Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

26 stycznia 2021

NR 40 (Czerwiec 2020)

Przednie foteliki dla dzieci

271

Wspólna jazda z dzieckiem na rowerze jest jedną z najczęściej wybieranych przez rodziców form aktywności. Dotychczas dominowały foteliki montowane z tyłu roweru, ale wad takiego rozwiązania jest wiele. Przede wszystkim nie mamy możliwości kontrolowania dziecka np. tego, czy śpi, ani możliwości interakcji. Tu z odsieczą przychodzą foteliki montowane na przednim trójkącie, mostku lub sterówce, które od jakiegoś czasu są bardzo popularne w Holandii i Danii, a teraz szturmem zdobywają również polski rynek.

Pozwalają one na pełną kontrolę nad poczynaniami pociechy w trakcie jazdy, dodatkowo możemy ją zabawiać rozmową, zwracać uwagę na elementy krajobrazu, a także angażować w sterowanie rowerem ze względu na bliskość kierownicy, dzwonka czy nawet licznika. To zdecydowanie ciekawsze i bardziej ekscytujące zarówno dla rodzica, jak i dla latorośli niż nudna podróż z tyłu roweru z opiekunem odwróconym plecami. Na początek ważne oświadczenie. Aby jednak dziecko mogło zasiąść w jakimkolwiek foteliku, muszą być spełnione pewne wymagania. Po pierwsze, nawet w foteliku z pełnym oparciem dziecko musi być na tyle duże, aby samodzielnie utrzymywać pionową pozycję siedzącą. Przyjmuje się, że następuje to w wieku dziewięciu miesięcy. Wtedy też mięśnie szyi są na tyle rozwinięte, że jest to bezpieczne dla naszej pociechy.
Przednie foteliki ze względu na sposób montażu są bardziej problematyczne od swoich tylnych odpowiedników, z reguły są one bowiem montowane do rury sterowej lub główki ramy. Producenci zapewniają adaptery pozwalające dopasować je do gwintowanych rur sterowych lub sterów a-head. Warto jednak dokładnie sprawdzić sposób montażu i dopasowanie do ramy posiadanego roweru. Podstawową zasadą, którą musimy kierować się przy wyborze fotelika, jest możliwość swobodnego pedałowania przy dziecku siedzącym przed nami. Zajmowana pozycja musi być na tyle wyprostowana, aby nasza klatka piersiowa nie stykała się z oparciem fotelika, co faworyzuje rowery, w których kierownica znajduje się wyżej niż siodełko, a dziecko ubrane w kask nie może nam zasłaniać pola widzenia. Szerokość kierownicy ma niebagatelne znaczenie, ponieważ foteliki ze względu na swoje wymiary wymagają szerszego rozstawienia rąk, dlatego o ile w rowerach górskich, miejskich i trekkingowych nie ma z tym problemu, o tyle w szosówkach i rowerach gravelowych swobodne poruszanie się może okazać się niemożliwe właśnie ze względu na wąską kierownicę typu baranek znajdującą się niżej niż siodełko. Jeżeli jesteśmy użytkownikami bardzo małego rozmiaru ramy, również warto przed zakupem sprawdzić, czy fotelik zmieści się między kierownicą a siodełkiem. 
Producenci oferują dużą liczbę akcesoriów, które umilają podróż lub czynią ją bardziej komfortową. Do praktycznie każdego z prezentowanych przez nas fotelików można dokupić szybę czołową, która ma chronić przed wiatrem, chłodem lub deszczem, dostępne są też różnego rodzaju uchwyty na rączki naszej pociechy. To przydatne akcesorium, ponieważ pozwala symulować sterowanie rowerem, czyniąc jazdę ciekawszą, i wyrabia odpowiednie nawyki już w dalszym etapie samodzielnej nauki jazdy. Oprócz dostępnych akcesoriów przed wyborem należy zwrócić uwagę na spełnianie norm bezpieczeństwa EN 14344 lub TÜV, wystrzegajmy się tanich modeli no name i wybierajmy tylko renomowanych producentów. W wypadku fotelików z oparciem ważna jest obecność pasów bezpieczeństwa, najlepiej pięciopunktowych. Miękkie wstawki na pasach ramiennych na pewno zwiększą komfort naszej pociechy; warto także sprawdzić, czy klamrę pasów da się odpiąć jedną ręką. Drugą cechą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jest stopień zabudowania bocznych ścianek fotelika: im bardziej fotelik otula dziecko, tym bardziej jest ono chronione w razie upadku. Regulowane podnóżki, w które wyposażone są praktycznie wszystkie prezentowane przez nas foteliki, pozwolą przedłużyć czas użytkowania. Nie należy bagatelizować sposobu montażu. Warto zwrócić uwagę, czy fotelik da się wypiąć z uchwytu mocującego za pomocą szybkozłączki. Pozwoli nam to zabrać go ze sobą, gdy zostawiamy rower na dłużej w miejscu publicznym. 
Drugą grupą prezentowanych fotelików są siedziska montowane na przednim trójkącie ramy. W zależności od producenta minimalny wiek korzystającego z siedziska dziecka wynosi od półtora roku do dwóch lat. Górna granica wieku to 5–7 lat lub – w wypadku nowozelandzkiego Do Little – masa ciała wynosząca 28 kg. Te konstrukcje często dostosowane są do montażu w rowerach górskich, co pozwala przenieść wspólną aktywność rowerową na bardziej terenowe ścieżki, a przy odrobinie samozaparcia nawet na flow-traile. 
W zależności od modelu konstrukcja składa się z siedziska znajdującego się między wspornikiem siodełka a mostkiem i podnóżków na stopy. Dziecko musi już samo trzymać się kierownicy i utrzymywać równowagę. Warto pamiętać, że foteliki mocowane obejmą na górnej rurze mogą nie współpracować z ramami węglowymi. Również tutaj należy pamiętać o zasadach dopasowania fotelika do naszej pozycji wspomnianych przy okazji fotelików z oparciem, ale ze względu na jego brak tolerancja ta będzie zdecydowanie większa. Pisząc ten artykuł, zapytałem znajomego, który użytkuje tego typu fotelik, o wrażenia. W odpowiedzi usłyszałem, że jego ponad dwuletni syn Tadzio tak pokochał taką formę jazdy na rowerze, że jest to obowiązkowy punkt programu podczas codziennej drogi do żłobka. Co więcej, z jego doświadczeń wynika, że taka forma „przysposabiania” dziecka do jazdy na rowerze, procentuje w przyszłości, mocno przyspieszając postępy już podczas nauki jazdy na rowerku biegowym. Na koniec pragniemy jako redakcja przypomnieć, że dziecko zawsze powinno jeździć w foteliku w kasku na głowie! 

POLECAMY

Mac-Ride 
Uchwyt siedziska mocowany jest do rury sterowej (za pomocą specjalnego adaptera) i sztycy podsiodłowej. Producent podaje, że aby montaż był możliwy, liczba podkładek musi zapewniać wysokość 10 mm (w wypadku krótkich mostków poniżej 50 mm wysokość podkładek musi być większa). Zgodny z rurami sterowymi 1 i 1/8”, 1 i 1/4”, 7/8” i 1”. Mac-Ride obsługuje górne rury ramy o średnicy 60 mm lub mniejszej. W wypadku rur o większej średnicy wymagany jest zakup specjalnego adaptera. Cena: 199 USD
 


Do Little 
Dla dzieci od 18 miesięcy do siedmiu lat, nośność 28 kg. Miękko wyściełane siedzisko mocowane jest do górnej rury ramy. Producent twierdzi, że produkt pasuje do niemal wszystkich ram rowerowych: od ram miejskich przez górskie ramy do rowerów full-suspension. Dzięki dwóm dostępnym adapterom możliwe jest dopasowanie do ram o różnych stopniu sloppingu górnej rury. Cena: 160 USD 
 


Shotgun Bike Seat
Dla dzieci od dwóch do pięciu lat. Producent informuje o zgodności ze wszystkimi ramami rowerów górskich, zarówno aluminiowymi, jak i węglowymi. Siedzisko nie będzie pasowało do ram rowerów składanych, elektrycznych i szosowych. Montaż jest realizowany bez pomocy narzędzi. Shotgun ma możliwość regulowania kąta siedziska w zależności od kąta górnej rury. Producent informuje o możliwości zwrotu do 60 dni od daty zakupu. Cena: 150 USD
 


Tyke Toter
Dla dzieci od dwóch do pięciu lat, uchwyt siedziska zgodny ze sztycami o średnicy 27,2 mm i 32 mm, wykonany ze stopu aluminium stosowanego w przemyśle lotniczym. Producent nie zaleca montażu w rowerach składanych i wyposażonych w sztycę amortyzowaną. Cena: 94,99 USD 
 


WeeRide Safe Front Deluxe
Producent informuje o zgodności z większością rowerów z ramą powyżej 16”. WeeRide nie będzie pasował do rowerów z kierownicą typu baranek. Siedzenie oraz oparcie wyściełane miękkim materiałem. Fotelik wyposażony jest w pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa oraz przedni uchwyt z poduszką. Jak informuje WeeRide, maksymalna waga dziecka to 23 kg. 
Cena: 449 zł.
 


Hamax Observer
Dla dzieci od dziewięciu miesięcy do 15 kg. Fotelik mocowany do rury sterowej mostka. Producent oferuje również adapter do sterów a-head. Demontaż realizowany za pomocą szybkozłączki. Wyjmowana wyściółka fotelika, pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa i regulowane podnóżki rozpinane jedną ręką. Jako akcesorium dostępna szyba czołowa chroniąca przed wiatrem, deszczem i owadami. Dostępny w czterech wariantach kolorystycznych wyściółki. Cena: 389,99 zł.
 


iBert by Kazam Safe-T-Seat 
Dla dzieci od 12 miesięcy do 4 lat. Fotelik mocowany do rury sterowej, blisko kierownicy. Dzięki uniwersalnemu mocowaniu jest kompatybilny z rurami gwintowanymi jak sterówkami a-head. Oparcie nie oferuje pełnego podparcia pleców dziecka. Wyspażony w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. Fotelik nie ma możliwości regulacji położenia podnóżków, maksymalna masa ciała: 17 kg, cena: 109.95 USD.
 


Bobike Go Mini
Mocowany na rurze sterowej. Producent informuje o możliwości montażu na rurach o średnicy 35 mm, a w wypadku zastosowania akcesoryjnego adaptera również do sterów A-head (średnice 22–32 mm). Wyjmowana wyściółka, regulowane podnóżki i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Dostępny w pięciu wersjach kolorystycznych. Do tego modelu dokupić można szybę ochronną i uchwyt imitujący kierownicę. Nośność 9–15 kg. Cena: 239 zł. 
 


Belleli Freccia Sport Fix
Fotelik montowany do główki ramy. Producent informuje o obsłudze rur o średnicy 30–55 mm. Siedzisko wyściełane miękkim, łatwym w pielęgnacji materiałem, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla dziecka i zintegrowany uchwyt na rączki. Regulowana wysokość podnóżków. Maksymalna masa dziecka 15 kg. Cena: 225 zł. 
 


Urban Iki Front seat
Dla dzieci od dziewięciu miesięcy do 15 kg. Fotelik mocowany na rurze sterowej widelca. Obsługuje średnice 20–28 mm, dostępny również adapter do sterów a-head. Montaż i demontaż szybkozłączką. Wyposażony w pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Dostępny w 10 wersjach kolorystycznych. Cena: 55 euro.
 


Thule Yepp Nexxt Mini
Dla dzieci od dziewięciu miesięcy do trzech lat i masie ciała 15 kg. Zgodny z klasyczną rurą sterową i sterami a-head. 
Fotelik ma wyściełane materiałem siedzisko i pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa zapinane magnetyczną klamrą. Regulowane podnóżki i uchwyt imitujący kierownicę wykonany z miękkiego tworzywa. Thule informuje, że wyściółka jest wodoodporna, szybkoschnąca i łatwa do czyszczenia. Na liście akcesoriów dostępna jest szyba ochronna. Dostępny w sześciu wersjach kolorystycznych wyściółki. Cena: 489 zł. 
 

Przypisy