Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

17 czerwca 2020

NR 40 (Czerwiec 2020)

LAPIERRE Spicy FIT 5.0

130

Wrażenia z jazdy

Poprzednie wcielenie Spicy wizualnie przywodziło na myśl Dzwonnika z Notre Dame, a z technicznego punku widzenia trudno było się zachwycić czymś wyprzedzającym konkurencję. Odświeżona rama przede wszystkim wygląda znacznie atrakcyjniej, ale oferuje też kilka ciekawych rozwiązań. 
Lapierre skojarzył wielkość koła z rozmiarem ramy, a także ze skokiem zawieszenia. Rozmiary L i XL toczą się na kole 29” i dysponują skokiem 160 mm. Rozmiar S to koło 27,5” i 170 mm zawieszenia. Osoby wpadające w kategorię M mają dowolność wyboru, bo Spicy w tym rozmiarze występuje w obydwu konfiguracjach. My przetestowaliśmy emkę na kole 29”. Pozycja do podjeżdżania jest raczej zrelaksowana, choć o przyczepność na stromiznach nie trzeba walczyć. Jest wygodnie, ale mało efektywnie, bo zawieszenie cały czas gada w rytm obracania korbą. Sprężynowy damper ma przełącznik ograniczający kompresje, co pozwala zaoszczędzić nieco energii. Dodatkowy ból sprawiają dość ciężkie koła. Na zjazdach Spicy wręcz błyszczy. Jest niezwykle reaktywny, doskonale czyta intencje rowerzysty, nie będąc przy tym przesadnie nerwowym. W ciasnych i szybkich zakrętach zachowuje się pewnie i precyzyjnie, wyciągając z rowerzysty absolutnie wszystkie umiejętności. Przy większych prędkościach zachowuje się stabilnie, a dzięki przewidywalnym oponom łatwo wyczuć poślizgi. Zawieszenie jest bardzo czułe na małe nierówności i daje się odczuć jako dość liniowe. Przez mniejsze nierówności o dużej częstotliwości Spicy praktycznie przepływa. To ma też niebagatelny wpływ na przyczepność kół do podłoża. Pomimo sporej masy, rower bardzo chętnie podrywa się do lotu i daje sobą łatwo manewrować. 
 

POLECAMY

 

  1. Sprężynowy damper ma wszystkie potrzebne regulacje, chociaż w rozmiarze M mogłaby się pojawić nieco twardsza sprężyna. Prowadnica łańcucha mocowana wprost do ramy to miły akcent. 
  2. W karbonowej wersji roweru dodano małe wytłoczenie w dolnej rurze, a następnie zaślepiono ją drzwiczkami z tworzywa. To idealne miejsce na zapasową dętkę lub wiatrówkę. 
  3. Choć przewód hamulca jest zgrabnie poprowadzony, to już sam hamulec powinien mieć więcej siły w kontekście możliwości roweru. Adapter hamulca nie jest zintegrowany z ramą, można go wymienić.
     
Rozmiary: 27.5” – S, M; 29” – M (rozmiar testowany), L, XL; * podana wartość nie uwzględnia 25 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy


Spicy jest długi, a jego kąt główki dość płaski. To wpływa na pozytywne zachowanie roweru przy dużych prędkościach. Relatywnie krótki tylny trójkąt może mieć wpływ na świetną pracę roweru w zakrętach. Kąt podsiodłowy jest wypłaszczony, co dokłada swoje 5 groszy do powolności na podjazdach. Wartość reach nie jest przesadnie wielka – wolelibyśmy tutaj ciut więcej milimetrów.
 


Efektywność napędzania którą reprezentuje sztywność tylnej części Lapierre jest ponadprzeciętnie dobra. Zawieszenie jest spoiste w całym badanym przez nas zakresie obciążeń. Nieco gorzej jest ze sztywnością przodu i nie jest to niestety kwestia widelca czy szerokaśnej kierownicy. Testerzy nie raportowali tego deficytu ponieważ niezwykle skutecznie zamaskowały go koła o potwornej wręcz sztywności bocznej.

OSPRZĘT
Rama: carbon | Przedni widelec: Fox 36 Float Performance GRIP 29”, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1997 g) | Damper: Fox DHX2 Performance Elite Coil | Piasty / Obręcze: Lapierre by Fastace DF813 
(15x110 i 12x148 mm) / Mavic EX630 | Opony: Maxxis High Roller DHF EXO TR 2.5WT / High Roller DHR II EXO TR 2.4WT (1063 / 1028 g, dętka 215 g) | Korby: SRAM Descendant 32 z. (170 mm) | Łożyska suportu: SRAM Pressfit | Kaseta: SRAM NX Eagle PG-1230 (11–50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM NX Eagle | Przerzutka tył: SRAM GX Eagle | Manetki: SRAM NX Eagle | Hamulce: SRAM Guide R, tarcze SRAM Centerline 200 mm | Kierownica: LP 6061DB, 780 mm | Wspornik kierownicy: LP Full, 35 mm | Łożyska sterów: FSA 1i1/8” – 1i1/2” | Wspornik siodełka: LP 7075 Dropper 120 mm, 31,6 mm | Siodełko: Lapierre by Velo

Lapierre oferuje Spicy w trzech odmianach karbonowych i jednej aluminiowej. Testowany 5.0 to najtańszy z karbonowych modeli. Napęd złożony na komponentach NX z przerzutką GX dla podbicia stawki to niemiłe zagranie. Wolelibyśmy pełną grupę GX przy tym budżecie, a przynajmniej kasetę o pełnym zakresie 500%. Zębatka 32 z. szczęśliwie kompensuje na zjazdach mniejszy zakres kasety. Hamulce Guide R w rowerze tego kalibru budzą wstręt, Spicy swoimi właściwoś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy