Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

3 czerwca 2019

NR 30 (Maj 2019)

Akcja regeneracja

0 1548

Warunkiem efektywnego rozwoju możliwości sportowych jest właściwy trening oraz odpowiedni wypoczynek. Podczas treningu organizm sportowca zostaje wytrącony z równowagi. Dochodzi do utraty wody, minerałów i mikroelementów. Mięśnie zostają uszkodzone, a cały organizm wystawiony na próbę wytrzymałości. Intensywny trening pozbawiony właściwej regeneracji nie zapewni optymalnego efektu, może przekładać się na progresywny spadek (przetrenowanie) formy oraz wzrost kontuzji u rowerzystów.

Odnowa biologiczna obejmuje liczne metody usprawniające powysiłkową regenerację sił. Odczuwane przez sportowca zmęczenie, podczas i po treningu, jest sygnałem o potrzebie odpoczynku; ma też na celu przeciwdziałać nadmiernemu zużyciu zasobów energetycznych. Podczas odpoczynku organizm wraca do stanu równowagi [1, 2].

Na efektywną regenerację składają się: zmniejszenie poziomu aktywności umożliwiające fizjologiczne procesy odbudowy, sen (optymalnie powinien trwać osiem godzin), psychofizyczne odprężenie się, zabiegi fizjoterapeutyczne, uzupełnienie strat energetyczno-substancjonalnych i wodno-elektrolitowych.

METODY ODNOWY BIOLOGICZNEJ

W relacji sportowiec–specjalista istotne jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań sportowców, dlatego zaleca się sportowcom, aby powierzali swoje problemy zdrowotne lekarzom i fizjoterapeutom zajmującym się medycyną i fizjoterapią sportową. Fizjoterapeuta rozwija, utrzymuje i przywraca maksymalne zdolności funkcjonalne i ruchowe. W różnych dyscyplinach sportowych, w tym również w kolarstwie, fizjoterapeuta będzie zajmował się przywracaniem i ochroną zdrowia sportowców. Aby osiągnąć ten cel, fizjoterapeuta stosuje m.in. trening medyczny, masaż, terapię manualną, plastrowanie, zaopatrzenie ortopedyczne, zabiegi fizykalne (elektroterapia, laser, ultradźwięki, pole magnetyczne) oraz edukację sportowca.

Planując program odnowy biologicznej, należy uwzględnić podział na okresy przygotowania, analogicznie do procesu treningowego [2].

  • W okresie kształtowania wytrzymałości ogólnej i wytrzymałości siłowej (przygotowanie ogólne) zabiegi odnowy biologicznej powinny być planowane adekwatnie do stosowanych obciążeń. Zabiegi powinny oddziaływać na całe ciało (np. kąpiele, masaż wirowy, sauna, kriosauna). Z kolei gdy zmęczenie jest lokalne, odnowa powinna działać miejscowo (np. masaż, okłady). Korzystne będzie stosowanie zabiegów hartujących, szczególnie rano.
  • W okresie kształtowania specjalistycznego, np. kształtowania techniki (przygotowanie specjalne), odnowa biologiczna będzie wymagała przewagi zabiegów lokalnych na najbardziej obciążone części ciała.
  • W głównym okresie treningowym oraz w kolarskich konkurencjach wytrzymałościowych wskazane są zarówno zabiegi o działaniu ogólnym (tonizująco-rozluźniające), jak i zabiegi o działaniu miejscowym. Zaleca się ciepłe kąpiele, masaż najbardziej obciążanych grup mięśniowych. 
  • W konkurencjach sprinterskich zabiegi odnowy powinny być stosowane miejscowo. Odnowę miejscową należy uzupełnić o ogólne zabiegi przegrzewające, np. saunę, raz, dwa razy w tygodniu.

Poniżej opisano zabiegi fizjoterapeutyczne stosowane w celu regeneracji powysiłkowej. Do zabiegów, które można wykonać samodzielnie w domu, należą natryski, kąpiele, automasaż, okłady. Z kolei masaż, masaż wirowy, sauna czy kriokomora są dostępne w placówkach medycznych i sportowych...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy