Spis treści


Możesz kupić e-wydanie
Magazyn dostępny w sprzedaży od 8.01.2018


OD REDAKCJI

Tekst: Miłosz Kędracki

Znamy się od lat i nieustannie ze sobą konkurujemy. Francuzi z VTT zawsze chcą pokazać tym „cienkim paryżanom” z Velo Vert, że jeżdżą lepiej i szybciej a skaczą dalej. Pinkbajkowcy w czarnych strojach są u siebie i mają ochotę udowodnić Euroboys w neonowych ciuszkach (tak o nas myślą) jak się jeździ w BC. My – Euroboys – chcemy dowieść Amerykańcom, że jeździmy niegorzej od nich. Rwę się do przodu, ale wkręca się przede mnie Moris z belgijskiego O2bikers i Simone z włoskiego MTB Cult. Na hopkach strząsam z siebie jetlag, zmęczenie i poczucie czasu. To dobrze, bo mój biologiczny zegar wskazuje trzecią w nocy. Lecieliśmy tu z różnych części świata, zjeżdżamy Full Nelsonem – najpopularniejszą ścieżką w kanadyjskim Squamish. Zaczynam czuć flow i z radością doganiam kolegów. Rozpędzam się. Ale w poprzedzającej potrójną sekcję bandzie Simone traci prędkość i krzywo najeżdża. Wybija się z pierwszej za mocno żeby wylądować na drugiej i za wolno, aby przednie koło przeskoczyło przez garb trzeciej. Panicznie hamuję, bo Simone pikuje w trzecią. Pierwszy raz odbija się naprężonym ciałem, ale potem uderza głową w grunt i każde kolejne zetknięcie jego ciała ziemia przyjmuje już sflaczałe i bezwładne jak wór ziemniaków. Ślizga się bokiem i wpada w głęboki dół za bandą. Dojeżdżam i zaglądam tam. O m ó j B o ż e! Dwa metry niżej leży chłop, z którym przed kwadransem rozmawiałem o różnicy czasu i o tym, że przed kolacją trzeba dzwonić do naszych dzieci, bo dziś pierwszy czerwca. A teraz on leży dwa metry niżej, jego zamglone oczy patrzą w niebo chociaż leży na piersiach. Głowę ma odwróconą jak przetrącony gołąb. Odchodzę na bok i rzygam z nerwów. Moris wyciąga komórkę i dzwoni na 112. Ocieram rzygowiny i schodzę w dół. Ktoś zastawia pniami ścieżkę powyżej. Simone charczy, toczy pianę i widzę przebiegające po jego ciele dreszcze. Żyje! Ale nikt nie podejmuje się go dotknąć, bo przecież jak go dźwigniemy to możemy przerwać rdzeń kręgowy... I nagle przez tłumek Euroboys przedziera się chuda babeczka w średnim wieku i ubłoconych ciuchach Dakine, śmiało schodzi do nas. Ogląda naszego kolegę i mówi: przekręćcie go na plecy i dajcie mi ostry nóż. Wybałuszamy gały. No ruszcie się na litość Boską, bo umrze! Blady jak ściana oponuję: ale rdzeń kręgowy... A ona czując moje przerażenie i kiepski akcent, miękko, przesadnie rozdzielając słowa odpowiada: ratujemy mu życie. Paraliżem się na razie nie przejmujemy, jak mu nie odwrócę głowy i nie przetnę paska od kasku to się udusi. Jestem lekarzem, wiem co robić.
40 minut później Simone leciał już do szpitala w Vancouver. Dwa dni później z Włoch przyleciała jego żona. Kolejne kilka dni później już z nią rozmawiał. Dziś chodzi. Ba, nawet jeździ! Uderzając pierwszy raz w ziemię złamał nos i kości oczodołu. Stracił przytomność i nabawił się strasznego krwiaka na mózgu. Odkręcona głowa naprężyła pasek kasku tak, że przez tchawicę nie przedostawało się powietrze. Anielica w rowerowych ciuchach uratowała mu życie, bo z laikami, do czasu pojawienia się paramedyków Simone by nie doczekał.


Po co ta historyjka? Bo nie chcę się wypowiadać w kwestii, którą ostatnio ekscytuje się cała, nie tylko rowerowa Polska. Wcale nie dlatego, że uważam ją za nieistotną. Wręcz przeciwnie! Po prostu z doświadczenia wiem, że ignorancja może doprowadzić do tragedii. Tylko fachowiec dysponujący doświadczeniem i wiedzą potrafi adekwatnie zareagować w krytycznych sytuacjach. Laicy mogą się porzygać ze współczucia. Ja nie chcę nabijać sobie „odsłon” czyimś kosztem. Czekam na ustalenia fachowców.


AKTUALNOŚCI
Kram z napędami

Wszyscy wyczuwają, że już wkrótce pojawią się nowe komponenty Shimano i SRAM, które zadeklarują kierunki rozwoju napędów rowerowych. Czy rubikon dwunastu trybów zostanie przekroczony? A może ktoś odważy się zalicytować więcej? zobacz więcej


TEMAT
Etapówka MTB

Wyścigi wieloetapowe mogą być sposobem na życie. Pozwalają połączyć chęć rywalizacji i podróżowania. Etapówek MTB na świecie jest około setki i nawet startując dwa razy w roku, jedna kolarska kariera nie wystarczy. Trzeba wybierać. Można zdecydować się na trudne technicznie górskie ścieżki albo szerokie szutry. Profil wysokościowy czy odpowiadający nam dystans dzienny. Ilość etapów. Zdecydować się na jazdę solo albo z kumplem, partnerką czy nawet żoną/mężem. Można dopasować ją do budżetu – choć to nie będą tanie wakacje all inclusive. zobacz więcej


A nauczysz mnie jeździć?
Mówią, że na naukę nigdy nie jest za późno. Osobiście mam odmienne zdanie, ale mimo wszystko postanowiłem sprawdzić. Silnik zamarł. Gwar narósł. Tylne drzwi szczęknęły i zaszurały. Ekscytacja... i obawy. Aro, z nierozłącznym uśmiechem i energią podskakującego terierka, zachęca nas do prędszego wyjścia z auta. Wyskakuję i pomagam wyciągać rowery. Potykamy się o położone w nieładzie kaski i wpadamy na siebie. Niepokoi mnie także sygnał ambulansu. Czyżby już kogoś ściągali z trasy?


Internet trenażerów
Wieki ciemne, w których trenażer kojarzył się z narzędziem kolarskich tortur i tytanicznym wysiłkiem woli, żeby wytrzymać choćby i kilkudziesięciominutowy trening to przeszłość! Dzięki komputerom i internetowi trenażer stał się joystickiem do gier i interfejsem do podróży. Żeby z niego skorzystać potrzebny jest jednak „soft”. Dostępnych jest obecnie kilkanaście różnych platform oferujących atrakcje treningowe i przygodowe. Do wejścia w nową erę jazdy w zamkniętych pomieszczeniach wystarczy podstawowy trenażer, lub nawet rolki i kilka euro miesięcznie na subskrypcję wybranego serwisu. Większa inwestycja pozwoli na wykorzystanie rozbudowanych funkcji interaktywnych.


ROWER
Canyon Spectral

Prezentacja na Maderze – to robi wrażenie. Podobnie jak willa Bonda, w której stacjonowała załoga Canyona. Designerska do skraju możliwości. I wtem naszym oczom pokazały się nowe Spectrale... Ładne, ale szmeru ekscytacji nie usłyszałem. Widzowie milczeli jak zaklęci, czekając aż czymś ich zaskoczą. zobacz więcej


Aluminiowe hardtaile dla zaawansowanych
Kompozyt węglowy jako materiał konstrukcyjny ma mnóstwo zalet, dlatego doceniają go zarówno zawodowcy jak i amatorzy. Dobra carbonowa rama nie jest tania a na rower składa się jeszcze wiele innych elementów, które również kosztują. Większość z nas planując zakup roweru z reguły dysponuje określonym budżetem a to oznacza konieczność kompromisów. Droższa rama i tańsze komponenty czy na odwrót - wybór nie jest łatwy.
foto: Wiktor Bubniak / Cyklokarpaty.pl

Porównujemy wszystkie najważniejsze parametry i elementy wyposażenia aluminiowych hardtaili mieszczących się w budżecie 7-8 tysięcy złotych. Ale nie tylko, bowiem kluczowe parametry odnosimy także do porównywalnych modeli opartych na węglowej ramie. Zestawienie carbonowych odpowiedników testowanych rowerów wraz z krótkim wykazem różnic znajdziecie też na końcu artykułu. Dopiero ta informacja sprawia, że obraz staje się pełny i pozwala wyciągnąć prawidłowe wnioski aby jak najlepiej zainwestować swoje pieniądze. zobacz więcej

W teście znalazły się następujące rowery:

Cannondale Trail 1, cena 7199 zł

Canyon Grand Canyon AL SLX 9.0, cena 8002 zł
Fuji Tahoe 1.3, cena 7149 zł
KTM Ultra 1964 Pro 29.22, cena 7399 zł
Specialized Chisel Expert 2x, cena 7999 zł
Trek Procaliber 8, cena 7999 zł
Wheeler Eagle 4.9, cena 7390 zł


Scott Scale 930
Rama Scale 930 jest zaprojektowana dla Nino Schurtera, czyli przygotowano ją pod kątem współczesnych, trudnych tras XC. I testowany Scale prowadzi się znacznie pewniej nawet niż fulle sprzed kilku lat. Na krytyczne sytuacje Scott zostawia spory zapas bezpieczeństwa. Nie boi się ścianek ani w górę, ani w dół. Prowadzenie przy trawersowaniu korzeni i atakowaniu kamiennych przeszkód, czy nawet polatywaniu pomiędzy hopkami jest wzorowe. zobacz więcej


Sikorski Furia
Rok temu postanowiłem złożyć wyjątkowy rower, na którym będę ścigał się w maratonach. Ale założenie było takie, że bazą będą komponenty wyprodukowane w Polsce przez nasze rodzime marki. Tak powstał opisywany rower. Oczywiście jest cały czas w fazie rozwoju, ale efekt dla mnie jest co najmniej zadowalający.

Look 785 Huez RS Proteam
Look 785 Huez RS uzupełnił lukę w kolekcji francuskiego producenta i z pewnością przypadnie do gustu kolarzom, którzy ponad futurystyczne konstrukcje aerodynamiczne przedkładają klasyczne kształty. Pojawienie się 785 przeznaczonego do jazdy po górach nie zmieniło podejścia marki do geometrii roweru.
zobacz więcej


Giant TCX Advanced SX
Za każdym razem kiedy Giant dodaje do nazwy „SX” wiedz, że coś się dzieje. Do niedawna ten symbol był zarezerwowany wyłącznie dla rowerów górskich i oznaczał, że dany model, w stosunku do podstawowego, ma więcej skoku, szerszą kierownicę i potężniejsze koła, a co za tym idzie, przystosowany jest do ostrzejszej jazdy. Co to jednak oznacza dla roweru zbudowanego w oparciu o taką samą ramę jak w maszynie, na której Joris Nieuwenhuis zdobył przełajowe Mistrzostwo Świata U23? Sam byłem ciekawy i czym prędzej zabrałem nowego TCXa na przejażdżkę.zobacz więcej


PRZYGODA
Azory - taniec wśród wulkanów

Ponad 1400 km od wybrzeży Półwyspu Iberyjskiego z Atlantyku wyłania się dziewięć wysp wulkanicznych. Najmniejsza ma tylko 17 km² powierzchni, największa – 750 km². To raj dla nurków, surferów i miłośników wodnego szaleństwa. Co zatem zwabiło tu nas – rowerzystów?

foto: Martin Bissig

PORADY
Są sposoby na trening na mrozie

,,Jak jest zima to musi być zimno. Takie jest odwieczne prawo natury” - z kultowym stwierdzeniem z „Misia” Stanisława Barei trudno się nie zgodzić. Problem tkwi w tym, że czasem warto odpuścić trening na dużym mrozie, żeby więcej nie stracić niż zyskać, ale innym razem trzeba zacisnąć zęby i nie dać się pogodzie.


Trening w złych warunkach atmosferycznych
Kiedy za oknem mocno wieje, pada deszcz lub temperatura spada poniżej zera
z reguły zadajemy sobie pytanie czy trenować bez względu na warunki atmosferyczne czy szukać alternatywy? Jeżeli na pytanie „jaka jest twoja reakcja na trenażer?” odpowiadasz „w ostateczności” oznacza to, że będziesz musiał sprostać wyzwaniu treningu w zmiennych warunków atmosferycznych i odpowiednio się do niego przygotować. Drugą grupę osób będą stanowili kolarze, którzy wyjątkowo ciężko znoszą jazdę w deszczu, śniegu czy na mrozie. Pomimo tego, że odporność na warunki pogodowe jest kwestią osobniczą, istnieje kilka uniwersalnych zasad dzięki którym z treningu w ciężkich warunkach powinniśmy czerpać korzyści.


Montaż szytki na taśmie
Używanie kleju do szytek to prawdziwa zmora i zabobonne rytuały. Przy okazji klej zalewa ci obręcz i ręce. Wszystko się lepi oprócz szytki do obręczy, więc klejącego zalewa krew. Zastosowanie taśmy do klejenia szytek jest bardziej higieniczne i jeśli naklejałeś kiedykolwiek taśmę tubeless dasz radę, bo to równie łatwe.


W dobrym stylu – Retro wciąż na topie!


Najbardziej szkodliwa żywność dzisiejszych czasów
Na pewno nie raz zastanawiałeś się, dlaczego produkty zakazane smakują właśnie najlepiej. Za ten uzależniający, nieco mięsny smak tzw. „umami“ odpowiada glutaminian sodu. Dodatkowo produkty te zawierają zazwyczaj duże ilości soli, glukozy, aromatów i przypraw - niekoniecznie naturalnych. Właściwości organoleptyczne osiągane są przez różnego rodzaju dodatki spulchniające czy konserwanty. Za walory wizualne odpowiadają barwniki. Na każdym kroku jesteśmy atakowani reklamami a będąc „na głodzie“ nietrudno skusić się na żywność o najgorszych walorach zdrowotnych.


SPORT
Prawie jak w Dukli

„Prawie jak na Dukli” to takie moje rowerowe przysłowie. Mówię tak zawsze, gdy las wita mnie nadprogramową ilością błota. Ale najważniejsze w tym prywatnym powiedzonku jest słowo „prawie”, bo tylko na Dukla Wolf Race jechałam po lawinach błota i tylko tam cudem uniknęłam śmierci przez utonięcie w kałuży. Doświadczenie graniczne.


Bike Adventure, czyli przygoda na całego
Mieszkając w Krakowie mam mnóstwo gór w promieniu dwóch godzin samochodem. Beskid Makowski, Wyspowy, Żywiecki, Śląski, Gorce - wszystkie piękne, idealne do MTB i... wiem który kamień się rusza, a która gałąź walnie w pysk. Ale nawet najlepsze widoki widziane po raz n-ty powszechnieją. No więc pewnego czerwcowego weekendu wybrałem się na trening szosowy w okolice Jeleniej Góry, zahaczyłem o Karpacz, Szklarską, Michałowice i... zakochałem się w tych terenach za inność, większą dzikość i mniejsze zaludnienie. Postanowiłem poznać tamtejsze góry od środka.


Gwiezdne wojny
Nie zacznę od wyliczania kilometrażu i sumy przewyższeń, bo tego nie pamiętam. Na napiszę też z jaką średnią prędkością pokonałam każdy z etapów, ani jaką miałam kadencję, bo tego również nie pamiętam. Za to emocji i niesamowitego klimatu panującego na Gwieździe Południa 2017 nie zapomnę nigdy.


EKWIPUNEK
Trenażer B'TWIN In'Ride 500

500-tka to trenażer z wyższej półki Decathlonu, ma opór hydrauliczny, koło zamachowe 2,2 kg i może generować opór do 1500 W. Można do niego wpiąć rowery z kołami od 26 do 29”, szosowe lub MTB, byle miały klasyczną tylną oś z „szybkozamykaczem”. Trenażer jest bardzo prosty w obsłudze – rower mocuje się przy pomocy wielkiej wygodnej dźwigni chwytającej rower za dołączoną szpilkę tylnej osi i gotowe.


Grupa Shimano Ultegra R8000
W Ultegrze zawsze odnajdowaliśmy topowe rozwiązania i funkcjonalności Dura Ace. Nie inaczej jest i tym razem, gdy debiutuje nowa odsłona Ultegry 8000 kosztująca połowę tego co topowy „duraś”. Podobieństwo obu grup widać praktycznie w każdym komponencie. Ponieważ zmiany, jakie zaszły w modelu R8000 względem poprzedniej grupy Ultegra 6800 nie są porażające, postanowiliśmy bezpośrednio skonfrontować ze sobą „starą” grupę 6800 z nową R8000.


Opony Bontrager AW3 Hard-Case
Już przy samym montażu przekonałem się, że opona jest gruba i dość sztywna. Jest również bardzo ciasno spasowana, więc zakładanie wymaga użycia łyżki i sporej ilości siły. Mimo to po naciągnięciu i napompowaniu opona szybko wskakuje na odpowiednie miejsce. Jej budowa jest ciekawa.


Opony Specialized Roubaix Pro Reflect
To typowy model przeznaczony na trudne warunki i kiepskiej jakości drogi zachowujący jednocześnie sportowy charakter. Jak we wszystkich oponach Speca zastosowano mieszkankę gumy o nazwie Gripton, która świetnie sprawdza się zwłaszcza w rowerach szosowych. Jest dość miękka, mimo to w zimowych warunkach ściera się umiarkowanie szybko a dzięki grubej warstwie gumy nie musimy martwić się o szybkie zużycie.


Szosowe opony na zimę
Wraz z nadejściem niesprzyjających warunków na drodze normą stało się zmienianie opon na zimowe w samochodach. Maja inną mieszankę gumy i bieżnik, co przekłada się na lepszą przyczepność a więc są znacznie bardziej bezpieczne. Jedyny koszt to wyższe spalanie oraz hałas. Składając rower zimowy warto wziąć pod uwagę, że zakładanie zużytych gum z letniej szosówki jest złym rozwiązaniem, ponieważ przetarty egzemplarz nie ma już wystarczającej warstwy ochronnej i łatwo go przebić czy rozciąć.


Komputer treningowy Giant NeosTrack GPS
Komputer treningowy jest dopełnieniem oferty urządzeń elektronicznych Gianta i odpowiedzią na potrzeby sponsorowanego przez koncern worldtourowego Team Sunweb. Zamiast rozwijać konstrukcję od zera, Giant podjął współpracę z firmą Bryton i oparł się na modelu Rider 530, o którym pisaliśmy w bB #5/2017.


Wybierz trenażer
Sama aplikacja nie wystarczy. Do rozpoczęcia jazdy czy treningu potrzebny jest jeszcze element łączący sfery wirtualną i realną. Jest nim trenażer. W zależności od rodzaju pozwala na bardziej lub mniej realistyczne odczucia. Oto jak wzajemnie dopasować sprzęt.


Trenażer Bkool Smart Pro 2
Testowane urządzenie należy do typu trenażerów, do którego wpinamy cały rower z kołami, a opór generowany jest przez rolkę stykającą się z tylną oponą. Zaletą Smart Pro 2 jest jednak konstrukcja, w której koło do rolki dociskamy swoim ciężarem, a nie innymi zwykle mniej skutecznymi patentami. Trenażer waży niecałe 12 kg.


Lampa Sigma Sports Buster 2000
Buster 2000 to topowa lampa niemieckiego producenta. Dane katalogowe wyglądają imponująco. Reflektor wyposażony w trzy wysokowydajne diody LED dające maksymalny strumień świetlny 2000 lumenów (całkowita moc światła emitowana przez dane źródło). Zasilany jest akumulatorem zbudowanym z czterech ogniw o łącznej pojemności 6400 mAh, wyprodukowanych przez japońskiego Panasonic’a.


Ochraniacze na buty Bontrager Halo S1 Softshell
Ochraniacze na buty Bontrager Halo S1 Softshell przeznaczone są do użytku w temperaturach od -1°C. Wykonane są z tkaniny Profila Softshell, co czyni je odpornymi na wodę i wiatr. Oprócz ochrony przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, mają za zadanie poprawiać widoczność kolarza na drodze.


Rękawiczki Specialized Element 1.5
Rękawiczki charakteryzują się mięsistą budową, cały wierzch wykonano z membrany Windstopper firmy Gore a wnętrze wypełniono izolacją termiczną Thinsulate 100 g. Producent poleca je jako ochronę przed wiatrem i chłodem, ale w temperaturach powyżej zera i moje odczucia w zasadzie się z tym pokrywają.


Spodnie Bontrager Circuit InForm
Stworzone do ochrony przed niskimi temperaturami. Wykonane z termoaktywnego materiału Profila Thermal zapewniają skuteczną izolację od chłodu a lekkie szelki z siatki zapobiegają kumulacji wilgoci od wewnątrz. Silikonowe wykończenia nogawek skutecznie eliminują ich podciąganie się, natomiast końce mają suwaki zabezpieczone mankietem.


Kurtka Bontrager Velocis Windshell
Kurtka przeznaczona na zimowe treningi. Szare na zdjęciu panele, w świetle reflektorów są dosłownie jarzeniowoodblaskowe. Wykonano je z membranowej, wysoko elastycznej tkaniny Profila Softshell, która nie tylko znakomicie chroni przed podmuchami wiatru. Dzięki technologii Schoeler i 3M nadano jej cech odblaskowych.


Maska treningowa Training Mask 2.0
Maska ma imitować trening na wysokości. Budowa i działanie są bardzo proste, do neoprenowej części przymocowana jest szczelna gumowa maska z trzema zaworami, przez które następuje wymiana gazowa. Dwa peryferyczne wentyle odpowiedzialne są za dostawanie się do środka powietrza podczas wdechu, natomiast centralny otwór służy do wyprowadzania go na zewnątrz.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB