Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

14 maja 2021

NR 49 (Maj 2021)

LOOK 795 Blade RS Ultegra Di2

52

Wrażenia z jazdy

Look 795 Blade RS 2021 Ultegra di2 to nowa, a raczej odświeżona wersja aerodynamicznego modelu Blade, jaki został nam zaprezentowany przeszło dwa lata temu. Stawiając obok siebie obie wersje, mielibyśmy problem z ich rozróżnieniem. W nowym Blade RS w szczególności postanowiono na życie wewnętrzne. Do laminatu dołożono carbonu z 32% do 63%, a w krytycznych miejscach zastosowano włókna klasy Ultra High Modulus, co pozwoliło zmniejszyć ilość materiału i pocienić ścianki skorupy. Od poprzedniej wersji rama jest lżejsza o 300 g! 
Poprawiono też pozostałe komponenty, takie jak sztyca i przedni widelec, co zaowocowało dodatkowymi 120 g oszczędności w stosunku do poprzednika. A jak te dane odnoszą się do samych odczuć z jazdy? Ku mojemu wielkiemu zadowoleniu, rower pozwala naprawdę na dużą frajdę z drogi pnącej się w górę – choć nie jest to jego naturalne środowisko, czuć, że nie sprawia mu to problemów. Pomimo że testowany przeze mnie egzemplarz musiał się mierzyć z warunkami późnej jesieni, właśnie na kilku upatrzonych segmentach pnących się stromo w górę pozwolił mi na zdobycie KOM-a, z którymi mierzyłem się kilkukrotnie na innych rowerach o zdecydowanie bardziej górskim rodowodzie. Ale dopiero szybka i dynamiczna jazda po płaskim terenie to moment, w którym rower ten po prostu czuje się najlepiej. Doskonałe przyspieszenie i łatwość, z jaką prowadzi się przy wysokich prędkościach, jest naprawdę zaskakująca. Rozkręcenie do wartości przekraczającej 50 km/h i próba utrzymania tej średniej okazała się o wiele łatwiejsza, niż mogłoby się wydawać. Sylwetka, jaką wymusza geometria ramy, jest mocno przesunięta do przodu, przez co może być męcząca w przypadku długich tras, a doświadczenie to potęgowane jest przez słabe tłumienie drgań, co czuć w dłoniach. Gdyby ten mankament nazbyt mocno nam doskwierał, istnieje kilka możliwości na jego zniwelowanie. Nominalnie rower zbudowany jest na komponentach typowo aerodynamicznych, w tym też kierownicy spłaszczonej na górze. Osobiście bardziej doceniam te o przekroju okrągłym i wiem, że w moim przypadku dałoby to wymierną ulgę dla zmęczonych rąk. Na całe szczęście mostek pozwala na montaż dowolnej kierownicy o średnicy 31,8 mm, co przy obecnym trendzie instalowania „zintegrowanych” kokpitów wcale nie jest tak oczywiste. Konstrukcja pozwala również na zainstalowanie bardziej komfortowego ogumienia o szerokości aż do 30 mm, wymiernie zmieniając odczucia z jazdy, jeśli chodzi zarówno o komfort, jak i bezpieczeństwo, zwłaszcza w mariażu z hamulcami tarczowymi.
 

POLECAMY

1. Dzięki poprowadzeniu wszystkich przewodów wewnątrz ramy, rower zyskuje zarówno na estetyce, jak i na aerodynamice.
2. Choć kierownica ma spłaszczony profil, jej przekrój montażowy jest okrągły i w uniwersalnym standardzie 31,8 mm, co pozwala na użycie typowych uchwytów nawigacji/oświetlenia.
3. Nowe koła Look 38D to bardzo ciekawa propozycja wśród kół karbonowych pod hamulec tarczowy, ich zdecydowaną zaletą jest wysoka sztywność i uniwersalność; zarówno do typowo prędkościowych wyzwań, jak i na jazdę po kiepskim asfalcie. Tym bardziej, że tolerancja ramy oraz widelca pozwala na użycie opon o rozmiarze do 30c.

 

Rozmiary: XS, S, M (rozmiar testowany), L, XL; * podana wartość nie uwzględnia 30 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy
W wydania bB#7/2019 opublikowaliśmy test poprzedniej wersji Blade RS Disc. Geoemtrycznie nowa wersja nie zmieniła się względem poprzedniej. Sylwetka jest bardzo zwarta i wymuszająca aerodynamikę pozycji, jednak dzięki możliwości personalizacji ustawień – odwracany offset jarzma siodła oraz gamę różnej długości mostków, można dopasować ją do potrzeb konkretnego stylu jazdy, także triathlonu i TT.

 


Pomiar sztywności, jaki uzyskaliśmy w warunkach laboratoryjnych dla nowej odsłony Looka Blade RS jest dużym zaskoczeniem. Niestety na niekorzyść w porównaniu do poprzedniej generacji. Nowa odsłona ewidentnie utraciła coś więcej niż wagę. Osiągane w laboratorium wartości są niemal dwukrotnie niższe niż model z 2019 roku! W warunkach testu drogowego nie doświadczyłem dużych odchyleń, a transfer energii miał właściwy przebieg.

Osprzęt

Rama: carbon VHM | Przedni widelec: carbon VHM | Koła: Look R 38D (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Continental 5000 TL 700x25C (305 g, dętka 79 g) | Korby: Shimano Ultegra FC-R8000 52/36 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Token Ninja BB 386 | Kaseta: Shimano Ultegra CS-R8000 (11–30) 11-rz. | Łańcuch: Shimano CN-HG601 | Przerzutka przód: Shimano Ultegra Di2 FD-R8050 | Przerzutka tył: Shimano Ultegra Di2 RD-R8050-SS | Manetki: Shimano Ultegra Di2 ST-R8025 | Hamulce: Shimano Ultegra BR-R8070, tarcze Shimano SM-RT800 160/140 mm | Kierownica: Look ADH 2.1 carbon, 420/430 mm, zasięg 87 mm, głębokość 135 mm | Wspornik kierownicy: Look ADS, 115 mm | Wspornik siodełka: Look Aeropost 3 carbon, 400 mm | Siodełko: Look by San Marco Short

Look wraz z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy