Spis treści


Możesz kupić e-wydanie
Magazyn dostępny w sprzedaży od 8.06.2018


OD REDAKCJI

Tekst: Miłosz Kędracki

Co za miesiąc. Giro, ale jakie Giro! Najpierw wielkie pytanie, czy Froome jest astmatykiem? A może to coś gorszego? Potem wielka globalna polityka i dyplomatyczne zagrywki. Początkowo Grande Partenza miała wystartować z Zachodniej Jerozolimy. W ostatnim momencie okazuje się, że Izraelczycy mają inne plany i że Jerozolima jest jedna. Nie ma też Wschodniej, palestyńskiej Jerozolimy, a jeśli RCS (organizator Giro) ma inną koncepcję, to może sobie startować skąd chce, choćby i z Dubaju. Ponieważ zostało tylko kilka tygodni do startu Włosi decydują, że start pierwszego etapu będzie jednak ustawiony tak, żeby tłem były mury Jeruzalem. Palestyńczycy protestują, ale to nic nie zmienia. Izrael realizuje swoją politykę używając najlepszej broni masowego rażenia – wielkiej kasy. Widziałem to na własne oczy i choć są tacy, którzy postanowili zbojkotować to wydarzenie, uważam dziś, że lepiej napisać jak jest. Przeczytajcie opis mojej wizyty zorganizowanej przez Ministerstwo Turystyki Izraela. O tym jak wyglądało Giro już we Włoszech nie piszemy w tym wydaniu. Nie zdążylibyśmy. Większość numeru już się drukuje podczas kiedy ja dopiero piszę wstępniak, a na drugim monitorze śledzę wydarzenia. Kilkanaście minut temu dotarła do mnie wiadomość, że wyścig w Rzymie został zneutralizowany, a Froome jednak zwyciężył. Atak jaki przeprowadził kilka dni wcześniej na Colle delle Finestre przejdzie do historii kolarstwa, doktoraty będą z tego pisać! Nieco wcześniej obserwowaliśmy pierwszą edycję Pucharu Świata w Europie i popis Jolandy Neff, szaloną bitwę pomiędzy Schurterem a resztą świata. Nie tylko z innymi zawodnikami, ale i najnowszą technologią. Po heroicznej walce dowiódł, że jest niezwyciężony. A tydzień później, czyli dla mnie dziś, Schurter stoczył wielką bitwę żeby utrzymać prawo do używania imienia N1NO. I fotokomórka nie wystarczyła, sędziowie zdecydowali na podstawie fotofiniszu, że Nowozelandczyk Cooper był drugi! Ale jeszcze jeden finisz rozstrzygnęli sędziowie i dotyczył lokalnego herosa, który też przegrał z techniką. Po wstawieniu łańcucha w tryby Kulhavy już na mecie machał do publiczności i wykorzystał to Litwin Peterson. Ale nie mogę zapomnieć fenomenalnego wyścigu rozegranego przez Jolandę Neff i naciskającą ją rutynowaną Langvad. Wszystko rozegrało się jednym zbyt wolnym obrotem korbą na 150 metrów przed metą. Dlatego w tym numerze żyjemy sportem i technologią, dzięki której łatwiej wygrać. Nowy full Krossa, XTR, Eagle eTap, kompozytowe koła i porównawczy test szosówek z tarczami.
Podekscytowany.


ROWER
Cannondale F-Si

Testowaliśmy go kilkukrotnie, w różnych wersjach ramy i wyposażenia. Podobał mi się na tyle, że stałem się jego fanem. Miałem jednak ambiwalentny stosunek do niektórych rozwiązań. Najnowsza wersja różni się drastycznie. Lefty – błogosławieństwo i przekleństwo Cannondale. Kochać go można było za jakość działania i sztywność boczną, pozwalającą na najdziksze harce. Nienawidzić... choćby za to, że od zawsze miał konstrukcję amortyzatora dwupółkowego, więc górna obejma wyraźnie podnosiła kokpit i zwłaszcza w erze twentyninerów pogarszała efektywność na podjazdach rund XC.

Foto: AMARCOUX PHOTOS

Rockrider XC500 29
Rockrider to pierwszy w historii Decathlona rower MTB na wielkich kołach. Największe zaskoczenie to nadspodziewanie dobre tłumienie jak na aluminiową konstrukcję. Nie przypisywałbym pełni zasług ramie, choć swój wkład z pewnością wnosi. Sukces jest składową wielu elementów, które zostały w sposób przemyślany dobrane do charakteru roweru. Najważniejszym jest świetny widelec, dzięki któremu manewrowanie, omijanie niespodziewanych przeszkód i łatwość podniesienia przodu niewiele odbiega od dużo droższych maszyn ze ściganckim DNA. [więcej]


Specialized Stumpjumper Expert 29
Stanowi całkiem nową platformę i ma wypełnić habitaty, które dotychczas okupowały Stumpjumpery i Camber. Pojawi się w trzech wersjach: ST, Stumpjumper (testowany) i Evo aluminiak dla bardziej grawitacyjnie zorientowanych. ST (Short Travel) ma 130/120 mm skoku w wersji na kołach 29” i 130 na obu końcach gdy ma koła 27,5”. Standardowy SJ ma 150/140 mm w wersji na kołach 29” i 150 dla 27,5”. Natomiast w Evo skok jest taki sam jak w standardowym, ale rama jest aluminiowa, a geometria bardziej nastawiona na zjazdy. [więcej]


NS Bikes Snabb 29 Plus 2
Zdecydowana większość ciężaru ciała spoczywa na tylnym kole – rower jest dość krótki (w sensie długości kokpitu), a kierownica jest nisko. Pierwsze wrażenie potwierdza dalsza jazda, na płaskich odcinkach przód jest bardzo „lekki”, a idealną sterowność i dociążenie przedniego koła zapewnia teren opadający, najlepiej stromy. Jeśli tak nie jest, należy się trochę pogimnastykować, aby zapewnić przedniej opinie przyczepność. Czy ktoś ma jednak wątpliwości co do tego, że Snabb został zaprojektowany z myślą o trasach enduro i trudnym terenie?


Marin Rift Zone 1 29
M-ka to rozmiar dobry dla osób nie wyższych niż 175 cm wzrostu, z drugiej strony testerzy 165 czuli się na nim dobrze. Ale producent proponuje jeszcze L a dla drągali jest nawet XL-ka. Kokpit nie jest zbyt długi i pierwszą rzeczą, którą zrobiliśmy było maksymalne obniżenie kierownicy. Pozycja na rowerze zrobiła się nieco bardziej agresywna i pozwoliła lepiej zbalansować środek ciężkości. Rift Zone jest raczej neutralny w prowadzeniu. Dłuższy tylny widelec stabilizuje rower i wydaje się dobrym zabiegiem przy niezbyt długiej bazie kół. [więcej]


Trek Full Stache 8
Bum na ośrodki z łatwo dostępnymi i świetnie utrzymanymi ścieżkami jest widoczny nie tylko w Europie. Rychlebki, bielskie Enduro Trails czy Trutnov odwiedzają prawdziwe tłumy ludzi. Z drugiej strony wielu rowerzystów wciąż, przynajmniej od czasu do czasu, woli eksperymentować i eksplorować nieznany teren w poszukiwaniu „nieposkromionej dziczy”. Więc najpierw są wieczory nad mapami, godziny mozolnego noszenia i przedzierania się przez trudny teren a na koniec, po paru nietrafionych decyzjach, upragniona linia, 200 – 300 metrów satysfakcji. Czy są jeszcze rowery do takich wybryków? [więcej]


Cannondale Synapse Carbon Disc Red eTap
Pozycja zajmowana na tym rowerze definiuje jego przeznaczenie. Na Synapse kolarz siedzi bardzo wygodnie a sylwetka nie jest wyciągnięta, tylko rozluźniona i wysoka. Dzięki temu rower idealnie sprawdzi się na długich dystansach, ale dzieje się to kosztem efektywności jazdy oraz aerodynamiki. Na płaskim rower jedzie lekko, a opory toczenia generowane przez opony są małe, co pozwala dość łatwo uzyskać wysoką średnią prędkość. Przy próbie jazdy sportowej uwydatniają się duże różnice pomiędzy wielkościami koronek na kasecie. [więcej]


Scrapper Spego
To rower, który walczy o miano najtańszej szosówki na rynku. Mimo to dosiadając Scrappera nie mamy wątpliwości, że jest to sportowa maszyna. Pozycja jaką zajmuje kolarz jest lekko wyciągnięta, ale stosunkowo wysoka dzięki główce 175 mm i przez to dość komfortowa. To dobrze, ponieważ jest to maszyna dla rowerzystów, którzy zaczynają swoją przygodę z kolarstwem szosowym. W płaskim terenie rower jedzie nadspodziewanie żwawo, a zastosowany napęd pozwala na płynną jazdę, chociaż kultura pracy nie jest nadzwyczajna. [więcej]



Budżetowa szosówka na tarczach
Obecność hamulców tarczowych w zawodowym peletonie wydaje się przesądzona i tylko kwestią czasu jest, kiedy wszyscy zawodowcy będą ich używali. Jednak amator nie musi, a nawet nie powinien w tej kwestii opierać się na opiniach prosów, ponieważ ich pogląd na sprawę wynika z zupełnie innych priorytetów. Dla amatora hamulce tarczowe w szosówce to praktycznie same zalety. Wzrost skuteczności hamowania w każdych warunkach a szczególnie gdy jest mokro, brak ryzyka przegrzania obręczy w wyniku długotrwałego hamowania, dzięki czemu nie ma szans na jej uszkodzenie a także wybuch dętki pod wpływem temperatury. Hamulce tarczowe nie są też wrażliwe na zabrudzenie obręczy oraz rozcentrowanie koła. Wszystkie te właściwości wpływają na wzrost bezpieczeństwa jazdy. [więcej]

W teście znalazły się następujące rowery: Cannondale Synapse Disc Tiagra
Cube Attain Race Disc
Fuji Sportif 1.5 Disc
Giant Contend SL2 Disc


AKTUALNOŚCI
Shimano XTR M9100 2019

Podczas 3 edycji Pucharu Świata 2018 w olimpijskim XC w Novym Mescie na Moravach, Shimano zaprezentowało nową generację grupy osprzętu XTR – M9100. Nagłówki internetowych publikacji krzyczą o akceptacji dominującej roli napędu 1x i dogonieniu konkurencji z 12 przełożeniami. Widoczne jest też uproszczenie konstrukcji korb, w których zębatki mocuje się przy osi. Żeby zrozumieć zmiany i rozwiązania, które mają spowodować, że nowy XTR powróci do panowania w terenowym wyczynie trzeba się przyjrzeć nowej grupie z bliska.


Kross Earth
Informacje o nowej platformie XC full suspension dla zawodników z Kross Racing Team krążą od dłuższego czasu. Widzieliśmy już aluminiowe prototypy w akcji, ale w Novym Meście zawodnicy teamu Kross: Jolanda Neff, Bartek Wawak i Fabian Giger wystartowali wreszcie na prototypowym carbonowym fullu Earth. Ma 100 mm skoku wahacza i agresywną główkę nachyloną pod kątem 68°, co w naszej opinii idealnie odpowiada specyfice współczesnych wyścigów XCO na trudnych technicznie trasach takich jak Nove Mesto.

Foto: Tomasz Świerczyński

Syncros Fraser iC SL
Podczas PŚ w Nowym Meście, w rowerze N1NO mogliśmy zobaczyć nowy zintegrowany kokpit do XC.


SRAM Eagle eTap
Lider Pucharu Świata XC Nino Schurter jest od dawna zaangażowany w rozwój produktów SRAM. Transplantacja systemu bezprzewodowej transmisji sygnału zmiany biegów eTap z szosowej grupy do zastosowań MTB była oczywista i do pewnego stopnia nie do ukrycia.


SPORT
Puchar Świata XC: Albstadt i Nove Mesto

Obecny sezon pucharowy jest wyjątkowy. Po pierwsze cała seria zyskała nowego sponsora jakim jest Mercedes-Benz. Ponadto zaczął się wyjątkowo wcześnie, bo już 10 marca w Stellenbosch w RPA a następnie po wynoszącej ponad dwa miesiące długiej przerwie zawodnicy spotkali się w Albstadt, gdzie rozegrał się pierwszy wyścig w nowej formuje Short Track.


Dlaczego co trzy dyscypliny to nie jedna?
Wystarczy wymienić dwie litery w akronimie MTB, żeby uzyskać nowy skrót TRI. A jeżeli przed nowym tworem dodamy jeszcze przedrostek cross otrzymamy dla rowerzysty to, czym dla Kubusia Puchatka była baryłka miodu. Bo cross triathlon to podobno idealny sposób, żeby rozsmakować się w rowerze górskim.


Giro Grande Partenza – Wielki Start
To nie jest nowy wynalazek i nie jest to wynalazek włoski. Francuzi już w 1954 zdecydowali o tym, że Tour de France wystartuje z Amsterdamu. A to nie jest miasto we Francji. Potem jeszcze raz le Grand Boucle wystartowano zza granicy, a konkretnie z Brukseli. Choć renoma Giro nawet do pięt nie dorastała wówczas francuskiemu monstrum, Włosi nie mogli pozostać z tyłu i dlatego, gdy w 1965 start Tour de France zaplanowano w niemieckiej Kolonii zapadła decyzja: Giro di Italia w 1965 tez zacznie się za granicą!


PRZYGODA
Saalbach: Lässig znaczy fajny

Otoczony bujnie zielonymi zboczami Gór Trawiastych (Pinzgauer Grasbergen), malowniczymi szczytami Alp Kitzbühelskich i Wysokich Taurów, na wysokości 1003 metrów, leży Saalbach Hinterglemm - najfajniejsza górska miejscowość w Austrii. Ten położony w Ziemi Salzburskiej kurort znajduje się niedaleko niemieckiej granicy i oferuje kolarzom górskim różnych dyscyplin ponad 400 km różnorodnych tras, singli, ścieżek, szlaków, tras zjazdowych oraz słynny bikepark w którym od lat organizowane są FMB Slopestyle o kategorii Gold.


Do Chorwacji!
Dokąd jedziecie w wakacje? - pytali nas znajomi, a my odpowiadaliśmy: do Chorwacji. Na nikim nie robiło to wrażenia, przecież wielu Polaków wybiera urlop właśnie w tym kraju. Dopiero gdy dodawaliśmy: rowerem, jednym opadały szczęki, drudzy pukali się w głowę, jeszcze inni zazdrościli i żałowali, że nie mogą jechać z nami. Pomysł wyprawy rowerowej od dawna chodził nam po głowie. Zastanawialiśmy się tylko, jaki obrać kierunek.


ROVESTORY
Rodzinnie, szlakiem Orlich Gniazd

Startujemy spod domu. Kierunek: Częstochowa, szlakiem Orlich Gniazd. Nie opuszcza nas zapał, ani szczęście początkującego, a myśl o wspólnej wyprawie bardzo cieszy. Dzieciaki ochoczo pedałują. Już w okolicach Zamku Tenczyn spotykamy kilku mocno objuczonych cyklistów. To niezwykłe jak dzieciaki potrafią skracać dystans. Zagajamy rozmowę z młodym małżeństwem z Wrocławia. Oni – tak jak my – mają w planie w trzy dni przejechać Jurę. [więcej]


PORADY
Wzywanie pomocy

Bardzo ważnym elementem ratowania życia jest szybkie wezwanie służb ratowniczych. W tym celu przede wszystkim musimy znać numery alarmowe.


Poradnik automasażu
Nie bez kozery na większości maratonów MTB czy podczas innych zmagań sportowych znajdziemy stoisko z wykwalifikowanym masażystą. Masaż jest świetnym sposobem regeneracji, a dobra wiadomość jest taka, że przy pomocy prostych narzędzi możesz wykonać skuteczny automasaż. Zainteresowany? Jasna sprawa!


Znajdź sposób na zaburzenia snu
Jednymi z pierwszych sygnałów ostrzegających przed nawarstwiającym zmęczeniem są zaburzenia snu. Rozwiązań tego problemu jest kilka i warto korzystać z nich wszystkich, bo zyskuje się dzięki temu nie tylko na jego jakości, ale również na wyniku sportowym.


Jak naturalnie podkręcić wydolność organizmu
Tak naprawdę każdy rodzaj wysiłku - czy jest to chodzenie po schodach czy mycie okien czy podnoszenie ciężarów aż wreszcie trening kolarski - jest dla organizmu stresem, wymuszającym adaptację do nowych warunków otoczenia. Celem każdego treningu jest więc adaptacja do tego stresu. W procesie treningowym chodzi o przyzwyczajenie do zmieniających obciążeń, zanim zmieni się je na nowe, często większe objętościowo i bardziej intensywne. Każdy trening jest więc najbardziej podstawową metodą zwiększenia wydolności organizmu.


EKWIPUNEK
Carbonowe koła MTB XC do 5 tys.

Czy carbonowe obręcze dadzą radę w MTB? Z carbonu nie robi się wprawdzie młotków, nikt też nie będzie wbijał obręczami gwoździ, ale łatwo sobie wyobrazić rąbanie kamieni. Z drugiej strony od obręczy oczekujemy też innych parametrów niż od obucha siekiery. Przed decyzją o skorzystaniu z zalet włókna węglowego w obręczy powstrzymują zatem dwie rzeczy: obawa przed nietrwałością oraz cena. Zobaczmy, czy to słuszne argumenty. [więcej]


Piasty i obręcze MTB XC
Jak dowiecie się z artykułu na str. 44 pojedynczo żaden element składowy nie ma decydującego wpływu na końcowe własności kół. Liczy się umiejętne dobranie wszystkich, włącznie z prawidłowym zaplotem. Jednak nie ma co ukrywać, że zarówno piasty jak i obręcze to najbardziej prestiżowe komponenty i na nich skupia się najwięcej naszej uwagi. Prezentujemy wybór tych, które naszym zdaniem pozwalają stworzyć lekkie i wytrzymałe koła do ścigania się w terenie.


Jak buduje się koła
Jeszcze kilkanaście lat temu mówienie o niskobudżetowych, w pełni carbonowych kołach mogłoby wydawać się niedorzecznością. W chwili obecnej taki potentat jak Giant wprowadza koła węglowe do rowerów ze średniej półki, obręcze węglowe pojawiają się w brutalnym enduro
i DH, upadły już także takie bastiony aluminium jak Paris Roubaix oraz „Flandria”. Kierunek, w którym zmierza branża jest jednoznaczny.


Kask Abus Aventor
Kask, w którym Maja Włoszczowska walczy na trasach pucharu świata XCO, najwyższy model w kolekcji Abusa. Co ciekawe, zaliczany jest do grupy kasków szosowych. Dostępny aż w 8 kolorach oraz trzech rozmiarach, więc każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Na nasze głowy trafił pasujący do wszystkiego – czarny.


Okulary Uvex Sportstyle 803 Small
Nowoczesny design oraz bezramkowa konstrukcja sprawia, że ważą zaledwie 23 g. Konkurencja zbliża się do wartości 30 g. Sportstyle 803 Small praktycznie nie czuć na twarzy i są wygodne. Brak ramki sprawia, że model jest dość delikatny, zauszniki z szybką połączono za pomocą dwóch śrub. Traktujemy to jako zaletę, nie wadę. Dostępne są dwie szerokości. Osobom o szczupłej twarzy polecamy wersję small - taką jak testujemy.


Zegarek Suunto Spartan Trainer Wrist HR
Zegarek podoba się zarówno mężczyznom jak i naszym redakcyjnym koleżankom. Szczególnie elegancko prezentują się wersje z metalowym pierścieniem. Nosi się wygodnie, choć lepiej pasuje do szerszych nadgarstków, bo obudowę poszerzono o wystający moduł anteny GPS. Jest dość lekki i szybko zapomina się, że jest na ręce. Kolorowy wyświetlacz jest dobrze czytelny tak w słońcu jak i z podświetleniem.


Torebka biodrowa Camelbak Repack
Kolejne wcielenie torby biodrowej tej marki. Na szlaku pytają czy wygodna.
Minimalistycznie zaprojektowana, ma główną komorę z przegródką mieszczącą 1,5l bukłak, obok mieści się jeszcze drugie tyle - na przykład zwinięta wiatrówka. Na zewnętrznej ściance jest zapinana na dwa zamki u góry i dołu, odsuwana na bok „klapka” z zapinaną zamkiem przegródką na narzędzia i klucze – karabińczyk od środka. Są tu też kieszonki na naprawdę małą dętkę i nabój CO2.


Ochraniacze Endura Singletrack Lite
To propozycja dla rowerzystów szukających podstawowej ochrony kolan i łokci. Są bardzo lekkie, jednak grubość wkładek tłumiących uderzenia jest wystarczająca do codziennej jazdy po okolicznych ścieżkach. Co ważniejsze, są one wykonane z pianki zmieniającej swoją twardość podczas uderzenia. Kilka wywrotek w tych ochraniaczach pozostawiło na moich kolanach jedynie parę niegroźnych siniaków.


Bagażnik Yakima Justclick 3
Jak nazwa wskazuje, do przewożenia trzech rowerów na haku, ale dostępna jest sprytnie dopinana „szyna” (Justclick+1) na czwarty, co czyni z niej kombajn ekspedycyjno-wakacyjny. Bagażnik nie jest lekki i tylko niektóre elementy wykonano z aluminium, jednak zaskakująco łatwo się go zakłada i manewruje po zdjęciu ze względu na kompaktowe gabaryty złożonego.

Plecak Thule Vital 8
Największy plecak z bukłakiem w ofercie Thule. Uszyty jest z dość cienkiego, ale trwałego materiału - tak przynajmniej możemy stwierdzić po kilkunastu terenowych jazdach. Do dyspozycji mamy główną komorę, w której znajduje się też kieszeń na bukłak. W komorze mamy również uchwyt na klucze, dwa „rękawy” na pompki i trzy małe, siatkowe kieszonki, z których jedna ma suwak.


Kask Uvex Finale
Jedno hasło potrafi czasem powiedzieć prawie wszystko. Finale – i wszystko staje się jasne. Niemiecki Uvex nie ukrywa, że ta słynna wśród rowerzystów górskich miejscówka była inspiracją do zaprojektowania kasku, którego przeznaczenie można streścić bardzo krótko – enduro.


Spodnie Endura Hummvee II
To kolejne wcielenie bardzo popularnych spodni rowerowych marki Endura. Luźny krój, dobre dopasowanie i długie nogawki gwarantują bardzo uniwersalne zastosowanie. Nowy model jest wykonany z odchudzonego materiału tkanego z włókien nylonu rip-stop impregnowanego DWR. Nowy jest układ paneli a nogawki węższe.


Opony Pirelli P Zero Velo / P Zero Velo 4S
P Zero Velo to jeden z najbardziej pożądanych modeli opon szosowych ostatniego sezonu. Postanowiliśmy sprawdzić czym różnią się jej dwie odmiany: uniwersalna wyścigowa od 4S przeznaczonej do jazdy całorocznej. Na pierwszy rzut oka w 4S widać większą ilością bocznych wgłębień odprowadzających wodę. Po dokładnych pomiarach okazało się, że w 4S grubość ścianki bocznej oraz czoła bieżnika jest większa. Jednak różnica jest bardzo mała i wynika tylko z ilości zastosowanej gumy, bo w obu modelach zastosowano identyczną, aramidową warstwę antyprzebiciową.


Bontrager Aeolus XXX 2 TLR
Jedna z największych nowości producenta na ten sezon. Seria Aeolus XXX obejmuje modele o trzech wysokościach stożka, a każdy występuje w wersji do hamulców tarczowych i szczękowych oraz do opon lub szytek. My postanowiliśmy przetestować model o najmniejszym profilu, do opon i klasycznych hampli. Koła zostały ręcznie wykonane w USA z najwyższej jakości włókna węglowego OCLV XXX jakie stosuje Bontrager.


Kurtka Giant Proshield
To propozycja dla szosowców, którzy jeżdżą na rowerze w każdych warunkach. Krój kurtki jest dopasowany, ale rozmiarówka zawyżona, dlatego trzeba mierzyć sąsiednie rozmiary, żeby wybrać optymalny. Na mnie pasował rozmiar S, choć zazwyczaj noszę M. W pasie i nieco powyżej miałem minimalną ilość luzu, jednak nie przeszkadzało to w jeździe. Moim zdaniem krój przeznaczony jest dla osób szczupłych, mimo to, dzięki elastycznemu materiałowi, kurtka nie krępuje ruchów.


Miernik mocy Arofly
Kto nie kupował lub przynajmniej nie myślał o zakupach na AliExpress
niech pierwszy podniesie kamień. Z Chin i Tajwanu można kupić bezpośrednio prawie wszystko, co zmieści się w przesyłce EMS. Okazuje się, że chińscy producenci wchodzą także na rynek mierników mocy – dotychcza produkowanych wyłącznie w Europie i Ameryce. Przetestowaliśmy zestaw z mocomierzem Arofly, który oferuje pomiar w niespotykanej wcześniej lokalizacji na rowerze – tylnym wentylku – i kosztuje...


Koszulka i spodenki Bontrager Meraj
Materiał koszulki jest w dotyku niezwykle delikatny, miękki i całkiem rozciągliwy. Krój jest mocno dopasowany do sylwetki, doskonale opina ciało "oklejając je". Spodenki damskie w zamyśle zaprojektowane dla długodystansowych kolarek. Uszyte z materiału Profila Power o właściwościach kompresyjnych, mają za zadanie łagodzić zmęczenie mięśni.


Korba FSA K-FORCE modular BB386EVO
Korby, ze względu na zastosowane zębatki, przyporządkowujemy do rowerów przygodowo - gravelowo - szosowych. W gravelówce nie brakowało szybkich przełożeń na asfalcie, a mała koronka pozwala cieszyć się kasetą 11- 28 na długich i stromych podjazdach o nachyleniu większym niż 15%. W terenie zaś, jeśli podjazdy nie trwały zbyt długo a przyczepność pozwalała, można było śmiało stawać w szranki z MTB.


Sztyca FSA K-Force SB0
Charakteryzuje się stosunkowo grubymi ściankami i bardzo minimalistyczną głowicą. Jak na tej klasy wyrób nie jest przesadnie lekka. Kłopot z K-Force jest taki, że zahacza już o komponenty z gatunku „rekordowych” a tam zdarzają się modele ważące gruuubo poniżej 200 g.


Spodenki Endura FS260-Pro
Nowy model szosowych spodenek Endura cechuje przede wszystkim bardzo dobre dopasowanie do ciała i wysoki komfort użycia. Spodenki świetnie przylegają do ud i nie powodują zbędnego ucisku a prawidłowe i wygodne dopasowanie zapewnia wielopanelowa konstrukcja. Każdy z elementów został uszyty tak, aby wspomagać naturalne ruchy ciała i dystrybucję nagromadzonego ciepła.


Kask Giant Pursuit On-Road
Testowany kask jest rozwinięciem dobrze przyjętego i wysoko ocenianego Rivet Mipsa, który doceniony został za właściwości aerodynamiczne jak i wentylację. Od razu rzucają się w oczy bardzo duże otwory wentylacyjne z przodu. Ale jeszcze bardziej rzuca się brak jakichkolwiek otworów na wierzchu skorupy i charakterystycznie ukształtowany tył dla wzmocnienia efektu zasysania powietrza z otworów wylotowych.


Pedały Look Keo Blade Carbon
Jeden z najwyższych modeli pedałów szosowych przeznaczonych dla wyczynowców. Zastosowana technologia Blade polega na tym, iż zamiast klasycznej sprężyny zastosowano elastyczną płytkę z włókna węglowego, która uginając się umożliwia wypięcie buta. Takie rozwiązanie co prawda nie ma możliwości płynnej regulacji siły wypięcia ale w komplecie otrzymujemy płytki o dwóch twardościach (12 i 16 Nm) a dodatkowo można jeszcze dokupić najtwardszą 20 Nm.


Nawigacja Mio Cyclo 605 HC
Tegoroczna nowość i zarazem flagowe urządzenie w kolekcji rowerowej Mio. Komputer wyróżnia bardzo duży ekran o przekątnej aż 101 mm. Wśród smartfonów 4” nie robią już wrażenia, ale dla nawigacji rowerowych to gigant. Ekran jest dotykowy w technologii oporowej, co pozwala obsługiwać go także w rękawiczkach, bo reaguje na nacisk.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Trek Madone SLR
Cannondale SystemSix
Wilier Triestina Cento 10 Air
Scott Foil 20 czy 20 Disc
Specialized Enduro Pro 29
Liv Intrigue Advanced 0
Giant Defy Advanced Pro 0
Canyon Grail CF SL 8.0
Romet Mustang M1