Dołącz do czytelników
Brak wyników

BB info

14 czerwca 2021

NR 50 (Czerwiec 2021)

bB info

Liv Langma Advanced Pro Disc 1
Lżejsza, sztywniejsza, piękniejsza 

 

POLECAMY

 


Druga generacja wyścigowej szosówki dla pań. W porównaniu do wersji poprzedniej zestaw ramy z widelcem jest lżejszy prawie o 150 g. Zwiększona została też jej sztywność skrętna o ponad 6%, co razem przełoży się na wyższą efektywność – zarówno na podjazdach, jak i w sprintach. Zaktualizowano geometrię, minimalnie skracając długość i zwiększając wysokość ramy, co wpłynie na zwiększony komfort pozycji. Zwiększono wyprzedzenie widelca, dzięki czemu skróceniu uległ jego ciąg; obniżono oś suportu, co razem ma przełożyć się na lepszą manewrowość roweru. Ponadto poprawiono właściwości aerodynamiczne oraz przebudowano węzeł podsiodłowy  tak żeby zmieściły się opony o szerokości do 32 mm. Rower ma też nowy widelec Symmetric Aero o symetrycznej konstrukcji, lżejszy, sztywniejszy i bardziej aero niż poprzedni. Rower wyposażony jest w nowe carbonowe koła Giant SLR-2 36 o wysokości 36 mm, z bezdętkowymi obręczami typu hookless, napęd Shimano Ultegra z miernikiem mocy Giant PowerPro oraz nowe firmowe komponenty, takie jak carbonowa kierownica Liv Contact SLR oraz siodło Liv Alacra SL SC. W opisanej konfiguracji rower kosztuje 19 199 zł. (PK)

SRAM Red AXS
Zębatki dla prosów 

 


Wraz z wprowadzeniem 12-rzędowej kasety z najmniejszym dziesięciozębnym trybem, SRAM uznał, że przednie zębatki mogą być mniejsze niż dotychczas i najszybszą konfiguracją, jaką oferował, było 50/37 z. I chociaż wydaje się, że takie lepiej pasowałyby do gravela, to jednak przełożenie 50×10 przy kadencji 95 obr./min pozwala osiągać prędkość 60 km/h, a to o 2 km/h więcej niż standardowa konfiguracja 53×11 japońskiej czy włoskiej konkurencji. Jednak Shimano w grupie Dura Ace oferuje również ponadstandardowe konfiguracje 54/42 i 55/42 i chociaż przełożenie 55×11 dopiero wyrównuje prędkość, jaką pozwala osiągnąć 12-rzędowy Red AXS, to widać, że dla zawodowców to nie było wystarczające. Chcieli przewagi, więc SRAM wprowadził trzy nowe konfiguracje przednich zębatek 52/39, 54/41 i 56/43. „Najwolniejsza” z nich pozwala rozpędzić się do 62,6 km/h (przy podanej wcześniej kadencji), a najmocniejsza konfiguracja „dla koni” osiągać 67,4 km/h. Oczywiście pod warunkiem, że zawodnik będzie w stanie wygenerować odpowiednio wysoką moc. Przepisy UCI mówią, że wszystkie komponenty, jakich używają zawodowcy, muszą być też dostępne w normalnej sprzedaży, więc każdy może je teraz nabyć. Nowe wersje zębatek dostępne są tylko w opcji z miernikiem mocy Quark DZero. (PK)

Boone Technologies 
Boone Cranx!
Made AMERICA GREAT AGAIN 

 


Amerykańska manufaktura, specjalizująca się w obróbce tytanu, po 25 latach przerwy, w której czasie zajmowała się produkcją tytanowych obrączek ślubnych, wraca na rynek rowerowy. Ich sztandarowym produktem są tytanowe tryby i koronki, ale w ofercie znalazły się również korby. Po prawdzie nie są z tytanu, ale wycinane CNC z aluminium, jednak zarówno ich kształt oraz wykończenie trudno nazwać skromnym. Ramiona ważą 245 g każde, a łączy je standardowa oś BB30. Mocowanie na wielowpust umożliwia montaż pająka pod standardowy dwutarcz lub montaż pojedynczej zębatki typu Direct Mount. Czterysta dziewięćdziesiąt pięć dolarów, na jakie amerykanie wyceniają tę niecodzienną biżuterię, nie wydaje się wygórowane. (PK)

Leomo Type-S
Zdalny fitting rowerowy i triathlonowy 

 


Popularność fittingu rowerowego eksplodowała w ciągu ostatniej dekady. Obecnym standardem jest wizyta w studio wyposażonym w kamery i markery optyczne naklejane na ciało. Japońsko-amerykańska firma Leomo od kilku lat rozwija rozwiązanie, w którym zamiast analizy pozycji na stop-klatkach podzielonych na etapy: prawa, lewa, przód praktykowanej obecnie przez fitterów, stosuje akcelerometry bezprzewodowo łączące się z komputerkiem i kompleksowo zbierające dane we wszystkich płaszczyznach naraz. Od dłuższego czasu ambasadorem marki jest Adam Hansen – australijski kolarz zawodowy (zakończył karierę w 2020 roku), znany z zainteresowania biomechaniką i produkcji carbonowych butów kolarskich na miarę. W sezonie 2021 współpracę z Leomo zaczyna kolarska grupa Movistar. Najnowszy system Leomo Type-S składa się, w zależności od opcji, z dwóch lub pięciu bezprzewodowych sensorów i komputerka (wodoodporny, ekran 3”, GPS, LTE, kamera, czas pracy 19 h) z zainstalowanym oprogramowaniem Leomo do analizy ruchu i możliwością podłączenia innych sensorów ANT+ i BT, a także ściągnięcia dowolnych aplikacji Android. Type-S nadaje się do używania na trenażerze w pomieszczeniach zamkniętych albo przy normalnej jeździe na zewnątrz. Pozycję można śledzić w czasie rzeczywistym na obrazowych kolorowych wykresach, odnoszących się do zdefiniowanych dla danego ruchu wzorców. Dane można nakładać na informacje o mocy, nachyleniu drogi, prędkości i innych. Dane ruchowe i śledzenie ich zmian w realnych warunkach i pod wpływem zmęczenia pozwala na zdecydowanie lepsze dostosowanie pozycji niż sama wizyta w studio fittingowym. W czasie, kiedy wszystkie branże obmyślają nowe rozwiązania, pozwalające na zdalne usługi, Leomo ma też pomysł, jak umożliwić zdalny fitting. Zestaw Type-S można wypożyczyć i dzięki instrukcjom zbadać wybrane scenariusze na własnym trenażerze. Wyniki analizy fittera Leomo przychodzą na następny dzień e-mailem. Na razie usługa jest ograniczona do analizy pozycji siodła i ze względów logistycznych do terenu USA, ale ma dużo większy potencjał. Ceny zestawów Leomo Type-S zaczynają się od 450 USD. (MM)

Michelin Force/Wild AM2 
Michelin do all mountain
 
 


Opony mogą stanowić elastycznie dopasowujący się do aktualnych potrzeb system, ponieważ można je stosować zarówno z przodu, jak i na tył, aby dostosować ogumienie do różnych warunków, preferencji i stylu jazdy. Force AM2 jest zoptymalizowana pod kątem jazdy po twardym podłożu i ma zapewniać niskie opory toczenia. Kierunkowa rzeźba bieżnika oraz wydłużone klocki środkowe z licznymi krawędziami mają zapewnić doskonałą efektywność jazdy oraz wysoką przyczepność podczas hamowania. Agresywne klocki po bokach, inspirowane oponą MICHELIN DH22, odpowiadają za stabilność oraz przewidywalne prowadzenie na wirażach. Wild AM2 to model do jazdy po miękkiej nawierzchni. Rzeźba bieżnika zapewnia wysoką przyczepność i podporządkowaną temu efektywność toczenia. Wysokie klocki centralne, inspirowane oponą MICHELIN DH34, zapewniają maksymalną pewność podczas hamowania oraz gwarantują stabilność prowadzenia na grząskim podłożu. Także w tym modelu klocki boczne są wzorowane na oponie MICHELIN DH22, ale zostały zmodyfikowane tak, aby zwiększyć przyczepność, stabilność i prowadzenie na trudnej i miękkiej nawierzchni. Mieszanki gumy i oploty zastosowane w obu oponach były wcześniej testowane podczas wyścigów enduro i zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić optymalną równowagę między przyczepnością, efektywnością toczenia, trwałością, niską wagą i wytrzymałością na uszkodzenia. Dwuskładnikowa mieszanka stworzona w technologii GUM-X jest twardsza w środkowej części, co ma obniżać opory toczenia i poprawiać żywotność. Po bokach i na barkach profilu guma jest bardziej miękka i elastyczna dla lepszej przyczepności na zakrętach. Zastosowano oplot w technologii Gravity Shield, który zawiera włókno o wysokiej gęstości, mające przeciwdziałać przecięciom i przebiciom. Osnowa 3x60TPI zapewnia sztywność i stabilność prowadzenia, przy jednoczesnym zachowaniu komfortu jazdy.
Dostępne będą wersje 27,5 i 29” obie w szerokościach 2,4 i 2,6”. Podaje masę dla najmniejszej Force i Wild AM2 27,5x2,40 – 980 g, a największej Force AM2 29x2,60 na 1130 g. (MK)

Aquarius 
Trail Hut System
Szlak amerykańskiej przygody 

 


System Aquarius Trail to zespół pięciu schronisk strategicznie rozmieszczonych wzdłuż 190-milowej trasy wiodącej przez najbardziej malownicze tereny Utah. Każde z nich składa się z łóżek dla dwunastu mieszkańców, łazienki i w pełni wyposażonej kuchni. Zjeżdża się z położonego na 3400 m n.p.m. Brian Head do pięknego miasteczka Escalante na wysokości 1770 m n.p.m. Ta część Utah nazywana jest „Color Country” i obejmuje wiele znanych atrakcji, takich jak Powell Point, Bryce Canyon National Park, Brianhead Ski Resort, Red Canyon, Aquarius Plateau, Dixie National Forest, Hogback, Escalante National Monument i wiele innych. Samodzielne wycieczki z przewodnikiem są dostępne od lipca do października i kosztują od 889 dolarów za osobę za 6 dni/5 nocy. Oferowane są też wycieczki z przewodni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy