Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

5 marca 2021

NR 47 (Marzec 2021)

LOOK 765 Optimum+ Ultegra Disc

0 315

Wrażenia z jazdy

765 Optimum+, najbardziej uniwersalna szosówka w całej gamie producenta – wstyd się przyznać, ale to moje pierwsze spotkanie z francuską marką, która od lat rozpala zmysły wielu fanów kolarskiego świata. Mogę tylko powiedzieć, że było to idealne zrządzenie losu, bo wsiadłem na niego bez żadnych przekonań i uprzedzeń. Po listopadowym tygodniu spędzonym z tym rowerem mogę śmiało stwierdzić, że jest to najbardziej uniwersalna maszyna, z jaką miałem do czynienia i dzięki niej musiałem przedefiniować stwierdzenie, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Rower broni się niemal w każdych warunkach. Wersja testowa pozwoliła mi to na swobodną jazdę w warunkach suchej, asfaltowej i gładkiej drogi, ale też po podmokłej, szutrowej i bardzo zróżnicowanej nawierzchni. Podczas jazdy po mojej klasycznej rundzie szosowej na północnych rubieżach Krakowa, oferującej liczne, ale najczęściej krótkie podjazdy, rower zachowywał się jak typowa szosówka. W warunkach sprintu i przyśpieszania wykazywał się dużą dynamiką i zrywnością, a jednostajna jazda z wyższą prędkością również okazała się bezproblemowa, nawet swobodna. Rozochocony tym jak 765 zachowuje się w warunkach drogowych, postanowiłem spróbować sił poza utwardzonymi drogami, przecież opony 30 mm to bardzo dużo w stosunku do standardowych 25 mm… Wprawdzie wiedząc, że rama może przyjąć aż 42 mm, to już to standardowo zamontowane ogumienie sprawiło, że przejazd drogami, które nigdy nie znalazłyby się w kręgu moich zainteresowań, okazał się bardzo przystępny, wprowadzając bardzo ciekawe urozmaicenie. Jedynie brak znaczącego bieżnikowania powoduje, że podczas wchodzenia w zakręty na mokrym podłożu trakcja gdzieś umyka. Nie psuje to jednak wrażenia, że rower nawet w takich warunkach prowadzi się naprawdę płynnie i w każdej chwili reaguje zgodnie z intencją rowerzysty, zapewniając duży komfort jazdy. Zdecydowanie najgorzej Optimum+ radzi sobie na sztywnych podjazdach. Geometria z wysoko osadzoną sylwetką oraz większa masa roweru zaczynają grać rolę. Producent wydaje się w pełni świadomy tego mankamentu, gdyż w podstawowej konfiguracji otrzymujemy napęd z największą koronką w rozmiarze 32, co zdecydowanie ułatwia życie.
 

POLECAMY

  1. Asymetria tylnego trójkąta ramy podyktowana jest możliwością zastosowania różnych rodzajów napędu 1x/2x w zależności od predyspozycji oraz stosowania ogumienia o niestandardowej szerokości.
  2. Tylny widelec został zaprojektowany w systemie 3D Wave, tj. w zmiennej grubości rurek, dla lepszego pochłaniania wibracji. 
  3. Wejścia linek i pancerzy do ramy są tak usytuowane, że konieczne jest zastosowanie mało estetycznej naklejki ochronnej, która i tak nie do końca spełnia swoje zadanie, przez co pancerze często ocierają o główkę i się obijają, generując nieprzyjemne dźwięki. Wersja kolorystyczna czarny mat wygląda bardzo dobrze i spójnie, niestety nawet w dobrych warunkach atmosferycznych bardzo szybko pojawiają się na niej kurz i zabrudzenia, które trudno usunąć.
     
Rozmiary: XS, S, M, L (rozmiar testowany), XL; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 30 mm podkładek;** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Nowa platforma, jaką jest rama Look 765 Optimum+, jest niesamowicie uniwersalna. Sprawdzi się przede wszystkim u poszukujących jednego roweru, dzięki któremu można czerpać przyjemność z jazdy w różnych sytuacjach. Zdecydowanie można zaliczyć go do rowerów typu endurance, bo pozwala na swobodne i komfortowe pokonywanie wielu kilometrów bez zmęczenia wynikającego z nadmiernie obniżonej sylwetki. Pozycja jest bardzo wygodna (współczynniki pozycji wynosi aż 1,6), a w zestawieniu z ogumieniem szosowym  jest bardzo wygodna. Po zmianie opon rower może nabrać zdecydowanie gravelowego charakteru, ale i w tym wypadku geometria ramy działa zdecydowanie na korzyść.

 


W odniesieniu do danych dotyczących sztywności ramy nowy Look prezentuje się znakomicie i wypada zdecydowanie najlepiej spośród porównywalnych rowerów! Co więcej, krzywa naprężeń jest bardzo płaska, co jasno pokazuje, jak bardzo zwarta jest to konstrukcja. Obrazu dopełniają również koła Look R38D, które także okazały się najsztywniejsze spośród testowanych setów proponowanych przez konkurencję. Jak już wspomniałem – czuć, że rower w każdych warunkach drogowych jest gotowy do reakcji, niezależnie od trudności.

Osprzęt

Rama: carbon HM/HR | Przedni widelec: carbon HM/HR | Koła: Look R 38D (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Hutchinson Fusion 5 11Storm Tubeless Ready Performance 700x30C (297 g, dętka 125 g) | Korby: Shimano Ultegra FC-R8000 50/34 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Token Ninja TF38624 | Kaseta: Shimano Ultegra CS-R8000 (11–32) 11-rz. | Łańcuch: Shimano Ultegra CN-HG601 | Przerzutka przód: Shimano Ultegra FD-R8000 | Przerzutka tył: Shimano Ultegra RD-R8000-SS | Manetki: Shimano Ultegra ST-R8000 | Hamulce: Shimano Ultegra R8070, tarcze Shimano SM-RT800 160/140 mm | Kierownica: Look LS2, 420/430 mm, zasięg 80 mm, głębokość 130 mm | Wspornik kierownicy: Look LS2, 110 mm | Łożyska sterów: TH 1i1/8” – 1i1/2” | Wspornik siodełka: Look LS2 carbon, 27,2x350 mm | Siodełko: Look by San Marco

Tym, co najbardziej cieszy w testowanym przeze mnie egzemplarzu jest spójność wszystkich komponentów, które stanowią...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy