Ekwipunek
SRAM Eagle 2023
Amerykanie kolejny raz łamią zasady, które wydawały się nienaruszalne
Trzy nowe grupy Eagle – XX SL, XX i X0 zastępują dotychczasowe XX1, X01 i GX. Będą tylko wersje elektroniczne AXS. Linki odchodzą do lamusa. Kluczową innowacją jest mocowanie tylnej przerzutki eliminujące wymienny hak. Nowe mechanizmy T-Type są montowane bezpośrednio na osi tylnego koła. Mimo zerwania z jedną z najważniejszych koncepcji konstrukcyjnych ram i napędów są od razu kompatybilne z dobrze ponad 200 modelami rowerów obecnych w sprzedaży, bo montuje się je na udostępnionym przez SRAM za darmo dla całej branży i coraz bardziej popularnym patencie UDH (Universal Derallieur Hanger). Celem zmiany jest poprawa precyzji działania i uproszczenie obsługi. Dzięki współosiowemu mocowaniu przerzutka w każdym rowerze znajduje się dokładnie w tym samym miejscu wobec kasety, więc wyeliminowano regulację limitów i śrubki B. Instalacja jest jeszcze prostsza – wystarczy sparować z manetką, przykręcić do roweru i założyć łańcuch. Przy kraksie przerzutka ma mechanizmy ochronne – może się przekręcić do tyłu na osi, może wysprzęglić silnik z prowadnicy łańcucha i schować się w kierunku koła. Jeśli coś zablokuje powiększone dolne kółeczko, jego zębata część ma możliwość ślizgania się na „piaście” niezależnie od głównego łożyskowania. Jeśli to nie wystarczy i przerzutka się zniszczy, można ją odbudować – wymienić element mocujący do ramy, tzw. płytkę poślizgową lub pozostałe komponenty przerzutki, które też mają być dostępne jako części zamienne. Nowa manetka AXS ma wymienne przyciski i można ją obracać i przesuwać wg własnych preferencji w bardzo szerokim zakresie. Nowe kasety T-Type utrzymują dotychczasową rozpiętość 10–52, ale mają nowy profil zębów i ramp X-Sync. SRAM mówi, że im mocniej się pedałuje przy zmianie, tym lepiej wchodzą biegi – rewolucja po dekadach zaleceń odpuszczania przy zmianie przełożeń. Charakterystyczny czerwony prążek na siódmej zębatce ułatwia wyznaczenie odpowiedniej długości łańcucha. Nowe łańcuchy T-Type Flattop przyszły z grup szosowych. Mają być jeszcze mocniejsze niż i tak już deklasująca konkurencję poprzednia generacja. Nowe korby mogą mieć wbudowane lekkie ochraniacze bash guard. Mają dłużej wyglądać świeżo – w modelach alu miejsca, które najszybciej się wycierają w wyniku użytkowania, są teraz firmowo wypolerowane na srebrno....
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!