Rowery
Bianchi Oltre
Ekstrawaganckie aero
Po rocznej przerwie Bianchi planuje w sezonie 2023 powrócić do sponsorowania któregoś z zespołów World Tour i przedstawiła nowy Oltre, hiperrower (ich sformułowanie) z rodziny aero. Flagowiec w tej generacji to Reparto Corse (RC), po polsku: Dział Wyścigów. Jego polaryzująca estetyka jest spójna z kierunkiem obranym w kolekcji terenowych e-bike’ów marki. Widzimy rozwiązania znane z innych rowerów aero – nisko prowadzoną dolną rurę z wycięciem na przednie koło, tylne koło osłonięte rozbudowaną rurą podsiodłową, nisko osadzone widełki siodłowe, sztycę o profilu skrzydła. Kokpit przypomina ten z Cervelo S5, ale o bardziej organicznym kształcie, i jest w pełni zintegrowany. Tunelik między kierownicą a mostkiem wypadający dokładnie w miejscu, gdzie większość kolarzy mocuje komputerek, ma podczas jazdy tworzyć zawirowania powietrza, by obniżyć opór kolarza. To samo mają robić owiewki po bokach główki ramy. Razem z bezdętkowymi obręczami o zróżnicowanych profilach 50 mm z przodu i 65 mm z tyłu mają dać w porównaniu do poprzedniej generacji 45 sekund oszczędności na dystansie 40 km przy jeździe z mocą 250 W, co przekłada się na nieco ponad 1% i 17 W oszczędności przy prędkości 50 km/h, czyli ok. 3%. Zawodowcy osiągający takie prędkości nie będą jednak korzystać z tych wszystkich dobrodziejstw, bo są nielegalne. Jako niestrukturalne elementy aerodynamiczne, wg przepisów UCI, owiewki muszą być zdjęte. Mimo że Oltre to model aero – typowo cięższej klasy rowerów, flagowa wersja RC na SRAM Red AXS ma ważyć tylko 6,85 kg w rozmiarze 55. Za ten wynik trzeba będzie sporo zapłacić – 15 150 euro, w pełni włoski zestaw z Super Recordem ma kosztować 14 750 euro, a z Dura-Ace Di2 – 13 800 euro. Bardziej „przystępny” będzie Oltre Pro. Za model dzielący z RC kokpit, ale na tańszych kołach „50”, trzeba będzie zapłacić od 8000 euro (Shimano Ultegra Di2) do 12 200 euro (SRAM Red AXS). Na pocieszenie jego przewagą będzie rama ze sprawdzonym w kilku generacjach wiskoelastycznym rozwiązaniem Countervail skutecznie tłumiącym wibracje, a nieobecnym w bezkompromisowym RC. Najbardziej rozsądny model to Oltre bez owiewek, bez Countervaila, ale za to z kołami 50 mm i osobno wymienialnymi kierownicą i mostkiem, w których schowano przewody. Za ten model trzeba będzie zapłacić od 5400 euro...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!