Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

12 sierpnia 2019

NR 33 (Sierpień 2019)

Cannondale Habit Carbon 3

0 114

Wrażenia z jazdy

Biorąc pod uwagę lata udziwnionych rozwiązań w swoich rowerach, Cannondale stara się udowodnić, że jego projektanci są jednak normalni. W modelu Habit nie znajdziemy widelca Lefty czy rozciąganych damperów, co trochę nie pasuje do napisu „Cannondale”. Mimo to ten niepozorny projekt godnie reprezentuje logotyp marki z tak bogatą historią. 

Względem poprzedniego wcielenia Habit przede wszystkim zrobił się charakterny. Zakwalifikowanie go lekką ręką do grupy ścieżkowców byłoby poprawnym, lecz nieco ignoranckim posunięciem. Rozrywkowość modelu Habit nieco zdradza Minion DHF nawleczony na przednie koło, jednak prawdziwe kły rower pokazuje dopiero w terenie. Geometrię wyliczono tak, że po zajęciu pozycji za kierownicą czujesz się zupełnie neutralnie. Żadna wartość nie jest przekombinowana, co generuje bardzo wygodną pozycję. Taki stan rzeczy procentuje na długich i mozolnych podjazdówkach, choć musimy zaznaczyć, że z uwagi na dość stromy kąt podsiodłowy efektywność podjeżdżania jest bardzo dobra. Zawieszenie nie wymuszało na mnie sięgania do wajchy włączającej platformy w damperze, która, jest umiejscowiona w bardzo wygodnym miejscu. Na zjazdach Habit jest ogólnie stonowanym rowerem. Nie oznacza to, że jest trudny w prowadzeniu – wręcz przeciwnie. Świetnie odczytuje zamiary rowerzysty, a wszystkie manewry wykonuje bardzo przewidywalnie. Duże koła z mięsistymi oponami wybaczają dużo błędów w zakrętach, co tylko zachęca do coraz odważniejszych ruchów. Czterozawiasowy system zawieszenia został tak zestrojony, że mimo 130 mm skoku i moich szczerych chęci nie znalazłem limitu. Względem wyżej zawieszonych rowerów enduro różnica opiera się głównie na małych nierównościach – te Habit raczej zawierza rowerzyście, ewentualnie oponom. 
 

  1. Główka to jedyne miejsce zdradzające markę roweru. Przy tej kolorystyce trzeba się naprawdę przyjrzeć. Mostek ustawiliśmy najniżej, jak się dało, aby nieco usportowić pozycję na podjazdach. Wewnętrzne prowadzenie linek jest świetnie przemyślane, zadbano nawet o miejsce na potencjalny kabel blokady dampera.
  2. Zawieszenie nie jest przesadnie skomplikowane, a zarządzający nim damper Foxa zdaje egzamin. To prosty model, jednak jego fabryczne ustawienia współgrają z charakterem roweru i większości użytkowników wystarczą oferowane regulacje.
  3. Obręcze Stan's Arch oferują 26 mm wewnętrznej szerokości, co jest wartością absolutnie wystarczającą we wszystkich możliwych warunkach. Dwuipółcalowy Minion DHF układa się poprawnie i nie stwarza problemów przy niskim ciśnieniu.

GEOMETRIA  16 999 zł | Aspire, www.cannondalebikes.pl
 

Rozmiary: S, M, L (rozmiar testowany), XL;
* mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 15 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Wartości opisujące ten model są nowoczesne, ale nie ekstrawaganckie, choć wyróżniają się na tle konkurencyjnych konstrukcji. To powoduje niezłe zdolności w trudniejszym terenie. Dla rowerzysty mierzącego powyżej 180 cm testowany rozmiar L jest idealnym wyborem. Baza kół oraz płaski kąt główki to główni sprawcy spokojnego charakteru modelu Habit. Reach jest rozsądny, pozwala przybrać pewną pozycję na zjeździe. Geometrię można zmodyfikować w nieznacznym stopniu, obracając jarzmo, jednak nie do końca ma to sens, bo różnica jest trudna do wychwycenia podczas jazdy.


SZTYWNOŚCI


Habit odnotował bardzo dobry wynik sztywności układu kierowania i nawet słabszy wynik przedniego koła nie ma negatywnego wpływu na precyzję sterowania rowerem. Aluminiowy wahacz przytwierdzony do carbonowego przedniego trójkąta to, jak się okazało, solidna konstrukcja, która odstawiła konkurencję na polu efektywności napędzania. Niemal równoległa do osi x charakterystyka to nieczęsty widok w naszym laboratorium. 

OSPRZĘT

Rama: carbon | Przedni widelec: Fox 34 Float Performance GRIP, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1981 g) | Damper: Fox Float Performance DPS | Piasty / Obręcze: Formula (15x110 i 12x148 mm) / Stan's No Tube Arch S1 | Opony: Maxxis Minion DHF EXO TR 29x2.5”WT / Maxxis High Roller II EXO TR 29x2.3” (1063 g, dętka 154 g) | Korby: Truvativ Stylo 6K 30 z. (175 mm) | Łoż...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy