Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

13 lipca 2020

NR 41 (Lipiec 2020)

CUBE Stereo 170 Race 29

42

Wrażenia z jazdy

Jeśli chodzi o stylistykę Stereo, to trudno odmówić projektantom Cube konsekwencji na przestrzeni kolejnych modeli. Również właściwości jezdne mówią tym samym językiem, niezależnie od roku modelowego. Koncepcyjnie Stereo zawsze było rowerem ścieżkowym, czasem z mniejszym, a czasem z większym skokiem zawieszenia. Widząc dopisek 170, można pomyśleć, że zgodnie z panującymi trendami, Cube skręcił ze swoją endurówką w stronę minizjazdówki i czar prysł. Nic bardziej mylnego! Już na pierwszym podjeździe czuć, że żyły Stereo pompują tę samą krew, co przodkowie. Pod górę jedzie się bardzo wygodnie, pozycja raczej nie pobudza do sprintów, choć nie można mu zarzucić braku efektywności. Dość aktywne zawieszenie można zablokować „na beton”, jednak na trudnych technicznie podjazdach wygenerowana przez nie przyczepność tylnego koła będzie niezastąpiona. Co ciekawe, mimo zrelaksowanej pozycji i dość wysoko umieszczonej kierownicy, na dużych stromiznach Cube nie miał tendencji do podnoszenia przedniego koła. Na szczycie góry znajdziemy się może i później, ale za to bez żadnych przygód. Neutralna pozycja za kokpitem przekłada się na stabilne i pewne pokonywanie zakrętów. Bardzo łatwo jest przewidzieć ewentualny uślizg kół i w porę zareagować. Mimo dużego koła i potężnego skoku zawieszenia, skrętu nie trzeba inicjować całym ciałem, Stereo precyzyjnie reaguje na większość zamiarów rowerzysty. Żywiołowość roweru daje masę frajdy podczas lotu, łatwo nim wymanewrować w miejsce lądowania, a wszelkie wpadki bierze na siebie tęgie zawieszenie. Nerwowość roweru lekko przeszkadza w długich i szybkich łukach, choć w takich warunkach pewności dodają świetne opony Maxxisa. Duże stromizny Cube pokonuje wyjątkowo dobrze, to właśnie w takich warunkach 170 mm zawieszenie świeci swoim pełnym blaskiem. Czy warto wozić tyle skoku ze sobą dla tych kilkudziesięciu sekund ścianek w skali całej przejażdżki? Wątpliwości są namacalne, tym bardziej że rower zachował swój ścieżkowy charakter, zamiast pójść w stronę miniDH na wzór nowego Enduro od Specialized. Jesteśmy przekonani, że 160 mm byłoby idealnym wyważeniem, a rower miałby więcej do powiedzenia na podjazdach. 
 

 1. Sztyca Cube sprawuje się bez zarzutów – działa płynnie i bez żadnych dźwięków. Ma też doskonale wyprofilowaną manetkę. Siodło jest wygodne, kilka godzin jazdy nie powoduje żadnego dyskomforu.

 

 2. Opony w oplocie 120 TPI to bardzo miły akcent. Assegai generuje ogromne ilości przyczepności, choć porównując do Miniona DHF, toczy się nieco gorzej. 
3. Cube zaplanował montaż dampera ze sprężyną i przygotował dodatkowe mocowania, zmieniające charakterystykę zawieszenia. Pomysł jest naprawdę dobry, a przy okazji można też eksperymentować z zawieszeniem w obrębie jednego dampera, przekręcając go w różne konfiguracje.

 

Rozmiary: 18” (rozmiar testowany), 20”, 22”; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Deklaracje producenta pokrywają się z naszymi pomiarami. Płaska główka robi, co może w kwestii stabilności roweru, jednak długość ramy przeważa całokształt na bardziej zabawową stronę. Krótka górna rura generuje spokojną pozycję, a stroma podsiodłówka pozwala na efektywne pedałowanie. 

 


Wykres efektywności napędzania podkreśla spoistość wahacza i jak pokazuje krzywa przekracza możliwości czterozawiasowców z ogniwem Horsta (NS). Wraz ze wzrostem obciążeń spada ale wciąż punktuje konkurentów. Jeśli chodzi o jakość prowadzenia to Cube mieści się w normie, ale szału nie ma. Zaskuje niska sztywność kół jak na tą klasę roweru, w czasie testu nic się z nimi nie wydarzyło ale w dłuższej eksploatacji będą wymagały częstych kontroli.
 

Osprzęt

Rama: aluminium HPA | Przedni widelec: Fox 36 Float Performance 29 GRIP, aluminiowa stożkowa rura sterowa (2004 g) | Damper: Fox Float DPX2 EVOL | Koła: Newman Evolution SL A.30 (15x110 i 12x148 mm) | Opony: Maxxis Assegai MaxxTerra 3C EXO+ TR 29x2.5WT / Maxxis Mini...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy