Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

29 kwietnia 2020

NR 39 (Kwiecień 2020)

Oklejać czy nie oklejać?

43

To pytanie od jakiegoś czasu towarzyszy nam przy kupnie nowego roweru lub nowej ramy. Foliom i różnego rodzaju zabezpieczeniom ramy mówimy zdecydowanie „tak”! Dlaczego? Z tego samego powodu, dla którego naklejamy „szkło pancerne” lub folię na ekrany smartfonów i wkładamy je w różnego rodzaju etui. Ładny rower po prostu dłużej będzie ładny – sęk w tym, żeby ochrona była estetyczną wartością dodaną, a nie wręcz przeciwnie.

Ładna i wolna od wgnieceń, zarysowań i odprysków lakieru rama przekłada się istotnie na wyższą jej wartość przy odsprzedaży. Warto więc zabezpieczyć coś, na co czasami wydajemy równowartość nawet trzech czy czterech średnich krajowych. Producenci oferują rozwiązania przeznaczone dla konkretnych rowerów, a więc nie jest to zwykła folia bezbarwna z mozołem naklejana na ramę. Dzisiejsze folie składają się z dwóch lub więcej warstw, w których każda pełni inną funkcję. Z reguły zewnętrzna jest najtwardsza, zabezpieczając przed uszkodzeniami mechanicznymi, wewnętrzne warstwy są miękkie i grubsze – absorbując uderzenia, pomagają rozproszyć ich energię. A jak informuje Bartosz Makówczyński z firmy Bike Protection, kamień wylatujący spod kół może mieć energię nawet stu dżuli. Wiatrówka niewymagająca pozwolenia wyrzuca śrut z lufy z energią 17 dżuli! 
Dlatego wymagania stawiane foliom są dosyć wysokie. Optymalna grubość folii to około 0,150–0,200 mm. Grubsza folia ze względu na swoją sztywność będzie problematyczna przy aplikacji, zwłaszcza że producenci ram rowerowych prezentują coraz nowsze, bardziej skomplikowane kształty. Również klejom stawiane są nietypowe wymagania. Grubość warstwy kleju musi wynosić około 0,300–0,500 mm i mieć niezastygającą, „wiecznie żywą” strukturę, żeby pozwalała przytwierdzić folię do ramy tak, aby jej krawędzie nie odrywały się po bokach np. podczas mycia, a jednocześnie by dało się do ją oderwać po kilku latach. Poniżej prezentujemy sześć produktów, dzięki którym Wasze ramy będą zabezpieczone i dłużej będą  cieszyły ładnym wyglądem.

The Trail

Elementy folii dostarczane w zestawie są uniwersalne. W pudełku znajduje się instrukcja sugerująca, gdzie nakleić dany element. Według producenta opcja Basic pokrywa 50–70% ramy, wersja Pro – 70–90%. Folia ochronna dostępna w dwóch wariantach. Enduro i Enduro Pro to folie o grubości 0,15 mm, przeznaczone do zabezpieczenia ram rowerów jeżdżących w ciężkich warunkach. Enduro liczy 18 gotowych naklejek w zestawie, wersja Pro ma ich 26. Identyczną liczbę elementów zawierają zestawy XC Basic i XC Pro, przeznaczone do ram rowerów szosowych, i XC – do miejskich lub trekkingowych – w tym wypadku folia jest cieńsza (0,07 mm). Jest jeszcze zestaw Enduro E-Bike z folii o grubości 0,15 mm, powiększony o duży element chroniący dolną rurę/baterię. Folie oferowane są w dwóch wersjach: matowej i błyszczącej. Ceny: XC Basic – 35 zł, XC Pro – 49 zł, Enduro Basic – 65 zł, Enduro Pro – 79 zł, Enduro E-Bike – 99 zł.
 


Noso Premium

Folia o grubości 0,17 mm, z systemem samoregeneracji. Dostępna w wersji bły...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy