Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

12 sierpnia 2019

NR 33 (Sierpień 2019)

Kross Vento 6.0 Lady

0 92

Wrażenia z jazdy

Wyjeżdżając z miasta, przedzieram się przez zapomniane okolice nowohuckiego kombinatu, przecinam liczne, dawno już nieużywane tory kolejowe, małe uliczki z nawierzchnią mocno nadgryzioną zębem czasu i drogi, których nazw nikt już nie pamięta. Kurczowo trzymam się kierownicy, wypatrując gładkiego asfaltu, i z nieukrywanym zadowoleniem stwierdzam, że Vento w takich warunkach naprawdę dobrze sobie radzi. Carbonowa rama dzielnie tłumi drobne nierówności, pozwalając mi gładko przemieszczać się przez postindustrialny krajobraz. Jedyne, co wzbudza mój niepokój, to zachowanie roweru Vento, który przy omijaniu większych nierówności i dziur w nawierzchni sprawia wrażenie lekkiego braku stabilności. To, niestety, skutek bardzo płaskiego kąta główki, który sprawia, że rower niechętnie inicjuje skręt. Wymaga to więcej zdecydowania niż w innych szosówkach. Niestety, łatwo też przesadzić, bo po przekroczeniu pewnego punktu rower zaczyna pogłębiać skręt, co wymaga mocnej kontry. Docieram do gładkiego asfaltu. Droga wije się wśród różnokolorowych pól uprawnych i wręcz zaprasza do prawdziwej szosowej przygody. Vento się uspokaja, przyspieszam, płynnie zmieniając przełożenia. Przy stosunkowo niewielkim zakresie kasety biegi są ciasno stopniowane, ale też twarde, po cichu gratuluję sobie determinacji i zimy spędzonej na trenażerze. Jednak na wyjazd w góry zmieniłabym kasetę na 12–28 a może nawet 11–32 z. Przyjemność z jazdy nabiera nowego znaczenia, bo Kross okazuje się bardzo sprawną maszyną do ścigania. Geometria wymusza pochyloną, sportową pozycję, pozwalając na dynamiczną jazdę, ale bez nadmiernego obciążania kręgosłupa. Liczne krótkie podjazdy najłatwiej pokonuje się w pozycji stojącej, nawet jeśli wymagają wzmożonego wysiłku.

Za mną długi zjazd, na którym się okazuje, że moc hamulców jest trochę za mała, abym mogła czuć się w pełni swobodnie, pędząc w dół gładkim asfaltem. Muszę brać na nie poprawkę. Na szczęście nie odbiera mi to przyjemności z jazdy i powoli zbliżam się do końca testowej pętli. Podnoszę się, prostuję kręgosłup, spokojnie łapię kolejny głęboki wdech i przekładam ręce z dolnego chwytu. Jej opływowy, lekko spłaszczony odcinek bliżej mostka na pewno wpływa na aerodynamikę i dopełnia całości pod kątem estetycznym, ale ogranicza komfort górnego chwytu. Przesuwam ręce minimalnie na zewnątrz – drobna niedogodność nie wpływa na mój ogólnie dobry nastrój i odpowiednio wysoki poziom endorfin.
 

 

  1. Podobno pierwsze wrażenie zostaje z nami na długo, również to wizualne. Patrząc na Vento, trudno się z tym nie zgodzić. Masywne elementy ramy łączące się w delikatną i lekką konstrukcję, miejscami o prostokątnym przekroju, to przykład wyjątkowo estetycznego wykończenia charakteryzującego się dbałością o każdy szczegół. Matowy ciemny granat z seledynowymi detalami i głęboko fioletowy znak firmowy Kross to połączenie kobiecej elegancji i stylu z typowo sportowym zacięciem, a przy okazji dowód na to, że to, co damskie, wcale nie musi być różowe.
  2. Dzięki ultracienkim rurkom podsiodłowym rama Vento tak dobrze radzi sobie z tłumieniem drgań. 

 

Ostatni test to wniesienie roweru na trzecie piętro. Podnoszę go jedną ręką i mile zaskoczona w myślach powtarzam po raz kolejny, że to przecież carbon. Pokonując kolejne półpiętro, myślę o najbliższym rekreacyjnym starcie w wyścigu szosowym. Chciałabym zabrać na niego Vento.

GEOMETRIA 5999 zł | Kross, www.kross.pl
 

Rozmiary: DXS (rozmiar testowany), DS, DM, DL ; * mostek na +/-, podana wartość nie uwzględnia 15 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

To, co rzuca się w oczy w pierwszej geometrii, to bardzo płaski kąt główki ramy. Za jego sprawą ciąg widelca jest też większy o ok. 20 mm niż normalnie w szosówkach. Po części jest to spowodowane tym, że testowaliśmy naprawdę mały rozmiar ramy, co często mocno zaburza geometrię. Jednak w większych rozmiarach kąt główki również należy do „spokojnych” i nie przekracza 71,5°. Współczynnik pozycji poniżej 1,4 oznacza, że nie ma żartów – Level to nie spacerowy wózek tylko pocisk: niski i bardzo krótki. 


SZTWYNOŚCI
 


Sztywność ramy wypada poniżej poziomu konkurencji, jednak lekkie zawodniczki nie mają powodów do obaw, Vento 6.0 Lady wystarczy, nawet jeżeli generujecie ponad 300 W… lewą nogą. Precyzja sterowania, wynikająca ze sztywności zarówno układu kierowniczego, jak i przedniego koła...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy