Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

15 lipca 2019

NR 32 (Lipiec 2019)

Cannodale Topstone Disc SE Apex 1

0 130

Wrażenia z jazdy

Moda na gravele trwa w najlepsze, a producenci starają się zaspokoić gusta klientów. Ciekawie wygląda oferta Cannondale, który postanowił rozszerzyć gamę swoich produktów w tej klasie o model Topstone – dostępny w trzech wersjach z aluminiową i w pięciu wersjach z karbonową ramą. Sporą dywersyfikację widać też w samej grupie. Wystarczą jedno spojrzenie na specyfikację i krótka przejażdżka, żeby dojść do wniosku, że Topstone Apex, który trafił w nasze ręce, jest przeznaczony do najtrudniejszych zastosowań. Pozycja, którą przyjmuje tułów jadącego, jest bardzo wysoka, przez co komfortowa. Przypomina raczej tę znaną z rowerów górskich. Pierwsze przejechane metry tylko utwierdzają jeźdźca w tym wrażeniu, nie tylko ze względu na szum i opór szerokich opon na asfalcie, ale gównie ze względu na to, jak rower zachowuje się na zakrętach. Zmiany kierunku jazdy najlepiej zainicjować mocnym pochyleniem roweru. Górna rura daje na tyle dużo miejsca, że przeskakując z zakrętu w zakręt, nie ma zagrożenia zahaczenia siodełkiem o tyłek. Gładkie, leśne ścieżki to żywioł Topstone. Spokojnie można objechać na nim większość tras w krakowskim Lesie Wolskim, na których pojawiają się także „ciężkozbrojni” na rowerach enduro. Dzielność terenową Topstone ogranicza brak amortyzacji. Nie oszukujmy się, mimo że rower ma „górskie” geny, to kiedy na trasie pojawiają się kamienie, korzenie i inne przeszkody, należy mocno ograniczyć prędkość albo... poszukać innej trasy. Pod górę Topstone pnie się bez większych protestów, ale i niezbyt żwawo. W takich momentach należy dociążyć przednie koło, żeby nie traciło kontaktu z podłożem na stromych odcinkach. Wygodniej jest, gdy droga wspina się raczej delikatnie, wtedy dzięki wygodnej pozycji podjazd jest sprawny. Jazda w dół to już inna bajka. Można pokusić się o rozwinięcie sporych prędkości. Rower prowadzi się bardzo stabilnie i przewidywalnie. Zachęca do ostrzejszego traktowania i niestraszne mu sytuacje, gdy na trasie podrywa się go w powietrze, pokonując przeszkody górą. Zalecamy rozsądek użytkowania, ponieważ pomimo wszystkich swoich cech i pokus, jakie budzi, bliżej mu do szosówki niż roweru DH. Sam producent podpowiada dla niego dwa główne zastosowania: rower wyprawowy, ale także znakomita maszyna do poruszania się po mieście. Podpisujemy się pod tym obiema rękami, choć uczciwie mówiąc, więcej wiemy o jego zaletach w miejskiej dżungli. W wyprawie nie zdążyliśmy wziąć udziału.
 

 

  1. Dwa nagwintowane otwory na górnej rurze pozwalają przymocować ssakiewkę z mocowaniem typu „bento”.
  2. Manetka do sterowania sztycą, umieszczona po lewej stronie kierownicy, nie jest zbyt ergonomiczna i trzeba się trochę nagimnastykować, żeby zmienić wysokość siodełka. 
  3. Do roweru Topstone, zachowując bezpieczny prześwit, można zamontować opony o maksymalnej szerokości wynoszącej 42 mm. Topstone ma też wszelkie gniazda montażowe do pełnych błotników co jest niezwykle praktyczne.
     
Rozmiary: S, M, L (rozmiar testowany), XL; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 25 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Baza kół jest stosunkowo duża, a to za sprawą długiej ramy. Zarówno tylny trójkąt, jak i górna rura mają spore rozmiary. Wydaje mi się, że producentowi chodziło o uzyskanie jak największego przedniego trójkąta, który pomieści duże framebagi. Dzięki temu również  rower pozostaje stabilny nawet w wymagającym terenie. Z drugiej strony, kąt główki ramy nie jest przesadnie płaski, a co za tym idzie – Topstone nie traci na zwinności. Dość stroma rura podsiodłowa wpływa pozytywnie na efektywność pedałowania. Warto również zwrócić uwagę na wysoką główkę ramy, dzięki której udało się umieścić stosunkowo wysoko kierownicę. Przekłada się to na niezbyt pochyloną pozycję rowerzysty, nawet w dolnym chwycie.

 


 

Osprzęt

Rama: aluminium SmartForm C2 | Przedni widelec: full carbon, stożkowa carbonowa rura sterowa | Piasty / Obręcze: Formula RX-512 i RX-142 (12x100 i 12x142 mm) / WTB ST Light i23 TCS | Opony: WTB Nano TCS 700x40C (475 g, dętka 145 g) | Korby: SRAM Apex 40 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: SRAM GXP | Kaseta: SRAM PG-1130 (11–42) 11-rz. | Łańcuch: SRAM PC-1110 | Przerzutka tył: SRAM Apex 1 Long cage | Manetki: SRAM Apex 1 HRD | Hamulce: SRAM Apex 1 HRD, tarcze SRAM Centerline 160 mm | Kierownica: Cannondale C3, 400/500 mm, zasięg 75 mm, głębokość 140 mm | Wspornik kierownicy: Cannondale C3, 110 mm | Łożyska sterów: 1i1/8”-1i1/4” | Wspornik siodełka: TranzX Dropper 46 mm, 27,2 mm | Siodełko: Fabric Scoop Radius Sport, pręty stalowe

Aluminiowa rama, z hydroformowaniem, o bard...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy