Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

25 listopada 2021

NR 55 (Listopad 2021)

Chudnij z głową na rowerze

0 315

Dlaczego rower?

Jazda na rowerze jest skutecznym sposobem na redukcję masy ciała. Nie obciąża stawów, dlatego jest aktywnością fizyczną odpowiednią dla każdej grupy wiekowej, w tym dzieci, seniorów oraz dla osób z nadwagą. Rower daje wiele możliwości. Jazda rowerem może stać się sposobem zarówno na dojazdy do pracy, na zakupy, do znajomych, jak i na spędzanie wolnego czasu i odpoczynek. Zastąpienie samochodu rowerem zapewni regularną aktywność fizyczną, poprawi kondycję oraz nastrój. Systematyczna jazda na rowerze dotleni komórki oraz wzmocni odporność, poprawi funkcjonowanie układu oddechowego i krwionoś­nego. Czy to wystarczy, żeby zredukować masę ciała? Jak często i długo trzeba jeździć rowerem, by schudnąć? Czy należy również zmienić dietę?

POLECAMY

Jazda rowerem a redukcja masy ciała?

Do jazdy na rowerze można podejść w dwojaki sposób: rekreacyjnie i profesjonalnie. Profesjonalna jazda rowerem zakłada pewien plan treningowy i zbilansowaną dietę. Sposób ten pozwala na kontrolowaną redukcję masy ciała i maksymalne wykorzystanie sił organizmu. Jazda rekreacyjna zakłada regularne przejażdżki rowerowe oraz racjonalną i zdrową dietę.
Spokojna, np. 30-minutowa, jazda rowerem pozwala spalić około 150 kcal. 
Załóżmy, że tyle zajmuje Ci codzienny dojazd do pracy w jedną stronę. W dwie strony to już 300 spalonych kcal! Redukcja 1 kg masy ciała wymaga spalenia około 7000 kcal, czyli przy aktywności fizycznej w formie codziennych dojazdów do pracy zajmie to około miesiąca (oczywiście, jeżeli nie będziesz przekraczać swojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego). Zwiększenie częstotliwości wycieczek rowerowych pozwoli Ci na przyspieszenie redukcji masy ciała. Osoby czujące się pewnie na rowerze oraz w dobrej kondycji mogą zwiększyć tempo jazdy na rowerze do ponad 20 km/h. Takie tempo podwaja liczbę spalonych kalorii w ciągu godziny, spalimy wówczas około 500–600 kcal.
Jazda rowerem sprzyja utracie tłuszczu zlokalizowanego na brzuchu oraz udach, skutecznie modeluje ciało. Rower wzmacnia organizm, poprawia wytrzymałość mięśni oraz kondycję. Jazda rowerem idealnie przygotowuje organizm do uprawiania bardziej wymagających sportów, np. biegania.

Ile jeździć, żeby schudnąć?

Powinieneś zacząć od takiego dystansu, prędkości i długości jazdy, na jakie pozwala wydolność Twojego organizmu. Na początku przygody z rowerem czy innym sportem nie należy się przeciążać. To bardzo ważne, by jeździć regularnie, a nie intensywnie. Dobrze jest działać z zarysowanym planem, co umożliwi łatwiejszą, efektywniejszą i przyjemniejszą redukcję masy ciała. Pamiętaj, że często przed rozpoczęciem regularnych jazd rowerem Twoje ciało mogło być zastane, więc jego nagłe przeciążenie może wiązać się z bólem i zniechęceniem. Początki będą trudne!
Jazda rowerem minimum 30 minut pozwala na rozpoczęcie procesu spalania tkanki tłuszczowej. Godzina umiarkowanie intensywnej jazdy rowerem w stałym tempie, będzie optymalna na początek każdej rowerowej przygody. Idealnie, jeśli rower może zastąpić jazdę samochodem, np. do pracy, na zakupy. Jeśli jest to niemożliwe, to regularna i sumienna jazda minimum trzy razy w tygodniu przyniesie oczekiwane efekty. Redukując masę ciała, należy pamiętać o swoim zdrowiu. Nie należy przeciążać swojego organizmu, gdyż może to doprowadzić do kontuzji.

Efekty jazdy na rowerze

Korzyści z jazdy rowerem odczujesz szybko. Już po pierwszych tygodniach poprawi się Twoja wydolność, co przy nadwadze poprawi komfort wykonywania codziennych czynności. Jazda na rowerze zwiększa pojemność płuc, a krew staje się lepiej natleniona. Poprawia się samopoczucie, ma się wrażenie nowej energii, poprawia się humor i wzrasta wigor. Jazda rowerem obniża również ciśnienie spoczynkowe, co zmniejsza ryzyko zawałów i udarów. Jazda rowerem dotlenia mózg, dzięki temu praca staje się efektywniejsza, ludzie jeżdżący rowerem lepiej radzą sobie w sytuacjach stresowych oraz są pogodniejsi. Jazda rowerem może przedłużyć życie o kilka lat.

Pamiętaj o nawodnieniu

Wysiłek fizyczny powoduje, iż wzrasta zapotrzebowanie na płyny. Przy długotrwałym i wzmożonym wysiłku dobrym pomysłem są napoje izotoniczne. Dla osób uprawiających umiarkowaną aktywność fizyczną wystarczy nawadnianie organizmu wodą z cytryną lub innym cytrusem.
W upalne dni rowerzyści często sięgają po piwo, które ma ugasić pragnienie. Niestety jest to zgubne z kilku powodów. Piwo to zbędne kalorie – trudniej będzie zachodził proces odchudzania, poza tym piwo odwadnia. Dobrym napojem węglowodanowym, dającym szybkim zastrzyk energii będzie woda z miodem i cytryną.

Pamiętaj o zasadach zdrowego żywienia

Metabolizm niewątpliwie przyspiesza dzięki aktywności fizycznej. Ruch buduje mięśnie, które szybciej niż tkanka tłuszczowa „spalają kalorie”. Ale czy tylko?
Należy pamiętać, że jedzenie również napędza metabolizm. Regularne, wartościowe, zdrowe i urozmaicone posiłki to podstawa przy racjonalnym żywieniu. Poranne śniadanie to b...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy