Spis treści


Możesz kupić e-wydanie



Od redakcji

Postęp jaki odbywa się na naszych oczach jest doprawdy imponujący. Wprowadzane unowocześnienia sprawiają, że możemy jeździć szybciej i dalej. Mimo że codziennie jestem i starszy i ostrożniejszy, Strava co i rusz pokazuje mi kolejne osobiste rekordy. Nie wierzę, że są moją zasługą. To technologia. Śledząc zmiany jakie dotknęły kolejną wersję Madone (str. 20) widać jak na dłoni, że liczą się najdrobniejsze zmiany, a ich suma pozwala stwierdzić, że jest to najlżejszy rower aero dostępny w sprzedaży. Konkurencja nie śpi. Tuż obok publikujemy test nowego aerobolidu Cannondale. SystemSix opracowano w tym samym tunelu aerodynamicznym w San Diego. Dane przepuszczono przez „maszynkę” do liczenia, zaprezentowano wykresy i... konstruktorzy mówią nam, że na 400-metrowym finiszu, korzystając tylko z przewagi aerodynamicznej nowego roweru można zyskać przewagę rzędu trzech długości! Jeździłem na nim i czułem się szybszy i szczuplejszy. Wspaniałe uczucie.


Rozwój objawia się nie tylko w sprzęcie, ale i sposobie w jaki monitorujemy nasze treningi i postępy. Zapis wysiłku pozwala stawiać przed sobą coraz to nowe wyzwania. Nie tylko humorystycznym przykładem będzie „przełęcz” Col du Viaduc Schipolweg opisana na str. 16, radzę się zapoznać, bo „wyrasta nam” podmorskie Stelvio.
Także my ciągle się rozwijamy. Jeździmy na szkolenia, doskonalimy warsztat i tworzymy nowe protokoły testów - polecam super ciekawy test opon wyścigowych publikowany na str. 78, ale na tym nie koniec. Obserwujemy też innych. Przyglądamy się ich metodom pracy, sposobom prezentowania danych, rozwiązaniom ułatwiającym percepcję wyników testów, sposobom przekazywania wiedzy i interakcjom z czytelnikami.

Wyciągamy wnioski i chcemy doszlusować do najlepszych, bo kto stoi w miejscu ten się cofa.
Tak więc do rzeczy:
1. Nawiązaliśmy kontakt.
2. Zaiskrzyło.
3. Nie zwalniamy tempa.
4. Uruchamiamy fuzję!

Forum Media Polska regularnie wydaje ponad 60 czasopism dla specjalistów oraz kilkadziesiąt poradników, oferuje serie filmów instruktażowych, specjalistycznych szkoleń i programów komputerowych. Autorami ich publikacji są uznane autorytety, eksperci wybranych dziedzin, praktycy-specjaliści. Wśród czytelników znajdują się m.in.: lekarze, fizjoterapeuci, trenerzy personalni, dietetycy, marketingowcy oraz nauczyciele. Skala działania na polskim rynku możliwa jest dzięki wsparciu Forum Media Group - międzynarodowej firmy medialnej z siedzibą w pobliżu Monachium, która skupia wiodące wydawnictwa rozmieszczone na całym świecie, zatrudniając ponad 1,000 pracowników w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Australii.

Od dziś bikeBoard staje się częścią tej międzynarodowej rodziny, zyskując wsparcie dla dalszego rozwoju.


Miłosz Kędracki
redaktor prowadzący

AKTUALNOŚCI
Wentylowane aero

Analizując kolekcje kasków na przyszły sezon zauważyliśmy wyraźny trend poprawiania wentylacji w kaskach aerodynamicznych – takie modele nazwaliśmy Aero wentylowane. Kilka sezonów temu producenci wprowadzali krótkie kaski o bardzo dobrych parametrach aerodynamicznych o uniwersalności pozwalającej na stosowanie we wszystkich rodzajach wyścigów. Ich słaba wentylacja przy upalnej pogodzie zmniejsza jednak komfort jazdy. Mówiąc pół żartem – pół serio producenci z powrotem dodają otwory do kasków aero. Ale nie trywializujmy. Nowe projekty pochłaniają duże nakłady na badania w tunelach aerodynamicznych oraz analizę komputerową przepływu powietrza dla optymalizacji kształtu zewnętrznego, rozmieszczenia otworów i cyrkulacji wewnątrz. Wentylowane kaski aero nie są już pojedynczymi produktami na rynku, są obecne w większości kolekcji.


North of Nightfall
Podobno wystarczy przygotować skrupulatny plan żeby Red Bull zasponsorował najdzikszą fanaberię swoich gwiazd. Jedna z nich - Darren Berrecloth - zamarzył o największych liniach na globie. Kiedy ekipa znalazła się na miejscu Cam Zink powiedział tylko: Ale wariactwo, to wygląda jak Utah zimą, tylko pięć razy większe! Darren, Cam Zink, Carson Storch i Tom van Steenbergen mieli rzeźbić nietknięty ludzką stopą ląd, całkowicie bezludną wyspę archipelagu Sverdrupa: Axel Heiberg. Ma wielkość Szwajcarii i jest praktycznie najbliższym stałym lądem biegunowi północnemu. Nie bez związku dla trudności sfilmowania całej ekspedycji okazało się też to, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu w tej okolicy znajdował się biegun magnetyczny. Tak, spryciarzu, nie pokrywają się położeniem.

Enduro i All-MNT
Sygnalizowaliśmy ten trend już dawno, ale tak prawdę mówiąc dopiero teraz rowery enduro na kołach 29” mają szansę szerzej zagościć na szlakach i OSach amatorskich zawodów. Powód jest prosty - pojawiają się tańsze opcje od największych producentów. Jednocześnie technologia dojrzewa. Geometria doskonali się nie tylko coraz lepiej dopasowując się do specyficznych wymagań stawianych przez większe koło. Pojawiają się nowe opcje geometrii aby każdy użytkownik mógł cieszyć się tym, że rower łatwiej pokona największe przeszkody, a tam gdzie potrzebna jest wysoka zwrotność zmieści się i nie będzie wymagał od prowadzącego cudownej ekwilibrystyki. Ale nowe enduro to nie tylko obśmiany motyw konstruowania optymalnej enduroramy, tak aby koniecznie zmieścił się w niej bidon (w poniższym tekście znajdziecie także wątki na ten temat), to także rozwój technologii ogumienia. Choć nie widać spektakularnego skoku i drastycznej zmiany, pełzająca ewolucja trwa, my ją zauważamy i informujemy was o jej przebiegu.


MTB dla dzieci
Rowerek dla dzieci to wdzięczny produkt... spawamy ramę z rur kanalizacyjnych – nikt przecież nie sprawdzi czego użyto a kilku – kilkunastokilogramowy użytkownik jej przecież nie zaszkodzi. Dodatkowo „gruby look” będzie zwiastował trwałość i solidność. Nieistotne jest ile taki smok waży. Konstruktor nie musi zastanawiać się pod jakim kątem te rurki się stykają – pęknę ze śmiechu – jaki konstruktor – przecież każdy wie jak wygląda rowerek dla dzieci – kolejny koszt z głowy. Do tego wystarczy dokręcić byle jakie części, najlepiej takie stosowane przed wielu sezonami dla dorosłych – nie są modne, więc można je tanio kupić. No i „resor” - nie działa? Nie szkodzi, ale fajnie wygląda. Za zyskane pieniądze kupujemy licencję od producenta popularnej kreskówki żeby móc użyć bajecznych nazw i kolorystyki – fajnie, bo designer też nie jest potrzebny i sru – do sklepów wielkopowierzchniowych. Sukces murowany! Na szczęście są produkty stworzone według całkiem innej receptury.


ROWER
Trek Madone SLR

Pierwsza generacja rowerów aero wydawała się być skokiem na kasę, a przekonanie o konieczności wyspecjalizowanego roweru dla sprinterów nie było powszechne. Wraz z upływem czasu walory przekonały jednak odbiorców i zawodników do stosowania tego typu rowerów także w sytuacjach gdzie aerodynamika sprzętu nie ma stuprocentowego znaczenia. Rozliczne badania udowodniły też, że aerodynamika ma znaczenie także w przypadku prędkości roweru mniejszych niż 40 km/h, choć istotnie powyżej tej bariery jej wpływ na rezultaty zawodników robi się przeważający. W tym roku firmy kończą sprzedaż poprzedniej generacji szosówek aero i obserwujemy wysyp nowych konstrukcji.


Cannondale SystemSix
Cannondale swoją nową, przygotowaną specjalnie na Tour de France, szosówką podał, że jest to aktualnie najszybszy rower tego typu. Odważne oświadczenie. Żeby nie pozostać gołosłownym, Cannondale przytoczył wyniki badań opisujące walory SystemSix na tle innych istotnych konstrukcji wśród szosówek aero. Ale wspomniane porównanie nie powstało po to żeby wykazać tę szybkość. W proces projektowy włączono analizę oporów, jakim podlega rower szosowy.


Wilier Triestina Cento 10 Air
Geometria Wiliera jest specyficzna, a rozmiarówka zaniżona. Przy moim wzroście 182 cm zazwyczaj jeżdżę na L-kach, w niektórych markach nawet na M-kach. Testowe Cento było w rozmiarze XL i okazało się na mnie tylko minimalnie za duże. Generalnie Cento jak na rower aero jest dość krótki, ale przez to oferuje pozycję niską i zwartą, bardzo aerodynamiczną. Odczucia jazdy są niebywałe - rower świetnie przyspiesza z każdym naciśnięciem na korby. To istny król prędkości, a jego kluczową zaletą jest łatwość utrzymania wysokiego tempa.


Scott Foil 20 czy 20 Disc
Carbonowego Foila 20 można kupić z hamulcami szczękowymi lub tarczowymi. Czy to ten sam rower, tylko z różnymi hamulcami? W redakcji zapanowała ożywiona dyskusja i do końca testu nie doszliśmy w tym względzie do jednomyślności. O obecnej, drugiej generacji Foila zrobiło się głośno w 2016 roku za sprawą Mathew Haymana, który jako pierwszy wygrał wyścig Paris Roubaix na rowerze z kategorii aero (bez tarczówek).


Specialized Enduro Pro 29
Pomimo kilku uaktualnień, charakterystyczna sylwetka ramy wciąż opiera się na formie zaproponowanej w 2010 roku. Uwagę skupia niepodrobione skrzyżowanie rur jej przedniej części. Poprzednie wcielenia na bieżąco adaptowały nowinki techniczne, ale były do bólu zachowawcze, choć specyfikacją trafiały dokładnie w oczekiwania klientów. Czy tym razem Enduro wyskoczy przed szereg?


Liv Intrigue Advanced 0
W tym roku marka Liv obchodzi swoje dziesięciolecie, które uczciła zaprezentowanym po raz pierwszy w kanadyjskim Squamish modelem Intrigue Advanced. Stworzony został zupełnie nowy, niesamowicie wszechstronny rower górski, wyposażony w topowe komponenty, który w założeniu ma dawać maksymalną przyjemność z jazdy i pozwalać riderce na ciągłe przesuwanie granic własnych możliwości. Do tej pory, poza drobnymi wyjątkami, byłam raczej sceptycznie nastawiona do sprzętu dedykowanego wyłącznie kobietom, nie mniej jednak z dużym zaciekawieniem słuchałam prezentacji, miedzy innymi Rea Morrison z teamu fabrycznego.

Romet Mustang M1
Pozycja na rowerze pozwala poczuć smak sportowej jazdy, ale nawet w najniższym położeniu nie jest na tyle spięta aby powodować dyskomfort u osób o przeciętnej gibkości. Ciężar jest wygodnie rozłożony między kierownicę i siodło. Bardzo ławo i naturalnie przechodzi się do pozycji stojącej, jakby rower zachęcał do przyspieszeń i dynamicznego pokonywania podjazdów. Sprzyja temu szeroka kierownica, która dodatkowo daje dobrą kontrolę na rowerem. Mustang prowadzi się wdzięcznie i nawet jeżeli nie ma się dużej wprawy w jeździe terenowej to daje dużą przyjemność z jazdy.

Giant Defy Advanced Pro 0
Na co dzień jeżdżę TCRem, więc kiedy usłyszałem o możliwości przetestowania Gianta Defy – bardziej wyluzowanego długodystansowego brata nastawionego na ściganie TCRa, nie mogłem się oprzeć pokusie. Ciekawość pchnęła mnie też do pobuszowania w sieci w poszukiwaniu przecieków. Ze zdjęć i interpretacji forumowiczów wynikało, że nowy Defy pójdzie w stronę graveli. Trochę mnie to zdziwiło, bo linia Defy jest najważniejsza dla Gianta w segmencie, który nazywają Performance Road. Pod względem sprzedaży w USA, UK i Francji bije razem wzięte linie TCR, Propel i niszowego TCXa. Ale takie przemiany się zdarzają.

Canyon Grail CF SL 8.0
To jeden z najbardziej charakterystycznych rowerów jakie miały premierę w tym roku. Wszystko przez kokpit, który ma dwie poprzeczne części, a mostek łączy się z kierownicą mniej więcej w połowie baranka. Bardzo specyficzna konstrukcja mająca wpływ na komfort jazdy, o czym w dalszej części testu, wymusiła także zmiany w geometrii ramy roweru. Producent nie podaje długości górnej rury, a ten parametr w rowerach szosowych jest bardzo istotny.

PRZYGODA
Po sąsiedzku z Finale

Pogada była bardzo niestabilna w ostatnich tygodniach. Prognoza na najbliższe dni także nie napawała optymizmem. Dotarliśmy na miejsce po godzinie 21, w kompletnych ciemnościach pogłębionych przez ulewny deszcz i zaskakująco niską temperaturę kompletnie nieadekwatną do pory roku. Mieliśmy szczęście, ponieważ udało nam się znaleźć otwartą knajpkę, a sympatyczny właściciel bez problemu zaoferował ciepły posiłek mimo tak późnej pory. Nad parującymi talerzami zrodził się plan, a chwilę później ulokowaliśmy się w domkach na kempingu Madeleine, około 2-3 km nad Sospel w kierunku Moulinet. 100 kilometrów od Finale Ligure...

#kamperem
A może by tak rzucić wszystko w cholerę, wsiąść w kampera i pojechać przed siebie? Zabrać ze sobą rower aby cieszyć się wolnością i niezależnością w wyborze szlaków? Czy Hannes Klausner przekona cię, że może to być najlepsza przygoda twojego życia nawet jeśli to tylko plany na weekend albo na krótki urlop?


PORADY
W dobrym stylu: poza asfaltem

Bolą mnie plecy: co teraz?
Coraz częściej odczuwasz dyskomfort dolnego odcinka kręgosłupa? Ból pojawia się nagle, nawet w spoczynku? Niestety nie mam dobrej wiadomości. Bóle kręgosłupa stają się powoli chorobą cywilizacyjną i zaczynają dotyczyć osób w coraz młodszym wieku. Badania prowadzone na całym świecie pokazują, że ponad 70% osób przeszło w swoim życiu przez etap bólu dolnego odcinka kręgosłupa, czyli obszaru poniżej dolnych żeber a górnej krawędzi pośladków.

Metoda PRICE
Żeby mały uraz nie wykluczył cię z aktywności na dłużej, warto zapamiętać kilka prostych kroków. Pozwolą zająć się świeżą kontuzją i zapobiec następstwom powstałego uszkodzenia. Oto metoda PRICE - jeden z modelów autoterapii i sposobów na samodzielne radzenie sobie w nagłych wypadkach.

Przepis na marchewkowe muffiny

Doping w sporcie
Według słownika języka polskiego doping to zwiększanie swoich możliwości fizycznych przez stosowanie substancji nielegalnych lub dozwolonych, ale przyjmowanych w zbyt dużej ilości. Doping wydolnościowy z kolei to sztuczne podnoszenie wydolności fizycznej i psychicznej zawodnika metodami wykraczającymi poza normalny, naturalny trening.

Pobudź dietą hormon wzrostu
Chociaż hormon wzrostu kojarzony jest przede wszystkim z treningiem siłowym, głównie poprzez działanie anaboliczne i wspieranie rozrostu masy mięśniowej, to w przypadku sportów wytrzymałościowych nieoceniona jest jego rola w regeneracji powysiłkowej. Na jego stężenie wpływ mają wiek i trening, ale także i dieta.

O rany! Jak dbać o rany?
Woda utleniona, spirytus, rivanol, roztwór NaCl, roztwór Ringera, srebro, jod, a może zwykła woda? Obecnie, produktów reklamowanych jako najlepsze do dezynfekcji rany, jest tak dużo że można się pogubić. Co jest najlepsze, a czego się wystrzegać?

EKWIPUNEK
Sztyca BikeYoke Revive

Spora popularność tej sztycy nie wzięła się znikąd – czytając specyfikację na stronie producenta można dojść do wniosku, że tym modelem rozwiązano wszystkie bolączki konkurencji. Aby to sprawdzić, posłużyliśmy się wersją o skoku 185 mm, kontrolowaną przez opcjonalną manetkę Trigger. Ruch sztycy jest aktywowany za pomocą linki, której instalacja jest bardzo prosta i jasno opisana w instrukcji.

Szorty Bontrager Rhythm
Ultralekkie spodenki zewnętrzne z Nylonu utkanego w sposób utrudniający rozdzieranie. Perforacja przy wewnętrznej stronie ud ma ułatwiać przewietrzanie. Do załadunku mamy dwie kieszonki boczne i zapinaną na zamek, płytką kieszeń na telefon ułożoną bocznie, ale nieco z tyłu.

Pedały Look X-Track EN-Rage
Po kilkudziesięciu latach rozwijania i doskonalenia własnego systemu zatrzasku Francuzi zdecydowali się na całkowicie nowe rozwiązanie. Nie wyważano otwartych drzwi, tylko na podstawie ikonicznego wręcz rozwiązania SPD zbudowano lepszy. A przynajmniej tak twierdzą Francuzi. Teraz nasz ruch.

Naklejki ochronne AMS Honeycomb
Naklejki ochronne na ramie zawsze mnie brzydziły. Po pierwsze niszczyły zabiegi designera, który projektował piękną ramę o określonym wzorze malowania. Po drugie, choć często w chwili aplikacji były idealnie przejrzyste, to przy określonych kątach padania światła skupiały uwagę i psuły efekt. I zawsze odłaziły na brzegach. Dlatego moje rowery miały starzeć się z godnością... bez botoksu.

Rękawiczki Dainese Tactic EXT
Minimalistyczne rękawiczki all mountain/enduro. Jeden panel z syntetycznej skóry na spodzie dłoni, zadrukowany sylikonowymi nadrukami na czubkach trzech palców oraz w chwycie. Ciekawostką jest to, że umożliwiają korzystanie z ekranów dotykowych. Wierzch z cienkiej i elastycznej tkaniny składa się z dwóch paneli.

Ochraniacze kolan Endura MT500
Model MT500 wraca do kolekcji. Stanowi on nieco bardziej pancerną i zabudowaną alternatywę dla Singletrack Lite i testowanego przez nas MTR, które z założenia miały być możliwie najlżejszymi. Otwarta konstrukcja pozwala na zdejmowanie ochraniaczy na dojazdówkach do OS-a bez konieczności ściągania obuwia.

Ochraniacze na buty Endura MT500 Plus
Szkocja, skąd wywodzi się marka Endura, nie należy raczej do ciepłych i słonecznych regionów świata. Wystarczy jednak pooglądać wyczyny Dannego MacAskilla by przekonać się, że szkotom nigdy nie przeszkadza pogoda w tym by wyjść na rower.

Koła przyszłości
Tekstylne szprychy! Oto jeden z najbardziej intrygujących trendów nadchodzącego sezonu. Gdy informowaliśmy o nich na wiosnę nie mogliśmy się pozbyć przeświadczenia, że to tylko ciekawostka skierowana do absolutnych maniaków. Dziwactwo, które szybko zniknie z pola widzenia. Jednak wizyta na tegorocznych targach Eurobike zmusiła do ponownego skupienia uwagi na tym zagadnieniu. Oprócz tekstylnych szprych marki Berd, która zaprezentowała je jako pierwsza, pojawiają się kolejne.

Opony XC
Opony to temat zdecydowanie najbardziej zagorzałych dyskusji sprzętowych wśród zawodników. Nic dziwnego, od właściwego ich doboru do panujących warunków terenowych oraz atmosferycznych w dużej mierze zależy nie tylko dobry wynik na wyścigu, ale także nasze bezpieczeństwo. W naszej prezentacji zgromadziliśmy najwyższej klasy modele czołowych producentów.

Preparaty do pielęgnacji odzieży technicznej Nikwax BaseFresh i BaseWash
Nie jeździmy w bawełnie, ani tym bardziej w stylonach i chemicznie podejrzanym szajsie z Chin. Rzadko kiedy w wełnie i jedwabiach. Jeździmy w odzieży z materiałów technicznych sygnowanych uznaną marką. Bo tylko dzięki wyrafinowanym technologiom włókien odzież kolarska może być lekka, elastyczna i chronić przed siarczystością pogodową. Jedna warstwa technicznej odzieży zapewnia komfort, jaki w cywilu pozwala osiągnąć tylko pełna różnych ubrań szafa i parasol na dodatek.

Siodło B'TWIN Sport 900 Light czy Siodło Prox VL1261
Porównujemy dwa modele sportowych siodeł za rozsądną cenę. Skorupa siodła Pro-X, wykonana z wtryskiwanego nylonu, ze względu na liczne otworki przypomina strukturą plaster miodu. Konstrukcja taka poprawia wentylację siodła, jednak względem pełnej skorupy, jaka jest w modelu B'TWIN, jest mniej elastyczna, co niekoniecznie jest wadą a jedynie podkreśleniem sportowego charakteru.

Buty Northwave Ghost XC
Po głośnej premierze systemu dopasowania XFrame w modelu szosowym przyszedł czas na wersję MTB. Ghost XC jest topowym modelem przeznaczonym do XC. Wizualnie przyszwa jest podobna do modelu szosowego, jednak zastosowane materiały są zdecydowanie inne, grubsze, znacznie bardziej odporne na zarysowania, ale i sztywniejsze. Ponadto praktycznie cały obwód podeszwy zabezpieczono wzmocnieniami, które mają chronić przed zniszczeniem obuwia podczas chodzenia po kamieniach.

Komputer treningowy Sigma ROX 12.0 Sport
Sigma bardzo długo kazała czekać na swój pierwszy komputer treningowy z mapami i nawigacją. Nowe urządzenie wpisane zostało w istniejącą linie ROX, co jednoznacznie wskazuje, że w głównej mierze jest przeznaczone do wsparcia treningu. Podstawowym technicznym wyróżnikiem nowego ROXa w stosunku do wcześniejszych produktów jest wielkość (115x60 mm) oraz ekran – kolorowy i dotykowy, o przekątnej 3 cali. Wyświetlacz jest bardzo dobrze czytelny w pełnym słońcu, a gdy zrobi się ciemno podświetlenie okazuje się wydajne.

Spodenki Bontrager Velocis Bib Cycling
Dziesięć paneli, nie licząc bardzo skomplikowanej konstrukcji szelek! Dzięki takiemu krojowi i zastosowaniu naprężającej dzianiny Profila Power w połączeniu z tkaną jak siateczka materią Profila Cool, spodenki doskonale leżą na ciele, absolutnie nie uciskają, a nogi nie wyglądają jak balerony. Sprytne mankiety z bardzo wyrafinowanej tkaniny, szerokie pomiędzy nogami na parę centymetrów, doskonale współpracują z konwencjonalnym mankietem z przodu nogawek – od wewnątrz zadrukowane sylikonowymi „kropami”.

Okulary Uvex Sportstyle 706 Vario
Vario oznacza, że okulary mają zamontowane soczewki fotochromatyczne. Zakres ich działania zaczyna się od poziomu S1, oznaczającego transmisję światła na poziomie 43–80%, po S3, na którym tylko między 8 a 18% światła jest przepuszczane przez soczewki. W praktyce oznacza to, że okulary nawet w najwyższym stopniu zaciemnienia są jaśniejsze od wielu standardowych okularów przeciwsłonecznych. A jednak nawet w warunkach dużego nasłonecznienia letnich miesięcy w zasadzie nie odczuwałem potrzeby posiadania ciemniejszych szyb.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Trek Madone SLR
Cannondale SystemSix
Wilier Triestina Cento 10 Air
Scott Foil 20 czy 20 Disc
Specialized Enduro Pro 29
Liv Intrigue Advanced 0
Giant Defy Advanced Pro 0
Canyon Grail CF SL 8.0
Romet Mustang M1