Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery , Otwarty dostęp

3 marca 2020

NR 38 (Marzec 2020)

Cannondale SuperSix EVO Carbon Disc Force eTap AXS

232

Wrażenia z jazdy


Nowe wcielenie „górskiej” szosówki (altitude) przeszło gruntowną przebudowę. Wizualnie rama wygląda bardzo nowocześnie i przypadła mi do gustu. Spore przekroje, nisko biegnące górne rurki tylnego trójkąta czy zintegrowany kokpit muszą się podobać. Cannondale próbuje łączyć dwie kategorie rowerów: aero i altitude, a testy przeprowadzone przez producenta pokazują, że SuperSix ma zaoszczędzić 30 W przy prędkości 48 km/h w stosunku do poprzedniej wersji. Można powiedzieć, że to sporo, przy czym w naszej opinii porównanie przy tak szybkiej jeździe nie ma dużego znaczenia nawet dla zawodowców, którzy solo rzadko kiedy osiągają takie prędkości. Pierwsze kilometry na tym rowerze pokazały, że można ustawić bardzo wygodną, wręcz długodystansową pozycję, co bez wątpienia jest atutem SuperSix. Ale jest to rower do ścigania i ważną sprawą jest to, ile można z tej geometrii wykrzesać. Po zdjęciu wszystkich podkładek pod mostkiem pozycja może być całkiem sportowa, choć w porównaniu z poprzednią wersją, testowana maszyna wyraźnie złagodniała. Pozycja jest wyższa i krótsza, przez co być może efektywność jazdy jest mniejsza, ale dużo wygodniej pokonuje się długie dystanse. W płaskim terenie Cannondale radzi sobie bardzo dobrze, poprawiona aerodynamika i głęboka kierownica (która wyraźnie obniża pozycję) sprawiają, że łatwo jest utrzymać wysoką prędkość. Przy finiszach czy nagłych zmianach tempa kokpit pozostaje niewzruszony i jest bardzo sztywny.

Zastosowana oś Speed Release z jednostronnie wyciętym hakiem (patrz zdjęcie) pozwala wyciągnąć koło bez całkowitego wykręcania osi z obu haków. Umożliwia to wymianę koła szybszą niż przy szybkozamykaczu i całkowicie wkręcanej ośce. Daje też bardzo wysoką sztywność połączenia, tak ważną przy hamulcach tarczowych.

 

Masywny mostek bez wątpienia jest bardzo sztywny, ale nie daje możliwości pełnego ukrycia kabli i zwłaszcza w wersjach z napędem sterowanym bowdenami wygląda nieładnie i mało aerodynamicznie. My zauważyliśmy też, że jest bardzo ciężki. Wady te równoważy znakomity wygląd oraz kapitalny wręcz zakres regulacji. Zastosowane podkładki wyglądają bardzo ładnie i pasują do estetyki ramy. Płaska kierownica ma przykręcany od góry uchwyt na licznik – mimo że trochę odstaje w górę, daje bardzo dobrą czytelność ekranu. To jedyna opcja, ponieważ przez charakterystyczny kształt nie ma możliwości zastosowania innego uchwytu.

 

 Na wyposażeniu roweru jest czujnik prędkości, który z pewnością się przyda do zbierania precyzyjnych danych z treningu. GPS bardzo często zaniża dane, kiedy jedziemy np. w zalesionym terenie. Świetnie, że czujnik jest w standardzie.

 

 

Wszystko dzięki temu, że mostek jest bardzo masywny, a kierownica nie ustępuje i również jest mocna. Aplikując w korby moc maksymalną, wyczuwa się jednak lekką pracę ramy. Całość nie sprawia wrażenia granitowego monolitu. Na podjeździe SuperSix jest poręczny i kompaktowy, pozwala łatwo przejść z pozycji siedzącej do stojącej. Nagłe zmiany tempa przychodzą stosunkowo łatwo. Pokonywanie podjazdów zdecydowanie ułatwia fenomenalny napęd SRAM Force AXS, który ma ogromny zakres przełożeń i większość wzniesień w polskich górach pokonasz z blatu. Precyzja i łatwość obsługi jest na bardzo wysokim poziomie. Z kolei osiągana prędkość, zwłaszcza na co bardziej stromych podjazdach, jest dość przeciętna, czego powodem jest wysoka masa kompletnego roweru. Ma to również wpływ na dynamikę roweru. Na zjazdach rower wykazuje się sporą zwinnością, ale tylko przy najniższym ustawieniu kokpitu. Hamulce tarczowe dają dużą pewność i bezpieczeństwo przy pokonywaniu ostrych nawrotów, tym bardziej że te ze stajni SRAM mają bardzo dużą moc kosztem niewiele gorszej modulacji względem tak popularnych hamulców Shimano. Trzeba zawrócić uwagę na wysoką zdolność pochłania drgań. Mimo że jestem na co dzień rozpieszczany, jeżdżąc na bawełnianych szytkach, które dają więcej komfortu niż wszystkie systemy stosowane w ramach razem wzięte, to Cannondale miło mnie zaskoczył. Nowa sztyca, mimo że nie jest okrągła i ma wyraźnie większy przekrój, na większych nierównościach też daje poczuć, że się ugina.

 

 Rozmiary: 44, 48, 51, 54, 56 (rozmiar testowany), 58, 60, 62 cm; * podana wartość nie uwzględnia 30 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Rower ma umiarkowanie wyczynową geometrię, ale dzięki temu jest bardziej uniwersalny, więc będzie odpowiedni dla szerszego grona odbiorców, a pokonanie dłuższego dystansu nie powoduje bólu w plecach. Nie do końca potwierdza to długa górna rura, ale jeśli spojrzymy na parametr stack czy reach, z łatwością znajdziemy niższe i dłuższe rowery (chociażby poprzedni model). Z kolei stosunek stack do reach wynosi 1,47, mieści się zatem w przedziale rowerów z kategorii sport. Dzięki temu na krętych trasach rower prowadzi się intuicyjnie. Zdziwiła nas zastosowana kierownica – szerokość 440 mm zazwyczaj stosowana jest w największych rozmiarach, w rozmiarach takich jak testowany stosuje się 420 mm. Moje doświadczenie podpowiada zresztą, że i tak zdecydowana większość kierownic podczas fittingu wykonywanego po zakupie nowego roweru wymieniana jest na węższe niż seryjne. 

 

 

OSPRZĘT

Rama: carbon BallisTec | Przedni widelec: carbon BallisTec, carbonowa rura sterowa | Koła: Cannondale HollowGram 35 (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Vittoria Rubino Pro Bright Black 700x25C (252 g, dętka 121 g) | Korby: SRAM Force eTap AXS 48/35 z. | Łożyska suportu: SRAM PF30 | Kaseta: SRAM XG-1270 (10–33) 12-rz. | Łańcuch: SRAM Force eTap AXS | Przerzutka przód: SRAM Force eTap AXS | Przerzutka tył: SRAM Force eTap AXS | Manetki: SRAM Force eTap AXS HRD | Hamulce: SRAM Force eTap AXS, tarcze SRAM Centerline 160 mm | Kierownica: HollowGram SystemBar SAVE, 440 mm, zasięg 112 mm, głębokość 145 mm | Wspornik kierownicy: All-New HollowGram KNØT | Łożyska sterów: SuperSix 1i1/8”–1-1/4” |...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy