Spis treści


Możesz kupić e-wydanie
Magazyn dostępny w sprzedaży od 5.07.2018




OD REDAKCJI
Tekst: Miłosz Kędracki

Zakładam, że na wakacje wyjechali wszyscy wasi podopieczni i wreszcie możecie zrobić coś niegrzecznego. Na przykład przedłużyć sobie weekend o dzień lub dwa i bujnąć się w podróż. Nie warto tracić czasu na dojeżdżanie autem do jakiegoś konkretnego miejsca, tylko przypomnieć sobie, że dla rowerzystów i kolarzy to droga jest celem. Przygody rodzą się tuż za progiem, a wspomnień nie intensyfikuje odległość od domu. Dlatego proponujemy coś w stylu „camper na bazie Fiata Cinquecento” – vanliferzy by oszaleli. Na bazie naszych doświadczeń z kilku lat pokazujemy wam jak przerobić normalną szosówkę na turystycznego połykacza przestrzeni. Wasza włóczęga nie musi być tak radykalna jak zwiedzanie Kaukazu endurówką, choć może powinna być, dlatego też szczujemy was reportażem enduro z Gruzji. Ale jak wiecie z naszych łamów Polska też jest niezwykle egzotycznym krajem, a jak bardzo, przekonaliśmy się ostatnio na własnej skórze. Nawet pogodę mamy lepszą niż w Hiszpanii, dlatego tyle uwagi poświęcamy przeciwdziałaniu upałom i ich skutkom. Nie wiem czy mleczko lateksowe może uchronić przed poparzeniem słonecznym, ale na pewno służy lepszej jeździe. Wiem co mówię, ponieważ zgłębiliśmy zagadnienie jakim jest system bezdętkowy w szosówkach. Zatem w drogę, bo jak ktoś się dobrze zakręci to na wakacje wystarczy kilka godzin parę razy dziennie!


ROWER
Specialized Diverge Comp

Komfort jazdy zdecydowanie wyróżnia Diverge'a na tle innych graveli. Efekt ten jest zasługą całego systemu, na który składają się zarówno konstrukcja ramy, opony, ale i wbudowane elementy amortyzujące. Po asfaltach kiepskiej jakości rower wprost płynie, a przy jeździe po szutrach czy w terenie nie tylko uprzyjemnia jazdę, ale także znacząco podnosi pewność prowadzenia, co wpływa na wyższe poczucie bezpieczeństwa. Ukryty w główce ramy amortyzator Future Shock Progressive to jeden z nietypowych elementów w jaki wyposażony jest tylko Diverge. [więcej]


Trek Powerfly – szybka ewolucja
Normalnie mam deja vu. Przecież to jest ten sam rower co w zeszłym roku (patrz nr 7/2017). Skup się Rafał. Mówię sam do siebie i dopiero po chwili zauważam, że nie do końca. Trek ponownie zrobił press camp w Szwajcarii, bo tak jest „taniej”. Jako, że po przylocie nie bardzo mam ochotę siedzieć, od razu wyruszam w poszukiwaniu rowerów testowych jeszcze przed prezentacją. Są, zielony kolor świetnie maskuje się w garażu zrobionym w starej remizie. A może oni mają takie duże garaże? Od razu widzę kilkadziesiąt baterii podłączonych do rozdzielni zrobionej specjalnie na tą okazję i tablicę z kluczykami do każdego roweru. [więcej]

Foto: Sterling Lorence

Haibike XDURO AllMnt 6.0
Na łamach wydania specjalnego „Rowery Elektryczne” przedstawiliśmy wam już ten rower, jednak w oczko wyższej wersji wyposażeniowej (7.0). Nadarzyła się okazja, aby przetestować także wersję 6.0, która oprócz innej metki z ceną, ma też nieco odmienny charakter. Rower ciut przypomina motor, głównie za sprawą potężnych przekrojów rur, ale także garbatej górnej rury, charakterystycznej dla Haibike. Odmianę 7.0 podsumowaliśmy stwierdzeniem „prawie motor”, głównie za sprawą masywności, jak i jego możliwości terenowych. [więcej]


Santa Cruz High Tower LT
Przyrostek LT nie zaburza absolutnie ponadprzeciętnych walorów podjazdowych maszyny. Responsywność pedałowania nawet bez użycia wajchy na damperze jest niewiarygodna, pruje pod górę z efektywnością roweru ścieżkowego genetycznie obarczonego skazą XC. Gdyby nie obszerność profili ramy można by pomylić go i śmiało stanąć w szranki wyścigów dla maszyn napędzanych siłą mięśni ludzkich, a nie grawitacją. Jest zwrotny, choć zawrotki na Daglezjowym jedzie się po skraju. Znacznie ciaśniejsze nawroty na podjazdowym odcinku Griftofa w Lechnicy są pokonywalne, ale wymagają szerokiego gestu. [więcej]


Canyon Neuron AL 8.0
Producent klasyfikuje Neurona jako rower przygodowy i all mountain. Ale już pierwsze kilometry sprawiły, że gdyby nie wysoko umieszczony kokpit – wynik nieco większego skoku widelca i nieco wyższej główki - można by poczuć się nieomal jak na rowerze do XC. Siedzi się wyraźnie z przodu, a pozycja jest lekko wyciągnięta. Jeżdżąc po łatwych ścieżkach Neuron daje dużo radości. Ale kąt główki ma bardzo dużą wartość nawet jak na rower cross country, dlatego jest bardzo zwinny i przewidywalny. Jednak w wybitnym terenie Neuron wymaga szybkich połączeń nerwowych i refleksu bo jest dość trudny do opanowania i przy agresywnej jeździe trochę nerwowy. [więcej]


Rockrider XC100s
Kupując ten rower sam zdecydujesz o rozmiarze kół. W sklepie idziesz do sprzedawcy: poproszę XC100s. Ekspedient pyta: a na jakich kołach? A ty walisz mu prosto z mostu co sądzisz o tych 27,5”, albo o 29”, czy o tych szerokaśnych 27,5” plus. Ale zanim pójdziesz do kasy zastanów się czy nie chciałbyś wyjechać ze sklepu na dwóch rowerach. Za dodatkowe 9 stów możesz kupić ten rower z dodatkowym, gotowym do jazdy zestawem kół. W teorii, zmieniając koła możesz w szybki sposób zmienić charakter roweru oraz jego przeznaczenie. Brzmi ciekawie, ale jak to działa w prawdziwym świecie? Na początek powiem: do zmiany kół wystarczy tylko odkręcić ośki. [więcej]


Fuji Supreme 1.1
Prędkość to słowo, które po jazdach testowych podkreślali i odmieniali przez wszystkie przypadki nasi testerzy. Piszę testerzy, ponieważ pomimo, że Supreme jest modelem damskim, kilku kolegów nie mogło powstrzymać się przed randką z czarną damą. Dynamika przyspieszenia Supreme nie jest wybitna, bo obiektywnie patrząc koła nie są lekkie. W dzisiejszych czasach na wyścigu modele takie jak Supreme rywalizują z rowerami na kołach o standardowej wysokości i z hamulcach szczękowych, w których masa jest niższa o 500-600 g, a to daje gigantyczną przewagę jeżeli chodzi o przyspieszenie. [więcej]


Merida Scultura 5000
Ta rasowa kozica gościła już na łamach naszego czasopisma, najczęściej w bardzo bogatej specyfikacji. W ofercie polskiego dystrybutora Scultura 5000 jest trzecim modelem od góry i oparta jest na ramie wykonanej z nieco mniej wyrafinowanych włókien węglowych niż topowa wersja Team-E, różni się również łagodniejszą geometrią. Pozycja na testowanym rowerze jest nieco bardziej zrelaksowana, ponieważ oprócz wyższej główki standardowo dodawany jest 20 mm dekiel sterów. Mimo to pozycja jest dość efektywna i na tyle wyciągnięta, że na płaskich odcinkach pozwala mocno przycisnąć, co będzie skutkowało wysoką średnią. [więcej]


Puky Crusader 24-8 Alu Light
Brak przedniego teleskopu zmartwił testera, ale mina poprawiała się z każdym kilometrem, ponieważ różnica w komforcie względem referencyjnego „górala 24” okazała się iluzoryczna, nawet mimo znacznie węższych opon. Kolejnym powodem do poprawy zadowolenia była lekkość jazdy wynikająca zarówno z niewielkiej masy roweru jak i niskich oporów toczenia jakie generowały opony. Co ciekawe, Black Jacki mają dość zębaty bieżnik, ale na czole klocki stanowią nieprzerwaną linię, co ułatwia rozpędzanie. Jego ergonomia jest niezwykle poprawna, bo pozycja dziecka jest neutralna, ani szczególnie pochylona ani zbyt wyprostowana.


TEMAT
Szosówka także turystyczna

Każdy, kto podróżował przez Europę na pewno miał okazję natknąć się na kolarzy na rowerach szosowych z przykręconymi bagażnikami i sakwami. U naszych południowych sąsiadów ten rodzaj kolarskiej aktywności jest popularny jeszcze od czasów panowania ustroju słusznie minionego. Dotychczas takiemu stylowi dedykowano osobną kategorię rowerów, które w niektórych markach nadal są obecne np. Fuji Touring czy Trek 520. Jednak rowery takie łączy z szosówkami w zasadzie tylko kształt kierownicy, bo od początku są projektowane z myślą o zastosowaniu turystycznym i nie nadają się do wykorzystania w sporcie. Podobnie jak rowery gravelowe, których szanse w rywalizacji na asfalcie z klasycznymi szosówkami są raczej nikłe. [więcej]


Złoto dla zuchwałych
Ernest Stępień to miłośnik piękna. Swoje „dzieła” tworzy od wielu lat z ogromną pasją, uwagą i dbałością o najmniejszy detal. Napędza go potrzeba tworzenia, gdy w jego głowie zakiełkuje myśl o nowym projekcie...
Praca nad złotym rowerem trwała ponad 7 miesięcy. Jego forma przez cały czas ewoluowała, ale wizja była jedna - zbudować rower, który nie tylko będzie służył do jazdy, ale również będzie czymś niepowtarzalnym, nietuzinkowym, po prostu pięknym!


Graeme Obree – sportowiec czy geniusz?
Na początku lat 90-tych prowadził sklep i warsztat rowerowy, ale recesja w gospodarce doprowadziła wiele biznesów do bankructwa. Jego sklep też. Utrata utrzymania i długi wpędziły go w uzależnienie od alkoholu i wdychania acetylenu do spawania ram. Z depresji udało mu się wyrwać ideą, która wydawała się szalonym atakiem z motyką na słońce – postanowił pobić rekord świata w jeździe godzinnej na czas!


Szosowe opony bezdętkowe – szytki przyszłości?
Różnice w odczuciach z jazdy między rowerami tej samej klasy, ale różnych producentów, w dużej mierze wynikają z zastosowanego ogumienia. Jeszcze ze 20 lat temu sytuacja była prosta - szytki oferowały najwyższy komfort i najniższe opory toczenia. Obecnie różnice się rozmywają. Wprawdzie szytki nadal stosowane są przez profesjonalistów na wyścigach, ale jadą za nimi samochody obsługi z zapasowymi kołami. Wciąż jest to najlżejszy system, ale powodem wcale nie jest ogumienie, tylko obręcze! Mają prostszą konstrukcję i dzięki temu ważą 150-250 g mniej niż para odpowiedników na oponki. [więcej]


PRZYGODA
Veleta znaczy wiatrowskaz

2598 metrów przewyższenia, 11 godzin drogi. Podróż na obcą planetę i z powrotem. Już sam rzut oka na południowohiszpańskie góry Sierra Nevada rozbudza wrażenie dziwności. A co dopiero, gdy człowiek znajdzie się w ich wysokich partiach, otoczony przez potęgującą się nicość?


Pędzimy w Gruzji
Tuszetia i Swanetia to najbardziej niedostępne rejony Gruzji, gdzie dostać można się tylko kilka miesięcy w roku. Miejsca trudne do jazdy a jednocześnie najpiękniejsze fragmenty Wielkiego Kaukazu. Byłeś raz, będziesz chciał wracać.


SPORT
Śnieżka w liczbach

30 sekund. 53 minuty i 16 sekund. 1 godzina 11 minut i 8 sekund. 2 godziny i 46 minut. Te cztery przedziały czasowe ilustrują tegoroczną, 28. już edycję Uphill Race Śnieżka.


Fenomen Gran Fondo
Wszyscy amatorscy kolarze chcą czuć się jak zawodowcy. Każdy marzy o jeździe przy tłumach kibiców, o walce na najtrudniejszych podjazdach tego świata oraz o uniesieniu rąk w geście triumfu na linii mety. Jak to osiągnąć, nie będąc licencjonowanym kolarzem? Z pomocą przychodzi Gran Fondo. To rodzaj wyścigu dla amatorów, który posiada wszystkie atrybuty zawodowych imprez.


PORADY
Przetrenowanie

W przygotowaniu do najważniejszych startów warto pamiętać, że regeneracja jest równie ważna jak sam wysiłek i że lepiej czasami odpuścić trening. Bo choć samo przetrenowanie jest łatwe do zdiagnozowania, to moment jego pojawienia się jest wciąż zagadką...


Jeszcze przegrzanie, czy już udar cieplny?
Przegrzanie organizmu (hipertermia) to stan, w którym organizm nie potrafi samodzielnie (poprzez procesy termoregulacji) obniżyć temperatury wewnętrznej ciała. Najczęstszą przyczyną przegrzania jest zbyt długie przebywanie na słońcu, gorące kąpiele wodne i parowe, przebywanie w wilgotnej, dusznej i gorącej atmosferze oraz duży wysiłek fizyczny. Połączenie kilku z wyżej wymienionych czynników zwiększa kilkakrotnie ryzyko wystąpienia udaru.


W dobrym stylu – poczuj miętę


Pierwsza pomoc – użądlenie osy
Choć to niewielki owad, często bywa bardzo niebezpieczny dla człowieka. Na początek najważniejsze będzie jak najszybsze oddalenie się od skupiska os w bezpieczne miejsce. Dalsze działania uzależnione są od miejsca użądlenia, ilości użądleń oraz faktu, czy użądlona osoba nie jest alergikiem.


Bloki szosowe vs MTB
Idealna liczba posiadanych rowerów wynika ze wzoru n+1... gdzie n – to aktualna liczba rowerów. Przyrastająca liczba rowerów generuje jednak inne implikacje. Osoby rozpoczynające przygodę z dwoma kółkami zaczynają często od roweru trekkingowego, turystycznego lub górskiego i jeśli mają do czynienia z pedałami zatrzaskowymi to najczęściej MTB. W grę wchodzą wówczas różne systemy: Shimano SPD, CrankBrothers, Time, Look itd. W sytuacji gdy zamierzasz zastosować w praktyce wzór n+1 i decydujesz się na zakup roweru szosowego, pojawia się kolejna niewiadoma: Co wybrać?


Przepis na leczo z soczewicą i kaszą jęczmienną


Jak naturalnie podnieść wydolność organizmu? Witaminy i minerały.
Tym razem zastanówmy się czy zaspokojenie zwiększonego zapotrzebowania na witaminy i minerały u osób trenujących fizycznie ma wpływ na zwiększenie wydolności organizmu. TAK! Niedobory tych składników, jakie rodzi większa podaż w trakcie intensywnych treningów, mogą doprowadzić do drastycznego spadku wydolności, osłabić regenerację oraz wpłynąć negatywnie na układ hormonalny sportowca.


EKWIPUNEK
Kierownica Syncros Creston RR 1.0 Flare

Węglowa kierownica z minimalną flarą i gięciem wstecznym górnego chwytu to jeden z najbardziej unikalnych produktów stworzonych do jazdy gravelem.


Koszulka i spodenki Kross Pave
Normalnie używam koszulek w rozmiarze S, ale w przypadku Pave powinienem wybrać rozmiar większy, ponieważ S-ka okazała się bardzo mała a właściwie krótka. Spodenki mają bardzo duże wycięcie z przodu sięgające dobre 5 cm poniżej pępka, co nie przeszkadza w użytkowaniu i przydaje się na pitstopach.


Spodenki Giro Chrono Sport Bib
Spodenki z siatkowymi szelkami i trzema kieszonkami na plecach stworzone do użytkowania wraz ze spodenkami zewnętrznymi lub solo. Klasyczny wielopanelowy krój dobrze leży, a świetnej jakości materiał komfortowo opina uda i tyłek.


Spodenki Giro Venture Short II
Spodenki zewnętrzne z serii New road o kroju cywilnym i umiarkowanie przylegającym w pozycji stojącej. Na rowerze zachowują dopasowaną formę, a dzięki wysoce elastycznemu materiałowi nie przeszkadzają w pedałowaniu.


Koszulka Endura MTR S/S
Koszulka o charakterystycznym kroju. Jest on jednocześnie ściśle kolarski z opinającymi rękawkami, krótkim przodem i odpowiednio długim tyłem, ale i stosunkowo luźny w klatce piersiowej i w pasie. Niezwykle elastyczny materiał dobrze dopasowuje się do ciała i zapobiega łopotowi. W przeciwieństwie do koszulek szosowych nie „baleronuje” użytkownika, dzięki czemu MTR S/S dobrze wygląda nie tylko na super szczupłych.


Spodenki Bontrager Troslo InForm Bib
Profila Power (materiał z którego uszyte są spodenki) przypomina lycrę, ma jednak także własności kompresyjne. Konstrukcja spodenek jest pomyślana aby uprzyjemnić jazdę w upalne dni. Szelki poprowadzone są tak, żeby nie zakrywać klatki piersiowej. Zarówno one jaki i plecy uszyte są z cienkiej, elastycznej siateczki która bardzo dobrze radzi sobie z wentylacją i odprowadzaniem wilgoci.


Saszetki zapachowe Smell Well
W moim mieszkaniu, gdzie na stałe mieszkają 4 rowery nie ma butów, których zapach jest przyjemny. Saszetki Smell Well pochłaniające wilgoć i odór szybko znalazły więc przytulne schronienie. Na pierwszy ogień poszły szosowe przepoty, które pachną nie za mocno, jednak tak samo, odkąd pamiętam, więc nie wierzyłam w powodzenie tej misji.


Potówki
Rowerzyści dzielą się na tych, którzy je uwielbiają i nie wyobrażają sobie bez nich treningu czy startu w zawodach oraz na tych, którzy nie widzą żadnego sensu w ich używaniu. Potówka, czyli bazowa koszulka, ma za zadanie odprowadzać pot, gwarantując komfort termiczny zarówno podczas upałów, w zmiennej temperaturze jak i w chłodne dni. Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego rozmiaru, aby przylegał do ciała niczym druga skóra.


Koszulka i spodenki Odlo Ceramicool X-Light
Komplet przeznaczony na wysokie temperatury i do intensywnego wysiłku. Ceramicool to technologia inkrustowania włókien mikro cząsteczkami ceramicznymi dla lepszego rozprowadzania ciepła na powierzchni ubioru. Promowana jest jako chłodząca warstwa. Cząsteczki umieszczone we włóknach materiału bardzo dobrze przewodzą ciepło, co wpływa na wyrównanie temperatury na całej powierzchni ciała. Miejsca o najwyższej temperaturze są chłodzone i vice wersa. Producent podaje, że technologia Ceramicool obniża temperaturę ciała o 1°C względem klasycznego kompletu.


Bidon Giant Cleanspring
Wydawać by się mogło, że na temat tak niepozornego przedmiotu jak bidon, poza informacją o kolorze i pojemności, niewiele można napisać. Byłoby to jednak oznaką ignorancji, bo jak się okazuje, za każdym, nawet najbardziej niepokaźnym produktem może kryć się całkiem poważny projekt i technologia.


Plecak Camelbak Chase Bike Vest
Minimalistyczny plecak o pojemności całkowitej czterech litrów, z czego 1,5 zajmuje bukłak z piciem. Wzorowany był na plecakach biegowych, stąd jego konstrukcja przypomina bardziej kamizelkę niż klasyczny plecak.
Jest krótki i zakrywa tylko górną część pleców kończąc się nad poziomem kieszonek w koszulce kolarskiej. Dzięki temu połowa pleców jest odkryta dla lepszej wentylacji i umożliwia swobodne korzystanie z zawartości kieszonek.


Kask Endura FS260-Pro
Tegoroczna nowość nie jest topowym modelem w kolekcji, a mimo to waży zaledwie 218 g! Ma kompaktowy kształt i sprawia wrażenie niedużego, bardzo zgrabnie pasującego do głowy. Zwraca uwagę duża dbałość o detale wykonania. Inmold ma trzy „skorupki” niezwykle dokładnie chroniące górne sklepienie jak i dolne obrzeże kasku.


Koszulka Endura FS260 jersey
Lekka koszulka wykonana z wysokiej jakości materiału z najwyższej serii odzieży dla kolarzy szosowych. Ma dopasowany krój ale nie opina ciała przesadnie, jak niektóre modele aero. Materiał na większej części koszulki jest dość elastyczny, ale panele na łopatkach oraz rękawach z cienkiej i jeszcze bardziej rozciągliwej lycry sprawiają, że kolarz ma pełną swobodę ruchów.


Bidon Camelbak Podium ICE
Znasz to uczucie kiedy w trzeciej godzinie jazdy nie możesz nawet patrzyć na bidon, bo izotonik wydaje ci się o wiele za słodki? Opublikowany w czerwcu 2006 artykuł w czasopiśmie Nature potwierdza, że to fizjologiczne. Temperatura ma wpływ na moc odczuć smakowych ze względu na kationowy kanał TRPM5...


Biustonosz Liv Beyond
Wygodny, bezszwowy, zwiększający przepływ powietrza oraz w pięknych pastelowych kolorach. Tak w skrócie można opisać sportowy biustonosz z kolekcji Liv. No ale co to byłby za test gdybym tylko tyle o nim napisała?
Pewnie każda kobieta zgodzi się ze mną, iż ta część z całej damskiej garderoby jest najważniejsza. Zapewnia swobodę i komfort podczas ćwiczeń. Dobrze wykonany biustonosz pozwala zapomnieć o sobie nawet w trakcie solidnego treningu i zawodach.


Bagażnik Thule VeloSpace XT 3 i Thule BackSpace XT
Największa platforma do przewozu rowerów na haku w ofercie Thule. Największa, najbardziej prestiżowa i wszechstronna zarazem. Do trójstanowiskowego bagażnika można dołożyć dodatkową szynę VeloSpace XT Bike Adapter na czwarty rower (dlatego napisałem „największa”). Thule oferuje także dedykowany temu bagażnikowi box Thule BackSpace XT, który zamocowany na VeloSpace pozwala przewieźć w zamykanym schowku 300 l. bagażu. W tej konfiguracji z Bike Adapterem można zabrać jeszcze jeden rower.


Zbiornik na powietrze RideAir
RideAir to aluminiowy zbiornik na sprężone powietrze, który mieści się w koszyku na bidon. Działa na zasadzie naboju CO2, ale przy pomocy zaworu ukrytego pod gumową klapką na szczycie można go samemu napompować i używać wielokrotnie. Pełny zbiornik można wozić jako rezerwę.


Licznik Sigma Pure GPS
Często mniej znaczy lepiej, bo jest łatwiej i bez komplikacji. I taki właśnie jest nowy licznik niemieckiej Sigmy. Bardzo przypomina legendarne modele BC 700 czy 1200 z poprzedniego wieku, które bez żadnych problemów działały latami. Także instrukcja w postaci wielkiej płachty papieru składanej wielokrotnie, by zmieścić ją do pudełka, wygląda dokładnie jak wtedy. Jednak czasy się zmieniły i nie montujemy już magnesów na szprychę. Nazwa licznika - Pure GPS („Czysty GPS”) - sugeruje istnienie nowego modułu w obudowie.


Gogle Uvex Downhill 2000
Średniej wielkości gogle rowerowe dla wymagających. Dostępne z jedynie sensowną szybą S0: przeźroczystą o przepuszczalności światła ok. 89%. Przyciemniane do jazdy rowerem przydają się może we Francji, ale na polskich trasach są bezużyteczne.


Korby Rotor R-Hawk
Modularne korby Rotor przeznaczone do Enduro i DH wykonane z aluminium 7055 skrawane numerycznie CNC. Przystosowane do owalnych zębatek OCP. Koncept polega na tym, że zestaw suportowy składa się z części i każda z nich - ramiona, osie i zębatki nie mówiąc już o łożyskach - sprzedawane są osobno. Uroda rozwiązania polega na możliwości precyzyjnego dostosowania zestawu do indywidualnych potrzeb ridera i jego roweru. To oczywiście zawęża grono potencjalnych użytkowników do wąskiej elity znawców i koneserów. Produkt nie będzie masowy, ponieważ wymaga obeznania już na etapie kupna.


Kurtka Odlo Morzine Rain
Materiał jest przyjemny w dotyku, a sama kurtka sprawia wrażenie solidnej i trwałej. Kilka otarć o korę drzew przedramionami nie naruszyło integralności jej rękawów. Wszystkie szwy są podklejone, co oprócz bycia barierą dla wody poprawia ich wytrzymałość. Kurtka jest absolutnie wodoodporna, w czasie całego dnia jazdy w ulewie i błocie, materiał oraz zamek nie przepuściły ani kropli.


Kurtka Endura WMN Singletrack II
Pancerna kurtka, która deszczu się nie boi. Błota lecącego spod kół, ani chłodnych podmuchów wiatru też. Wykonana z wodoodpornego (10 000) a zarazem oddychającego (20 000) trzywarstwowego materiału Exoshell20™. Dodatkową wentylację stanowią zapinane na zamek panele pod pachami. To rozwiązanie świetnie sprawdza się w upalne dni, podczas nagłego załamania pogody.


Kurtka Scott Trail MTN Dryo 20
Kurtka wielofunkcyjna z trójwarstwowego laminatu DRYOsphere. Zapinana suwakiem zabezpieczonym listwą. Dwie, niesymetryczne, duże kieszenie na piersi, jedna z dodatkową zapinaną siateczkową przegródką. Szczeliny wentylacyjne pod pachami zapinane 34 cm suwakami. Mankiety z gumką dopasowywane wąskimi rzepami. Gumowe ściągacze bioder i kaptura z ukrytymi, lecz łatwo dostępnymi wyzwalaczami. Duży kaptur z regulowaną ściągaczem objętością.


Kierownice XC
Modernizując czy tworząc wymarzony rower startowy jedną z największych pokus, która pojawia się przy doborze komponentów, jest uzyskanie lekkości. W naszej ocenie priorytetem powinna być geometria, ponieważ ma największy wpływ na optymalizację pozycji i komfort, które to z kolei najsilniej przekładają się na efektywność jazdy.


Bagażnik samochodowy Yakima Highroad
Bagażnik dachowy zapewniający mocowanie rowerów wyłącznie do kół. Nie wymaga kontaktu z ramą! W przednim kole ściskana jest wyłącznie opona, a w tylnym koło zabezpieczone jest klasycznym paskiem.


Buty damskie Bontrager Velocis
Topowy wyścigowy but szosowy dla kobiet. Kompozytowa (Silver Series) podeszwa o indeksie sztywności 12 (z 14) wykonana z włókien węglowych i szklanych. Przyszwa z syntetycznego materiału przypominającego skórę, perforowanego na wierzchu palców, bokach i języku. Zapięcie Boa IP1 oraz rzep. Gumowe ochraniacze czubka podeszwy i obcasik na pięcie.


Hamulce Giant Conduct
Hamulce hybrydowe mechaniczno-hydrauliczne przeznaczone do rowerów szosowych, przełajowych i gravelowych. Nad wszystkimi innymi rozwiązaniami tego typu Giant ma tę przewagę, że przejście z systemu mechanicznego na hydrauliczny następuje zaraz za dźwigniami hamulców, co zmniejsza długość cięgieł i narażenie ich na zabrudzenie do minimum. Sercem systemu jest moduł hydrauliczny przykręcany w miejsce przedniej pokrywki mostka.


Opony Bontrager R3 Hard-Case Lite TLR
Opony ze stajni Treka mieliśmy okazję przetestować na kołach Bontrager Aeolus XXX 2 TLR o progresywnej wewnętrznej szerokości 21c. Dzięki szerokiej podstawie, opona oznaczona 26c rozdyma się do 27,5 mm. Szerokość na obręczach 17c to nominalne 26 mm. Tyle gumy swoje waży: 320 g sztuka – spójne z deklaracją producenta i jednakowe w parze.


Opony Schwalbe Pro One TL-Easy Microskin
Różnica wagi między dwoma testowanymi oponami 25c, kupionymi w praktycznym zestawie z mleczkiem Doc Blue produkcji NoTubes i płynem do zwilżenia stopek opony, przy instalacji to aż 54 g (260/314). Podejrzewam pomyłkę na linii produkcyjnej – jedna z opon ma grubsze wykończenie wewnętrznej, co sugeruje, że mimo oznaczenia Pro One to pierwsza generacja Schwalbe One. W Pro Niemcy wprowadzili konstrukcję MicroSkin, która obniżyła masę opon o 25%.


Opony Giant Gavia Race 0
Gavie Race 0 mają gęsty oplot z wysokiej półki - 170 tpi, oznaczone są jako 700x25c, a dopuszczalny zakres ciśnień to 5,9-8,6 bara. Po założeniu na koła Giant SLR1 bez łyżek i wysiłku, uszczelnieniu zwykłą pompką i pierwszym napompowaniu do 7 bar, suwmiarka wskazała 23,5 mm szerokości. Kierując się zaleceniami przy przesiadce na bezdętkowce, zamiast swoich typowych 6,5/6,9, powinienem obniżyć do 6,2/6,5.


Prawie dorosły kask
Z moich obserwacji to przychodzi w drugiej klasie podstawówki. Nagle dziecko przekonuje się niezbicie, że są dzieci i poważni drugoklasiści. Że są przedszkolaki, a w szkole to już nawet dwa roczniki „dzieci”.


Kask Endura Hummvee Kids
Juniorski kask o rozszerzonej ochronie potylicy, ma 10 otworów wlotowych i dziewięć wylotowych, regulowaną pokrętłem objętość oraz miękkie i cienkie paski, tkane z odblaskową nicią. Testowaliśmy najmniejszy (51-56 cm) z trzech rozmiarów.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Trek Madone SLR
Cannondale SystemSix
Wilier Triestina Cento 10 Air
Scott Foil 20 czy 20 Disc
Specialized Enduro Pro 29
Liv Intrigue Advanced 0
Giant Defy Advanced Pro 0
Canyon Grail CF SL 8.0
Romet Mustang M1