bikeBoard Extra jesień–zima 2024 | 41 W przypadku roweru miejskiego błotniki to często całoroczne wyposażenie roweru, które nie podlega polemice. W przypadku regularnych dojazdów pełne błotniki pozwalają na pokonywanie codziennych tras bez względu na pogodę. W przypadku rowerów sportowych błotniki to zło konieczne, latem trenujący zawodnik zdecyduje się co najwyżej na małego ass saversa montowanego pod siodełkiem, by w razie niewielkiego deszczu przez chwilę pozostać suchym. Co innego zimą, kiedy porządny błotnik potrafi uratować trening i sprawić, że i rower, i zawodnik nie cierpią tak bardzo. Błotniki bowiem nie tylko chronią rowerzystę, ale również rower, któremu nie jest obojętna zbyt intensywna ekspozycja na wodę, brud i sól drogową. W zależności od budowy roweru i jego możliwości możesz wybrać błotniki montowane bezpośrednio do ramy lub modele szybko zdejmowane, mocowane do roweru przy użyciu pasków lub rzepów. SMAROWANIE I ZABEZPIECZANIE ROWERU W zimie warunki na drodze są znacznie bardziej wymagające. Zimne i wilgotne powietrze, błoto, sól drogowa – wszystko to może przyspieszać korozję i zużycie elementów roweru. Aby uniknąć problemów z napędem, warto użyć gęstszych smarów przeznaczonych do trudnych warunków atmosferycznych. Smary te są bardziej odporne na wypłukiwanie wodą i działanie niskich temperatur. Z pewnością Twój napęd w szosie będzie wolał smar na mokre warunki (zwykle stosowany w MTB) niż brak smaru po paru kilometrach w deszczu. Nie bez znaczenia jest również regularne czyszczenie i konserwacja roweru. Ochrona ramy przed działaniem soli drogowej oraz wilgocią to kluczowe element utrzymania sprzętu w dobrym stanie przez

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==