Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

7 sierpnia 2020

NR 42 (Sierpień 2020)

HAIBIKE XDURO All-Mtn 3.0

58

Wrażenia z jazdy

Testując kolejny rower niemieckiej marki, da się zauważyć, że są one przeznaczone dla amatora bo dają mu duże rezerwy bezpieczeństwa, a do tego wyglądają na odporne na salwy artyleryjskie. Kuloodporność to za mało powiedziane. Ramy Haibike’a zawsze można rozpoznać, nawet z zamkniętymi oczami – mają one bowiem charakterystyczny garb na górnej rurze oraz spore przekroje rur. Pogodzenie baterii, silnika i zawieszenia spowodowało powstanie pustej przestrzeni w dolnej części ramy i aż się prosi, by wykorzystać „dziurę” na schowek na narzędzia. Damper jest umieszczony dość blisko rury podsiodłowej. Dodatkowe elementy ramy okalające damper mają zarówno wzmocnić łączenie rur w tym miejscu, jak i służyć ochronie dampera. Niestety, problemem jest to, że przyciąga i gromadzi ono masy błota. Niby jest tam szpara odprowadzająca wodę na spód ramy, ale jest ona tak wąska, że zatyka ją nawet zebrane kołami leśne igliwie. Pozycja jest wyprostowana, choć bardzo stromy kąt podsiodłowy to nie moja bajka, chociaż na stromych podjazdach w siodle dawał przedniemu kołu lepsze dociążenie. Oklepany zestaw opon Maxxisa nie zawodzi przyczepnością, a miksowanie rozmiaru kół przedniemu daje dobry kąt natarcia na przeszkody, natomiast szersza opona z tyłu czyni cuda przy hamowaniu. Podstawowe zawieszenie RockShox wybiera bardzo płynnie, nie czuć może wielkiej skoczności, jest bardziej pluszowe. Yari z komorą DebonAir to – jakby nie było – poziom Pika sprzed ewolucji, więc jest dobrze. Sugeruję jednak przekręcić pokrętło tłumienia kompresu, żeby widelec nie zapadał się za szybko na progach czy skokach z małych dropów. Cechą, która mi przeszkadzała, była niestabilność przy manewrach w ciaśniejszych zakrętach. Długi tył plus bateria, która podnosi środek ciężkości, potrafią zakłócić linię przejazdu i człowiek zaczyna szukać podparcia. Da się do tego przyzwyczaić 
i nauczyć z tym żyć. Zużycie energii jest zapewne jak w każdym innym dużym e-bike’u, tyle że bateria 625 Wh daje taki zasięg, że opcjonalny Range Extender przyda się tylko wtedy, gdy chcemy w niedzielę pojeździć po trasach Velo Małopolska z nalotem 150 km i więcej. Silnik nadal testowaliśmy z momentem 75 Nm, ale podczas trwania testu Bosch ogłosił aktualizację i można mieć 85 Nm. Czy 75 Nm to mało? Nie. Doskonały obecnie tryb eMTB zmieniający płynnie poziom wspomagania pozwala zapomnieć o innych trybach i był w zasadzie jedynym, którego używałem, pozwalając podjeżdżać zarówno pod strome ściany, jak i trochę się przy tym zmęczyć.
 

POLECAMY

Rozmiary: S, M (rozmiar testowany), L, XL; * podana wartość nie uwzględnia 30 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Zauważyłem, że kąt rury podsiodłowej jest stromy, ale dopiero po spojrzeniu na pomiary – 77° mnie przeraziło. Dla mnie maks to 75°, więc musisz się przejechać, zanim go kupisz. Wahacz nie jest bardzo długi, bo 455 mm w elektryku mnie nie poraża, jednak nieduży reach nie daje idealnego rozkładu masy, a krótka górna rura będąca konsekwencją stromej podsiodłówki bardzo przybliżą nas do kierownicy. Dobrze, że 50 mm mostek oddala kolana od kokpitu.

 

 1. Bosch Gen.4 to powrót do solidności Niemców. Mały, mocny, nie za głośny i z małym oporem wewnętrznym. Sprytnie obrócony daje miejsce na długie baterie.

 

 2. Yari idealnie wpisuje się w charakter roweru, jest łatwy w regulacji i odpowiednio sztywny.

 

3. Szyna MRS (na dolnej rurze) daje możliwość montażu Range Extendera i podpięcie dodatkowego akumulatora 625 Wh. Ciekawa opcja pozwalającą na dwukrotne zwiększenie zasięgu roweru za ok. 900 euro (99,99 euro – Range Extender, ok. 800 euro – akumulator). MRS możemy wykorzystywać również do montażu dedykowanych toreb na mały bagaż uchwytów na zapięcie lub koszyków na bidon. Te ostatnie niestesty też trzeba dokupić. Jak widać na zdjęciu, gniazdo ładowania jest usytuowane wygodnie i bezpiecznie przy główce ramy. 

 

Osprzęt

Rama: aluminium | Przedni widelec: Rock Shox Yari RC DebonAir | Damper: RockShox Deluxe Select Plus | Piasty / Obręcze: Haibike The Hub++ (15x110 i 12x148 mm) / Rodi Tryp 30 | Opony: Maxxis Minion DHF II EXO TR 29x2.5WT / Maxxis DHR II EXO TR 27.5x2.8” | Korby: Haibike The Crank ++, 38 z. (160 mm) | Kaseta: SRAM SX Eagle PD-1210 (11–50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM SX Eagle | Przerzutka tył: SRAM SX Eagle | Manetki: SRAM SX Eagle e-MTB | Hamulce: Magura MT5, Magura MDR-C 203 mm | Kierownica: Haibike The Bar++, 780 mm | Wspornik kierownicy: Haibike The Stem2, 50 mm | Łożyska sterów: Feimin 1i1/8” – 1l1/2” | Wspornik s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy