dałoby się osiągnąć więcej, jeśli chodzi o tłumienie nierówności. 2. Górne rurki tylnego widelca o niewielkich przekrojach i „wgnieciona” rura podsiodłowa pomagają w tłumieniu nierówności.
3. Asymetryczny dół tylnego widelca zostawia mnóstwo miejsca na oponę oblepioną błotem. 4. Mostek – ze względu na swój kształt – nie powinien być mocowany w odwrotnej pozycji, szkoda bo to ogranicza możliwości regulacji wysokości kierownicy.

 

Rozmiary: 650B – XS; 700C – S, M (rozmiar testowany), L, XL; * podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek; ** geometria Lo/Hi; *** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Pozycja HI obniża kierownicę i zwiększa kąty oraz zmniejsza ciąg widelca, zbliżając geometrię do sportowych szosówek i sprawdzi się dobrze podczas ostrej jazdy po asfalcie i na łatwych trasach poza nim. Pozycja LO jest bardziej odpowiednia do jazdy w terenie lub na dłuższych trasach. W żadnej z pozycji Ruut nie będzie wygodną trekkingową kanapą ani potulnym mułem dla miłośników spokojnego pokonywania bardzo długich dystansów. To rower, w którego DNA jest ostra jazda, a taka wymusza pochylenie pleców i spore obciążenie rąk.

 


Sztywność kokpitu jest wyjątkowa i takiej wartości nie osiągnął żaden z porównywanych rowerów. To między innymi dzięki temu Ruut jest tak precyzyjny w skręcie. Sztywność tyłu, nawet jak na rower aluminiowy, nie jest wielka, na szczęście przebieg krzywej ją obrazującej poprawia się wraz z przyłożeniem większej siły, co oznacza, że podczas gwałtownych sprintów i ostrej pracy na stojąco rama nie będzie marnować zbyt wiele energii. Koła są znacząco bardziej podatne na dynamiczne odkształcenia niż konkurencja, w terenie jednak nie da się odczuć tych deficytów. Podejrzewamy, że wyniki z laboratorium pokazują kompromis, dzięki któremu Ruut, jak na rower aluminiowy, całkiem nieźle tłumi nierówności.
 

Osprzęt

Rama: aluminium 6061 | Przedni widelec: carbon Rondo Twintip 2.0 | Piasty / Obręcze: Rondo Superlight (12x100 i 12x142 mm) / Rondo aluminium | Opony: WTB Riddler TCS Light 700x37C (450 g, dętka 159 g) | Korby: Samox TAF-37 46/30 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Shimano BB-RS500 | Kaseta: Shimano CS-HG50-10 (11–36) 10-rz. | Łańcuch: Shimano CN-4601 | Przerzutka przód: Shimano 105 FD-R7000 | Przerzutka tył: Shimano GRX RD-RX400-SGS | Manetki: Shimano GRX ST-RX400 | Hamulce: Shimano GRX RX400, tarcze Shimano SM-RT56 160 mm | Kierownica: Rondo Flare, 440/495 mm, zasięg 80 mm, głębokość 100 mm | Wspornik kierownicy: Rondo, 27,2x345 mm | Łożyska sterów: 1i1/8”-1i1/2” | Wspornik siodełka: Rondo, 27,2x345 mm | Siodełko: Fabric Scoop Flat

Grupa GRX400 to bardzo dobry wybór w gravelu średniej klasy. Łapy i klamki są wygodne podczas jazdy w terenie i na szosie, zmiana biegów, choć nie najszybsza, to bezproblemowa, przerzutka z hamulcem nie hałasują podczas jazdy po wertepach, a hamulce są wystarczająco mocne nawet podczas długich, stromych zjazdów. Plus za dwurzędową korbę i kasetę o bardzo dużej rozpiętości. Takie zestawienie pozwal...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy