Dołącz do czytelników
Brak wyników

BB info

29 czerwca 2022

NR 60 (Czerwiec 2022)

bB info

0 218

Ekwipunek
RockShox 2023
Jak działa High Speed Compression


 

 


Przedstawiono zmodernizowane linie widelców Pike, Lyrik, ZEB oraz amortyzatorów Deluxe, Super Deluxe i Super Deluxe Coil. Kolekcję ułożono tak, żeby Pike miał 120–140 mm skoku, Lyric 140–160 mm, a Zeb 160–180 mm. Przy czym Pike i Lyrik będą mieć mowy kształt goleni dolnych. Czy będą lżejsze i sztywniejsze? Się wie.

Główną innowacją w widelcach jest nowy tłumik Charger 3, który ma teraz niezależne obwody dla wolnej i szybkiej kompresji. Inne nowości to m.in. wkłady ButterCups, dłuższe ślizgi, zawory odpowietrzające golenie dolne oraz znacznie zmodyfikowana sprężyna powietrzna DebonAir+. Nowe dampery 
Deluxe wyposażono w oddzielne obwody wolnej i szybkiej kompresji, a seria Super Deluxe Coil jest wyposażona w nowy hydrauliczny regulator progresji skoku.

Rock Shox zapewnia, że Charger 3 wyróżnia się niezależnymi obwodami tłumienia High Speed Compression (HSC, działa na zasadzie shim stack) i Low Speed Compression (LSC działa na zasadzie dyszy). Obiecują eliminację krzyżowego działania HSC i LSC, bez sprzężeń i szorstkości, dla większej kontroli. Do uzyskania tego założenia zamiast gumowego pęcherza po raz kolejny w historii zawieszeń zastosowano wewnętrzny tłok pływający (IFP). Podobno teraz mieszanie olejów smarnego i tłumiącego – które prędzej czy później wystąpi – nie będzie miało negatywnego wpływu na działanie, bo mają tę samą lepkość. Pojeździmy, zobaczymy… W tradycyjnych zaawansowanych amortyzatorach oba tłumiki są częścią tej samej sieci przepływu. RockShox Senior Design Engineer Tim Lynch tłumaczy: Zasadniczo, kiedy regulujesz High Speed Compression, regulujesz napięcie stosu elastycznych podkładek, co wywołuje większy opór na drodze oleju. Po otwarciu regulatora High Speed Compression stos podkładek się prostuje, umożliwiając łatwiejszy przepływ oleju. Niestety, ten stos podkładek powoduje również powstanie ciśnienia zwrotnego, które jest potrzebne do działania zaworu regulatora LSC. Powstaje więc to niezamierzone i niepożądane połączenie. Bez nacisku na stos podkładek regulacyjnych HSC zawór LSC jest nieskuteczny. W Charger 3 rozdzielenie obwodów oraz ustawienie ich w sekwencji zmusza olej do przepływania najpierw przez HSC, a następnie przez LSC. Podczas kompresji amortyzatora olej w tłumiku przemieszcza się do góry...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy